Perkara
yang diterangkan mesti mendahului “penerang”
contoh
ayat : Kakak saya sedang memasak gulai nangka.
Dia menyenduk seketul nangka gulai dan menyuruh saya merasanya.
(Dalam
frasa nama *gulai nangka*, unsur yang diterangkan ialah gulai.
Dalam frasa nama *nangka gulai* , unsur yang diterangkan ialah nangka.
)
salah
|
Betul
|
Cili
sos
Mini
perpustakaan
Zaleha
Restoran
Jaya
Klinik
|
Sos
cili
Perpustakaan
mini
Restoran
Zaleha
Klinik
Jaya
|
Kata
jamak
salah
|
betul
|
mereka-mereka
semua
kereta-kereta
para-para
pelajar
empat
orang abang-abang
|
mereka
semua
kereta
para
pelajar
empat
orang abang
|
kata
penguat
salah
|
betul
|
sangat
tinggi sekali
sungguh
jauh sekali
paling
indah sekali
amat
menakutkan sekali
|
sangat
tinggi
sungguh
jauh
paling
indah
amat
menakutkan
|
kata
adjektif dan imbuhan “ter” tanpa penguat.
Salah
|
betul
|
Sani
mendapat markah yang tertinggi sekali.
Hassan
ialah peserta yang termuda sekali dalam pertandingan itu.
|
Sani
mendapat markah yang tertinggi .
Hassan
ialah peserta yang termuda dalam pertandingan itu.
|
kata
hubung
salah
|
betul
|
Sally sedang
membaca bila saya tiba di rumahnya.
Badannya besar kecuali
kakinya kecil.
|
Sally
sedang membaca apabila saya tiba di rumahnya.
Badannya
besar tetapi kakinya kecil.
|
Kata
bilangan
salah
|
betul
|
Sekolah
itu telah menjalan berbagai aktiviti semasa “Minggu Penyayang”.
Beribu peniaga tidak
membayar cukai pendapatan.
Setengah remaja suka
membuang masa di pasar raya.
|
Sekolah
itu telah menjalankan berbagai-bagai aktiviti semasa “Minggu
Penyayang”.
Beribu-
ribu peniaga
tidak membayar cukai pendapatan.
Setengah-
setengah
remaja suka membuang masa di pasar raya.
|
7.
Kata Sendi
i - Dari
salah
|
betul
|
Umar
telah berpindah daripada sekolah ini bulan lalu.
Daripada hari ini, saya
akan belajar bersungguh-sungguh.
|
Umar
telah berpindah dari sekolah ini bulan lalu.
Dari hari ini, saya
akan belajar bersungguh-sungguh.
|
ii
- Daripada
salah
|
betul
|
Tilam
itu dibuat dari getah asli.
Sukarmi
lebih tinggi dari abangnya.
Tinggal
di rumah lebih baik dari tinggal di asrama.
|
Tilam
itu dibuat daripada getah asli.
Sukarmi
lebih tinggi daripada abangnya.
Tinggal
di rumah lebih baik daripada tinggal di asrama.
|
iii
- Pada
salah
|
betul
|
Saya
selalu pergi ke ibu kota di Hari Kebangsaan.
Di petang semalam ,
saya pergi ke perpustakaan awam.
Kita
mestilah menumpukan taat setia dengan negara.
|
Saya
selalu pergi ke ibu kota pada Hari Kebangsaan.
Pada
petang semalam , saya pergi ke perpustakaan awam.
Kita
mestilah menumpukan taat setia pada negara.
|
iv
- Di
salah
|
betul
|
Saya
dilahirkan diSarawak.
Ayah
awak bekerja dimana ?
|
Saya
dilahirkan di Sarawak.
Ayah
awak bekerja di mana ?
|
Penjodoh bilangan
salah
|
betul
|
Setiap
orang pelajar.
Sesetengah
orang rakyat.
Seluruh
buah negeri.
Semua
ekor binatang.
|
Setiap
pelajar.
Sesetengah
rakyat.
Seluruh
negeri.
Semua
binatang.
|
Kata
ganti diri
salah
|
betul
|
Pencuri
itu telah ditangkap. Beliau dibawa ke balai polis.
“Kau
tinggal di mana ?” tanya Siva kepada gurunya.
|
Pencuri
itu telah ditangkap. Dia dibawa ke balai polis.
“Cikgu
tinggal di mana ?” tanya Siva kepada gurunya.
|
Kata
adjektif
salah
|
betul
|
Masakan
yang dihidangkan oleh ibunya benar lazat.
Pemandangan
di pantai yang nian indah itu mempesonakannya.
|
Masakan
yang dihidangkan oleh ibunya lazat benar..
Pemandangan
di pantai yang indah nian itu mempesonakannya.
|
kata
kerja transitif
salah
|
betul
|
Ibu
sedang jahit baju kurung.
Ayah
selalu cuci keretanya.
|
Ibu
sedang menjahit baju kurung.
Ayah
selalu mecuci keretanya.
|
Ayat
pasif
salah
|
betul
|
Cerpen
itu telah dikarang oleh saya.
Latihan
itu mesti dibuat oleh kau.
|
Cerpen
itu telah saya karang..
Latihan
itu mesti kaubuat.
|
Kata
tanya
salah
|
betul
|
Kamu
berasal dari manakah ?
Apa nama pengawas itu
?
Bila ayah akan pulang ?
Binatang
peliharaan awak bernama siapa ?
|
Kamu
berasal dari mana ?
Siapakah nama pengawas itu
?
Bilakah ayah akan pulang ?
Binatang
peliharaan awak bernama apa ?
|
Ejaan
salah
|
betul
|
Kanak-kanak
itu di bawa oleh ibunya ke hospital.
Kucing
itu tidur dibawah meja.
Amin
mendapat tempat ke tiga dalam acara itu.
Ke
tua
mereka seorang yang bertanggungjawab.
Ibu
bapa mestilah menunjukkan tauladan yang baik kepada anak-anak.
Orang
tua itu mewasiatkan harta pesakanya kepada anaknya yang bongsu.
|
Kanak-kanak
itu dibawa oleh ibunya ke hospital.
Kucing
itu tidur di bawah meja.
Amin
mendapat tempat ketiga dalam acara itu.
Ketua mereka seorang
yang bertanggungjawab.
Ibu
bapa mestilah menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak.
Orang
tua itu mewasiatkan harta pusakanya kepada anaknya yang bongsu.
|
Kata Ganti Diri
1.
Kata ganti diri ialah kata yang digunakan untuk mengganti kata nama orang.
2.
Kata ganti diri tidak boleh digunakan untuk benda atau binatang. Misalnya:
*Kucing
itu mati. la dilanggar lori. (salah)
Kucing
itu mati dilanggar lori. (betul)
3.
Kata beliau boleh digunakan hanya untuk orang yang dihormati seperti ibu
bapa, guru, menteri atau orang tuatua, dan bukan kanakkanak. Misalnya:
*Beliau
ditangkap kerana mengedarkan dadah. (salah)
Dia
ditangkap kerana mengedarkan dadah. (betul)
4.
Semua kata ganti tidak boleh digandakan atau diulang menjadi *kamukamu,
*andaanda, *mereka-mereka, dan sebagainya. Misalnya:
*Merekamereka
yang bersalah akan dihukum. (salah)
Mereka
yang bersalah akan dihukum. (betul)
5.
Kata ganti ia dan nya tidak boleh digabungkan menjadi "ianya. Misalnya:
*Jika
tidak dirawat, mungkin ianya akan lumpuh. (salah)
Jika
tidak dirawat, mungkin is akan lumpuh. (betul)
6.
Kata ganti diri seperti beta, baginda, dan patik digunakan hanya dalam hubungan
dengan kerabat diraja saja.
Kata Bilangan
1.
Kata bilangan ialah kata yang pada umumnya digunakan untuk menghitung benda,
misalnya satu, dua, dan seterusnya, atau beberapa, semua, dan sebagainya.
2.
Kata bilangan tak tentu setengahsetengah, kata bilangan pisahan tiaptiap, dan
kata bilangan himpunan keduadua, dan sebagainya tidak boleh disingkatkan sewenangwenangnya.
Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a)
*Setengah orang tidak suka akan durian. (salah)
Setengahsetengah
orang tidak suka akan durian. (betul)
(b)
*Tiap pelajar harus berdisiplin. (salah)
*Tiaptiap
pelajar harus berdisiplin. (betul)
(c)
*Kedua orang itu anggota polis. (salah)
Keduadua
orang itu anggota polis. (betul)
(d)
`Berbagai usul dikemukakan­nya. (salah)
Berbagaibagai
usul dikemukakannya.(betul
3.
Kata bilangan tak tentu para pula tidak boleh diulang menjadi
parapara. Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
*Parapara
peserta sedang berbaris.(salah)
Para
peserta sedang berbaris. (betul
4.
Kata bilangan tentu seperti satu, dua, tiga, dan seterusnya tidak boleh
didekatkan sekaligus dengan kata bilangan pecahan. Lihatlah contoh
kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a)
*Sudah dua suku jam dia menunggu. (salah)
Sudah
dua jam suku dia menunggu. (betul)
(b)
*Harganya tiga setengah ringgit. (salah)
Harganya
tiga ringgit setengah. (betul)
3 Penjodoh Bilangan
1.
Penjodoh bilangan digunakan bersama-sama dengan kata bilangan.
2.
Walau bagaimanapun, penjodoh bilangan tidak perlu digunakan ,bersamasama dengan
kata bilangan seperti para, segala, sekalian, seluruh, semua, sebahagian,
setengahsetengah, dan sebilangan. Misalnya:
(a)
*para orang pelajar (salah)
Para pelajar (betul)
(b)
*segala ekor binatang (salah)
segala binatang (betul)
(c)
*sekalian orang peserta (salah)
sekalian peserta (betul)
(d)
*seluruh buah negari (salah)
seluruh negeri (betul)
(e)
*semua orang gadis (salah)
semua gadis (betul)
4 Kata Sendi
1.
Kata sendi ialah kata yang digunakan bersamasama dengan frasa nama untuk menghubungkan
frasa nama itu dengan katakata lain dalam ayat.
2.
Sebagai kata yang merangkaikan frasa nama dengan kata adjektif dan kata kerja
tak transitif, kata sendi tidak boleh dilenyapkan. Misalnya:
(a)
*Ravi suka durian. (salah)
Ravi suka akan durian. (betul)
(b)
*Kami lalu jalan itu supaya cepat sampai. (salah)
Kami
lalu di jalan itu supaya cepat sampai. (betul)
(c)
*Abang sudah pergi pejabat.(salah)
Abang
sudah pergi ke pejabat. (betul)
(d)
*Kita mesti hormat guru. (salah) Kita mesti hormat akan/kepada/ terhadap guru.
(betul)
(e)
*Saya bertemu Ali di pasar pagi tadi. (salah)
Saya
bertemu dengan Ali di pasar pagi tadi. (betul)
3
.Elakkan penggunaan kata sendi yang diberikan dalam kurungan.
Para
pelancong dari Jepun. (bukan *daripada)
(b)
Ucapan itu daripada Encik Jamal. (bukan *dan)
Ali
lebih tinggi daripada Ahmad. (bukan *dari)
(d)
Bekas itu dibuat daripada plastik. (bukan *dari)
(e)
Buku ini terdiri daripada tiga bahagian. (bukan *dari)
(f)
Pada waktu petang, saya membantu ayah. (bukan * di)
(g)
Buku itu ada pada Sheila. (bukan *dengan)
h)
Pasu itu terhempas ke tanah. (bukan *di)
(i)
Encik Azman sudah berpindah ke Kelang. (bukan * di)
j)Buku
itu sudah saga pulangkan kepada pustakawan. (bukan *ke)
k)Isa
tertarik oleh kejelitaan gadis itu. (bukan * dengan)
l)Kami
mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang saudara­
saudara
berikan. (bukan * diatas)
5 Kata Kerja Tak
Transitif
1.
Kata kerja tak transitif ialah kata kerja yang dapat berdiri sendiri dengan
makna yang penuh.
2.
Kata kerja tak transitif yang berawalan ber, atau men, atau ter, misalnya:
berbincang, berkata, bertanya, melompat, tersenyum, dan sebagainya tidak
boleh ditiadakan awalannya. Contohnya:
(a)
*Dia kata kepada saya. (salah)
Dia berkata kepada saya. (betul)
(b)
*Jangan lompat. (salah)
Jangan melompat. (betul
(c)
*Dia senyum kepada saya. (salah)
Dia tersenyum kepada saya. (betul)
6 Kata Kerja
Transitif
1.
Kata kerja transitif ialah kata kerja yang mesti disertai objek untuk
menjadi frasa kerja yang dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
2.
Objeknya mestilah frasa nama.
3.
Kecuali kata makan dan minum serta katakata yang berapitan ber...kan, semua
kata kerja transitif dalam ayat aktif tidak boleh tidak berawalan men, Misalnya:
(a)
*Dia suka baca buku. (salah)
Dia
suka membaca buku (betul
(b)
*Ahmad tendang bola itu. (salah)
Ahmad
menendang bola itu. (betul)
4.
Kata kerja transitif yang berapitan men ...kan dan men ...i berbagaibagai
maknanya dan mesti digunakan dengan berhatihati. Lihatlah contoh kesalahan dan
pembetulan yang berikut:
(a)
*Dia memberikan saya sebatang pena. (salah)
Dia
memberi saya sebatang pena. (betul)
Dia
memberikan sebatang pena kepada saya. (betul)
(b)
*Hakim menjatuhkan orang itu hukuman mati. (salah)
Hakim
menjatuhi orang itu hukuman mati. (betul)
Hakim
menjatuhkan hukuman mati terhadap orang itu. (betul)
7 Kata Tanya
1.
Kata tanya digunakan untuk membentuk ayat-ayat tanya.
2.
Beberapa contoh kata tanya yang biasa digunakan ialah apa, bagaimana, berapa,
mana, mengapa, dan siapa.
3.
Kesalahan umum dalam penggunaan kata tanya Bering berlaku pada kata apa dan
siapa.
4.
Kata tanya apa boleh digunakan hanya untuk menanyakan nama benda atau binatang
saja.
5.
Kata tanya siapa pula boleh digunakan hanya untuk menanyakan nama manusia.
6.
Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a)
*Nama kucing ini siapa? (salah)
Nama kucing ini apa? (betul)
(b)
*Apa nama anak saudara ini? (salah)
Siapa
nama anak saudara ini? (betul)
8 Kata Hubung
1.
Kesalahan umum dalam penggunaan kata hubung biasanya berlaku sebagai akibat
tidak memahami cara menggunakan kata hubung itu dengan tepat dalam ayat.
2.
Elakkan penggunaan kata hubung yang diberikan di dalam kurungan.
(a)
Koding berdiri lalu memberikan jawapan. (bukan *maka)
(b)
Gadis itu cantik tetapi sombong. (bukan *meskipun)
(c)
Dia akan tidur di rumah saya atau di hotel. (bukan *dan)
(d)
Siti menangis apabila mendengar berita itu. (bukan *bila)
(e)
Saya terkejut apabila Lili menjerit. (bukan *bila)
(f)
Kita mestilah yakin bahawa Tuhanlah yang menentukan segalagalanya. (bukan
"agar)
(g)
Sekiranya saya terlupa, tolong ingatkan saya. (bukan *maka)
(h)
Bayi itu lapar maka dia menangis. (bukan *hingga)
(i)
Jamal rajin membaca buku tetapi adiknya malas. (bukan * meskipun)
(j)
Buku ini berguna bukan saja bagi para pelajar tetapi juga bagi para guru.
(bukan * baik...ataupun)
9 Penggunaan Kata
yang Tidak Tepat
1.
Dalam bahasa Malaysia, ada beberapa kata yang seakanakan sama ejaannya tetapi
berlainan maknanya.
2.
Oleh sebab di kalangan masyarakat ada orang yang gemar mengagak-agak ketika
menggunakan sesuatu kata tanpa merujuk kepada kamus, maka berlakulah kesalahan
ini.
3.
Yang berikut adalah senarai beberapa patah kata yang sering digunakan dengan
salah dalam ayat.
Kata
dan Keterangannya
|
Contoh
Kesalahan dan Pembetulan
|
Adakah
dan Apakah
i.
Kata adakah digunakan untuk mendapat jawapan ya atau tidak.
ii.
Kata apakah digunakan untuk mendapat jawapan tentang nama binatang,benda,
keterangan tentang sesuatu, dan untuk menanyakansesuatu yang tidak
khusus.
iii.
Kesalahan dalam penggunaan kata berlaku apabila kata apakah digunakan pada
tempat adakah.
|
Salah
(a)
*Apakah benar ceritamu itu?
(b)
*Apakah Ali datang semalam?
(c)
*Apakah kamu bermimpi?
Betul
(a)
Adakah benar ceritamu itu?
(b)
Adakah Ali datang semalam?
(c)
Adakah kamu bermimpi?
|
Banyak
dan Ramai
i.
Kata banyak mempunyai hubungan dengan jumlah atau bilangan sama
ada manusia, benda, atau binatang.
ii.
Kata ramai pula mempunyai hubungan
dengan
keadaan Huh-rendah,
riang,
gembira, meriah, serba
gist,
sibuk, tidak sunyi, dan pen-
duduk
yang banyak. Jadi,
kata
ramai
menunjukkan suasana atau
keadaan.
iii.
Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila
kata banyak diganti dengan
kata
ramai.
|
Salah
(a)*
Ramai orang yang Nadir dalam majlis itu.
(b)
*Tidak ramai orang yang suka akan ikan air tawar
(c)
*Sudirman mempunyai peminat yang ramai.
Betul
(a)
Banyak orang yang Nadir dalam majlis itu.
(b)
Tidak banyak orang yang suka akan ikan air tawar.
(c)
Sudirman mempunyai peminat yang banyak.
|
Boleh
dan Dapat
i.
Kata boleh lebih sesuai digunakan
dalam
hubungan dengan keizinan.
ii
Kata dapat pula lebih sesuai
digunakan
dalam hubungan dengan
keupayaan
atau kemampuan.
iii.
Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila
kata dapat diganti dengan
kata
boleh.
|
Salah
(a)
*Adik saya sudah boleh menungang basikal.
(b)
*Dia tidak boleh Nadir kerana deman.
(c)
*Saya tidak boleh berlari kencang kerana badan saya gemuk.
Betul
(a)
Adik saya sudah dapat menunggang basikal.
(b)
Dia tidak dapat Nadir kerana demam.
(c)
Saya tidak dapat berlari kencang kerana badan saya gemuk.
|
Bukan
dan Tidak
i.
Kata bukan dan tidak tergolong
dalam
kelas kata nafi untuk
membentuk
ayat nafi.
ii.
Kata bukan tidak boleh digunakan
apabila
frasa adjektif atau frasa
kerja
menjadi predikat ayat.
iii.
Kata tidak pula tidak boleh diguna-
kan
apabila frasa nama menjadi
predikat
ayat.
|
Salah
(a)
*Beg ini bukan berat.
(b)
"Adik bukan tidur di bilik.
(c)
*Dia bukan menulis surat.
Betul
(a)
Beg ini tidak berat.
(b)
Adik tidak tidur di bilik.
(c)
Dia tidak menulis surat.
|
Golong
dan Gulung
i.
Kata golong boleh diberi imbuhan
menjadi
menggolongkan, tergolong,
golongan,
dan penggolongan. Tiap-
tiap
kata ini berbeza maknanya.
ii.
Kata gulung pun boleh diberi imbuhan
menjadi
bergulung, mengulung, ter-
gulung,
dan gulungan.
iii.
Kata golong dan gulung ini sering
salah
digunakan dan salah dieja
kerana
seakan-akan sama bentuknya.
|
Salah
(a)
*Gulungan petani memerlukan bantuan.
(b)
*Mereka tergulung dalam kumpulan orang baik-baik.
(c)
"Beliau menggulungkan mereka sebagai penentang.
(d)
*Kakak sedang menggolong tikar.
Betul
(a)
Golongan petani memerlukan bantuan.
(b)
Mereka tergolong dalam kumpulan orang baik-baik.
(c)
Beliau menggolongkan mereka sebagai penentang.
(d)
Kakak sedang menggulung tikar.
|
Menonton
dan Menuntun
i.
Kata menonton bererti melihat
sesuatu
pertunjukan. Selain
itu,
ada
pula kata mempertontonkan,
tontonan,
dan penonton. Setiap kata
ini
berbeza maknanya.
ii.
Kata menuntun pula bererti me-
mimpin.
Selain
itu, ada juga kata lain seperti bertuntun, tuntunan, dan penuntun. Setiap
kata ini pun berbeza maknanya.
iii.
Penggunaan kata menonton sering dieja salah sebagai menuntun kerana bentuknya
seakan-akan sama.
|
Salah
(a)
*Kami menuntun televisyen sehingga larut malam.
(b)
*Kumpulan itu akan mempertuntunkan suatu drama.
(c)*Filem
Mandarin semakin kerap menjadi tuntunan kita.
(d)*Para
penuntun bersorak apabila Anbalagan berjaya menjaringkan bola.
Betul
(a)
Kami menonton televisyen sehingga larut malam.
(b)
Kumpulan itu akan mempertontonkan suatu drama.
(c)
Filem Mandarin semakin kerap menjadi tontonan kita.
(d)
Para penonton bersorak apabila Anbalagan berjaya menjaringkan bola.
|
Pedalaman
dan Pendalaman
i.
Kedua-dua kata ini berasal daripada
kata
yang sama (dalam) tetapi
berbeza
maknanya.
ii.
Pedalaman bererti kawasan yang
terpencil
atau daerah yang jauh
dari
perhubungan dan kemudahan.
iii.
Pendalaman pula bererti usaha
mendalami
atau mendalamkan.
iv.
Kesalahan pengunaan kata ini dalam
ayat
berlaku kerana ketidakpastian
tentang
ejaannya.
|
Salah
(a)
*Beberapa kawasan pendalaman di Kelantan dinaiki air.
(b)
*Pedalaman dasar Sungai Kelang di lakukan untuk mengelakkan berlakunya
banjir.
Betul
(a)
Beberapa kawasan pedalaman di Kelantan dinaiki air.
(b)
Pendalaman dasar Sungai Kelang dilakukan untuk mengelakkan berlakunya banjir.
|
Pendapat
dan Pendapatan
i.
Kedua-dua kata ini pun berasal
daripada
kata yang sama (dapat)
tetapiberbeza
maknanya.
ii.
Pendapat bererti buah fikiran atau
pandangan.
iii.
Pendapatan pula bererti hasil pen-
carian
yang
biasanya dihubungkan
dengan
gaji atau upah.
iv.
Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila
kata pendapatan digunakan
pada
tempat pendapat.
|
Salah
(a)
*Pada pendapatan saudara, dapatkah rancangan ini dijalankan?
(b)
"Pada pendapatan saya,penswastaan banyak membawa
kebaikan.
Betul
(a)
Pada pendapat saudara, dapatkah rancangan ini dijalankan?
(b)
Pada pendapat saya, penswastaan banyak membawa kebaikan.
|
Tembok
dan Tembuk
i.
Tembok bererti dinding atau
halangan
yang dibuat daripada
batu.
Kata
ini boleh dibentuk
menjadi
kata kerja menembok yang
bererti
mendinding.
ii.
Tembuk pula bererti tembus atau
berlubang.
Kata
ini pun boleh di-
bentuk
menjadi kata kerja menembuk
yang
bererti membuat lubang.
iii.
Kesalahan penggunaan kata ini
dalam
ayat berlaku kerana ketidak-
pastian
tentang ejaannya.
|
Salah
(a)
* Tembuk Besar negeri Cina dibina oleh Shih Huang Ti.
(b)
*Tapak kasut ini sudah tembok.
(c)
*Pekerja itu menembok dinding dengan penebuk elektrik.
Betul
(a)
Tembok Besar negeri Cina dibina oleh Shih Huang Ti.
(b)
Tapak kasut ini sudah tembuk.
(c)
Pekerja itu menembuk dinding dengan penebuk elektrik.
|
Bentuk Jamak
1.
Bentuk jamak dapat dinyatakan
melalui:
(a)
pengulangan kata nama seperti burungburung, guruguru, kawankawan, dan
sebagainya.
(b)
penggunaan kata bilangan yang membawa maksud jamak seperti dua buah kereta,
semua pelajar, para pemudi, dan sebagainya.
(c)
Pengulangan kata adjektif seperti baikbaik, handalhandal, tinggitinggi, dan
sebagainya.
(d)
pengulangan kata yang mendu­kung makna jamak seperti rakyat.
2.
Kata nama yang menyertai kata bilangan tidak perlu diulang.
Misalnya:
(a)
*dua buah keretakereta (salah)
dua buah kereta (betul
(b)
*semuapelajarpelajar(salah)
semua pelajar (betul
(c)
"para pemudipemudi (salah)
para pemudi (betul)
3.
Sesuatu kata yang sudah membawa makna jamak tidak perlu diulang. Misalnya:
*Rakyatrakyat
Malaysia harus bersatu padu. (salah)
Rakyat
Malaysia harus bersatu padu. (betul
(b)
4.
Oleh sebab kata adjektif yang diulang sudah membawa makna jamak, maka kata nama
tidak perlu diulang. Misalnya:
Lukisanlukisan
itu cantikcantik belaka. (salah)
Lukisan
itu cantikcantik belaka. (betul)
(b)
*Bangunanbangunan di Kuala Lumpur tinggitinggi. (salah)
Bangunan
di Kuala Lumpur tinggitinggi. (betul)
11 Hukum DM
1.
Hukum DM ialah hukum tentang penyusunan katakata untuk membentuk frasa nama
dalam ayat.
2.
Kesalahan timbul apabila Hukum DM dilanggar sewenangwenang.
Misalnya:
(a)
*"lainlain hal(salah)
halhal lain (betul)
(b)
*Malik kedai runcit (salah)
kedai runcit Malik (betul)
(c)
`goreng pisang (salah)
pisang goreng (betul)
(d)
`cili sos (salah)
sos cili (betul)
(e)
*mini estet(salah)
estet mini (betul)
12 Frasa Adjektif
1.
Kata adjektif dapat menjadi frasa adjektif apabila bertugas sebagai predikat
dalam ayat.
2.
Frasa adjektif sebagai predikat ayat boleh disertai kata penguat.
Contohnya:
sangat besar atau besar sekali.
3.
Kata penguat tidak boleh diletakkan di depan dan di belakang kata adjektif
sekaligus. Misalnya:
(a)
"Ubat itu sangat pahit betul.
(salah)
Ubat
itu sangat pahit. (atau) Ubat itu pahit betul. (betul)
Soalan
inilah yang paling sukar sekali. (salah)
Soalan
inilah yang paling sukar. (atau)
Soalan
inilah yang sukar sekali. (betul)
4.
Apabila kata adjektif yang berawalan ter digunakan sebagai penerang,
kata
penguat tidak diperlukan. Misalnya:
(a)
*Asmah mendapat markah
yang paling terbaik. (salah)
Asmah
mendapat markah yang terbaik. (betul)
(b)
*Stadium inilah yang terbesar
sekali di dunia. (salah)
Stadium
inilah yang terbesar di dunia. (betul)
5.
Frasa adjektif perlu diikuti oleh frasz
sendi
apabila diperluas. Misalnya:
(a)
*Saya gemar lagulagu Melayu asli. (salah)
Saya gemar akan lagulagu Melayu asli. (betul)
(b)
*Kami benci sikapnya itu. (salah)
Kami benci akan sikapnya itu.(betul)
13 Frasa Kerja Tak
Transitif
1.
Frasa kerja tak transitif ialah kata kerja yang dapat bertugas sebagai predikat
ayat tanpa objek atau sekumpulan kata yang mempunyai kata kerja talk transitif
sebagai kata kerja utamanya.
2.
Kata kerja talk transitif yang berapitan ber...kan tidak boleh disertai kata
sendi kerana akhiran kan pada apitan ber...kan itu berasal daripada kata sendi
akan yang dapat mewakili kata sendi dengan, atau pada, atau tentang.
Misalnya:
(a)
*berdasarkan pada keterangan ini (salah)
berdasarkan
keterangan ini (betul)
(b)
*bertanyakan khabar (betul bertanyakan tentang khabar (salah)
3.
Frasa kerja talk transitif perlu diikuti frasa sendi apabila diperluas.
Misalnya:
(a)
*Ingatkah kamu janji janjimu? (salah)
Ingatkah
kamu akan janjijanjimu? (betul)
(b)
*Kami ingin bertemu Pengetua esok. (salah)
Kami
ingin bertemu dengan Pengetua esok. (betul)
14 Frasa Kerja
Transitif
1.
Frasa kerja transitif ialah frasa kerja yang terdiri daripada kata kerja
transitif serta frasa nama sebagai objek kepada kata kerja transitif itu.
2.
Antara kata kerja transitif dengan frasa nama sebagai objek itu, katakata lain
tidak boleh disisipkan.
Misalnya:
(a)
*Kami membincangkan tentang masalah itu. (salah)
Kami
membincangkan masalah itu. (betul)
(b)
*Dia membeli banyak buah.(salah)
Dia
banyak membeli buah. (betul)
(c)
*Saya hendak menjelaskan lagi perkara itu. (salah)
Saya
hendak menjelaskan perkara itu lagi. (betul)
Saya
hendak memperjelas perkara itu. (betul)
15 Frasa Kerja Pasif
Bentuk
frasa kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri kedua disebut bentuk
terikat.
Oleh
sebab itu, katakata lain tidak boleh disisipkan di antara kata ganti diri
dengan kata kerja pasif itu. Misalnya:
(a)
*Surat itu saga akan balas.(salah)
Surat itu akan saga balas.
(b)
*Orang itu kita patut Bantu.(salah)
Orang
itu patut kita Bantu. (betul)
(c)
*Kerja itu kamu mesti siapkan.(salah)
Kerja
itu mesti kamu siapkan.(betul)
3.
Bentuk frasa kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri kedua tidak
boleh disamakan.
Misalnya:
(a)
*Buku itu dibaca oleh saya.(salah)
Buku itu saya baca. (betul)
(b)
* Mejameja itu disusun oleh kami. (salah)
Mejaineja
itu kami susun. (betul)
(c)
*Nota itu ditulis oleh kamu? (salah)
Nota
itu kamu tulis? (betul
Bentuk
frasa kerja pasif diri ketiga pula tidak boleh disamakan dengan bentuk frasa
kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri kedua. Misalnya:
(a)
*Dinding itu dia conteng. (salah)
binding itu diconteng olehnya. (betul)
(b)
Drama itu mereka persembah­kan. (salah)
Drama
itu dipersembahkan oleh mereka. (betul)
Ayat Tergantung
1.
Ayat terdiri daripada subjek dan predikat.
2.
Bentuk ujaran yang tidak ada subjeknya atau tidak ada predikatnya bukan ayat.
3.
Contoh kesalahan umum tentang ujaran yang tidak ada subjeknya ialah seperti
yang berikut.
*Di
seluruh dunia mengalami kemelesetan ekonomi. (tidak ada subjeknya) Negaranegara
di seluruh dunia mengalami kemelesetan ekonomi. (subjeknya Negaranegara)
4.
Contoh kesalahan umum tentang ujaran yang tidak ada predikatnya ialah seperti
yang berikut.
(a)
*Dia yang datang semalam? (tidak ada predikatnya)
Diakah
yang datang semalam? (predikatnya: Diakah)
(b)
*Kamu yang mesti keluar dari sini. (tidak ada predikatnya)
Kamu
mesti keluar dari sini. (predikatnya: mesti keluar dart sim) atau
Kamulah
yang mesti keluar dari sini. (predikatnya: Kamulah)
Beberapa
contoh "ayat tergantung" yang lain serta pembetulannya adalah seperti
yang berikut.
(a)
*Tentang keterangan ini menjelaskan salah faham yang timbul. (tidak ada
subjeknya) Keterangan ini menjelaskan salah faham yang timbul.
(Subjeknya:
Keterangan im)
(b)
*Bagi setiap orang mesti mematuhi undangundang. (tidak ada subjeknya)
Setiap
orang mesti mematuhi undangundang. (subjeknya: setiap orang)
*Di
seluruh kawasan sudah dinaiki air. (tidak ada subjeknya) Seluruh kawasan sudah
dinaiki air. (subjeknya: Seluruh kawasan)
Kesalahan
dari Segi Kata
Kata Ganti Diri
1. Kata beliau, dia,
ia, kami, kita, dan mereka sering digunakan dengan salah.
2. Kata beliau tidaak harus digunakan untuk orang yang tidak dihormati atau kanak-kanak dan binatang. Contoh:
2. Kata beliau tidaak harus digunakan untuk orang yang tidak dihormati atau kanak-kanak dan binatang. Contoh:
- Firdaus dihukum.
Beliau ponteng sekolah. ( salah )
Firdaus dihukum. Dia ponteng sekolah. ( betul )
- Anjing itu
garang. Beliau terpaksa dikurung. ( salah )
Anjing itu garang. Anjing itu terpaksa dikurung. ( betul )
3. Kata dia dan ia
tidak boleh digunakan untuk binatang dan benda.
- Baju ini mahal. Ia diimport dari Itali. ( salah )
- Baju ini mahal. Baju ini diimport dari Itali. ( betul )
- Beruang ini sakit. Ia perlu dirawat. ( salah )
- Beruang ini sakit. Beruang ini perlu dirawat. ( betul )
4. Kata kami bererti “
saya dengan dia”. Orang yang diajak bercakap tidak disertakan. Kita bererti
“anda dengan saya” atau “anda dengan kami”. Orang yang diajak
bercakap disertakan.
- “Kami mesti memenangi perlawanan ini,” kata Anas kepada Nazrul. ( salah )
- “Kita mesti memenangi perlawanan ini,” kata Anas kepada Nazrul. ( betul )
- “Kita akan ke rumah awak,” kata Ayu dan Tina kepada Suzie. ( salah )
- “Kami akan ke rumah awak,” kata Ayu dan Tina kepada Suzie. ( betul )
5. Kata mereka
tidak boleh digunakan untuk benda dan binatang.
- Ayam-ayam itu dikurung. Mereka akan disembelih. ( salah )
- Ayam-ayam itu dikurung. Ayam-ayam itu akan disembelih. ( betul )
- Buku-buku ini tebal. Mereka Syimir baca. ( salah )
- Buku-buku ini tebal. Buku-buku ini Syimir baca. ( betul )
6. Kata mereka
tidak boleh diulang.
- Mereka-mereka yang ditawan berada dalam keadaan selamat. ( salah )
- Mereka yang ditawan berada dalam keadaan selamat. ( betul )
7. Kata ganti ia dan
nya tidak boleh digabungkan.
- Kalau tidak dirawat mungkin ianya akan lumpuh. ( salah )
- Kalau tidak dirawat mungkin ia/ dia akan lumpuh. ( betul )
- Kucing itu mati kerana ianya dilanggar kereta. ( salah )
- Kucing itu mati kerana dilanggar kereta. ( betul )
Kata Bilangan
1. Terdapat 6 jenis kata
bilangan:
- Kata bilangan tentu seperti satu, seratus, sejuta dan sebagainya.
- Kata bilangan tak tentu seperti beberapa, para, semua, setengah-setengah, dan sebagainya.
- Kata bilangan pecahan seperti setengah, suku, dan sebagainya.
- Kata bilangan pisahan seperti masing-masing, dan setiap.
- Kata bilangan himpunan seperti berbagai-bagai, kedua-dua, dan sebagainya.
- Kata bilangan tingkat seperti pertama, kedua, keenam dan sebagainya.
2. Kata bilangan seperti
setengah-setengah, tiap-tiap, berbagai-bagai dan kedua-dua tidak boleh
disingkatkan.
salah
a. setengah orang
b. tiap murid
c. berbagai warna
d. kedua mempelai
betul
a. setengah-setengah orang
b. tiap-tiap murid
c. berbagai-bagai warna
d. kedua-dua mempelai
a. setengah orang
b. tiap murid
c. berbagai warna
d. kedua mempelai
betul
a. setengah-setengah orang
b. tiap-tiap murid
c. berbagai-bagai warna
d. kedua-dua mempelai
3. Kata para tidak boleh
diulang.
- Para-para penduduk perlu bekerjasama. ( salah )
- Para penduduk perlu bekerjasama. ( betul )
4. Kata bilangan tentu
seperti satu, dua, tiga dan seterusnya tidak boleh didekatkan dengan
kata bilangan pecahan seperti suku dan setengah untuk
penghitungan.
- dua setengah meter ( salah )
- dua suku jam ( salah )
- tiga setengah ringgit ( salah )
- dua meter setengah ( betul )
- dua jam suku ( betul )
- tiga ringgit setengah ( betul )
Penjodoh Bilangan
1. Penjodoh bilangan
biasanya digunakan dengan kata bilangan.
2. Tetapi, ada kalanya penjodoh bilangan tidak perlu digunakan.
2. Tetapi, ada kalanya penjodoh bilangan tidak perlu digunakan.
SALAH
|
BETUL
|
setiap orang murid
semua orang pekerja
seluruh buah kampung
segala ekor binatang
sekalian orang peserta
para orang guru
|
setiap murid
semua pekerja
seluruh kampung
segala binatang
sekalian peserta
para guru
|
3. Penjodoh bilangan
tidak juga diperlukan untuk menghitung kata nama abstrak.
SALAH
|
BETUL
|
beberapa
buah usul
kedua-dua
bentuk sifat
setiap
buah sumbangan
semua
buah pendapat
segala
butir cadangan
tiap-tiap
bentuk kenangan
pelbagai
bentuk teguran
|
beberapa
usul
kedua-dua
sifat
setiap
sumbangan
semua
pendapat
segala
cadangan
tiap-tiap
kenangan
pelbagai
teguran
|
Kata Sendi
1.Kata
sendi yang sering digunakan dengan salah ialah dari dan daripada;
di dan pada;
ke
dan kepada .
2.
Kata dari digunakan untuk tempat dan waktu. Kata daripada digunakan
untuk orang,
perbandingan, asal kejadian, benda abstrak, dan untuk menunjukkan
keanggotaan.
SALAH
|
BETUL
|
Devi
datang daripada Batu Kurau.
Saya
menunggu Yatie daripada pukul dua.
Ely
terima surat dari Elyas
Saya
mendapat pengetahuan yang banyak dari buku yang saya baca.
Baju
yang dipakai oleh Nadia dibuat dari sutera.
Dari 5 ekor anak ayam, hanya seekor yang
hidup
|
Devi
datang dari Batu Kurau.
Saya
menunggu Yatie dari pukul dua.
Ely
menerima surat daripada Elyas.
Saya
mendapat pengetahuan yang banyak daripada buku yang saya baca.
Baju
yang dipakai oleh Nadia dibuat daripada sutera.
Daripada 5 ekor anak ayam, hanya seekor yang
hidup.
|
3.
Kata di digunakan untuk tempat sahaja. Kata pada digunakan
untuk masa, orang, binatang, benda abstrak, dan benda konkrit
tertentu.
Contoh:
a. Di musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( salah )
~ Pada musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( betul )
a. Di musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( salah )
~ Pada musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( betul )
b. Ayu berkebun pada belakang rumah. ( salah )
~ Ayu berkebun di belakang rumah ( betul )
~ Ayu berkebun di belakang rumah ( betul )
c. Dengan pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( salah )
~ Pada pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( betul )
~ Pada pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( betul )
d. Buku cerita itu ada dengan Suzie. ( salah )
~ Buku itu ada pada Suzie. ( betul )
~ Buku itu ada pada Suzie. ( betul )
4. Kata ke digunakan untuk tempat, masa, dan
benda konkrit tidak bernyawa. Kata kepada
pula digunakan untuk benda bernyawa.
Contoh:
a. Wang itu diberikan ke Rahmah. ( salah )
- Wang itu diberikan kepada Rahmah. ( betul )
- Wang itu diberikan kepada Rahmah. ( betul )
b. Ibu pergi kepada pasar setiap hari. ( salah )
- Ibu pergi ke pasar setiap hari ( betul )
- Ibu pergi ke pasar setiap hari ( betul )
c. Latihan itu akan diadakan dari semasa kepada semasa. ( salah )
- Latihan itu akan diadakan dari semasa ke semasa. ( betul )
- Latihan itu akan diadakan dari semasa ke semasa. ( betul )
Kata Kerja
1.
Ada dua jenis kata kerja:
a. kata kerja transitif
b. kata kerja intransitif atau tak taransitif
b. kata kerja intransitif atau tak taransitif
2.
Kata kerja transitif terbahagi kepada:
- kata kerja yang berawalan men- ( melukis, membaca, mencari dsb. )
- kata kerja yang berapitan men…..kan ( menyanyikan, membesarkan dsb.)
- kata kerja yang berawalan meng…i ( membanjiri, menghadiahi dsb.)
- kata kerja yang berawalan rangkap memper …. ( memperdaya, memperoleh)
- kata kerja yang berapitan memper….kan ( memperhatikan, mempergunakan).
- Kata kerja yang berapitan memper….i ( mempelajari, mempersentai dsb.)
3.
Semua kata kerja transitif ( kecuali makan, minum, minta dan mohon)
mesti berawalan men-
a. buang sampah ( salah )
membuang sampah ( betul )
membuang sampah ( betul )
b. goring ikan ( salah )
menggoreng ikan ( betul )
menggoreng ikan ( betul )
4.
Kata kerja transitif yang berapitan men…kan dan men…i
berbagai-bagai maknanya dan mesti digunakan dengan berhati-hati.
Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Hafizuddin
memberikan Seha sekuntum bunga.
Hanim
mengambilkan segelas air untuk Ishak.
Baginda
mengurniakan beliau bintang kebesaran.
Hakim
menjatuhkan pencuri itu sebulan penjara.
Sampah
sarap mengotorkan Taman Tasik Taiping.
Yatie
menasihatkan saya agar rajin belajar.
|
Hafizuddin
memberi Seha sekuntum bunga.
Hanim
mengambilkan Ishak segelas air.
Baginda
mengurniai beliau bintang kebesaran.
Hakim
menjatuhi pencuri sebulan penjara.
Sampah
sarap mengotori Taman Tasik Taiping.
Yatie
menasihati saya agar rajin belajar.
|
5. Kata kerja
intarnsitif terbahagi kepada:
- Kata kerja asal seperti ada, bangun, duduk, dan sebaginya.
- Kata kerja yang berawalan ber- ( beradu, beroda, belajar dsb.)
- Kata kerja yang berapitan ber…an ( berdekatan, berguguran )
- Kata kerja yang berapitan ber…kan ( berpandukan, berlandaskan dsb.)
- Kata kerja yang berawalan men- ( melompat, mendarat, membesar dsb.)
- Kata kerja yang berawalan ter- ( tertidur, terjatuh, terjumpa dsb.)
6. Kata kerja
intransitif yang berawalan ber-, men-, dan ter- tidak boleh ditiadakan
awalannya. Contoh:
- tanya kepada Hamidah ( salah )
bertanya kepada Hamidah ( betul )
bertanya kepada Hamidah ( betul )
- jangan lompat ( salah )
jangan melompat ( betul )
jangan melompat ( betul )
- senyum kepada Kartina ( salah )
tersenyum kepada Kartina ( betul )
tersenyum kepada Kartina ( betul )
Kata Hubung
1. Ada 3 jenis kata
hubung iaitu:
- Kata hubung gabungan seperti atau, dan, lalu, maka, serta, dan tetapi.
- Kata hubung pancangan seperti agar, bahawa, apabila, hingga, jika, dsb.
- Kata hubung berpasangan seperti baik…ataupun, baik…mahupun. Bukan saja….tetapi juga dan sebaginya.
2. Kata hubung sering
digunakan salah sebagai akibat tidak memahami cara menggunakan kata-kata hubung
tersebut. Contoh:
Nazrul
bangun tetapi memberikan jawapan.
Budak
itu cantik kecuali sombong.
Budin
akan tidur di rumah Seha dan di hotel.
Agar
segalanya
berjalan lancar, usaha kita akan berjaya.
Sedangkan
merokok
membahayakan kesihatan, tambahan pula banyak orang yang tidak peduli.
3. Kata hubung apabila
selalu ditulis sebagai bila sedangkan kata bila itu merupakan kata
tanya.
Contoh:
· Midah termenung bila
menerima berita itu. ( salah )
· Din terkejut bila Seha menjerit. ( salah )
· Pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. ( salah )
· Minumlah ubat ini bila terasa sakit. ( salah )
· Bila mendengar berita itu, Ayu terus pengsan. ( salah )
· Din terkejut bila Seha menjerit. ( salah )
· Pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. ( salah )
· Minumlah ubat ini bila terasa sakit. ( salah )
· Bila mendengar berita itu, Ayu terus pengsan. ( salah )
Penggunaan Kata Yang Tidak Tepat
1.
adakah dan apakah: Adakah digunakan untuk
mendapat jawapan ya atau tidak.
Apakah digunakan untuk mendapat jawapan tentang nama binatang, benda
dan perbuatan.
SALAH
|
BETUL
|
Apakah
benar
kata-katamu itu?
Apakah dia menangis?
Apakah
aku
bersalah?
|
Adakah benar kata-katamu
itu?
Adakah dia menangis?
Adakah aku bersalah?
|
2.
boleh dan dapat : Boleh lebih tepat digunakan dalam
hubungan dengan keizinan.
Dapat lebih sesuai digunakan dalam hubungan dengan keupayaan atau
kemampuan.
SALAH
|
BETUL
|
Syimir sudah boleh menunggang kuda.
Mazni tidak boleh pergi kerana demam.
Kami tidak boleh datang kerana hujan.
|
Syimir sudah dapat menunggang kuda.
Mazni tidak dapat pergi kerana demam.
Kami tidak dapat datang kerana hujan.
|
3.
bukan dan tidak: Bukan digunakan apabila frasa nama
menjadi predikat.
Tidak
digunakan
apabila frasa adjektif dan frasa kerja menjadi predikat.
SALAH
|
BETUL
|
Cincin
ini bukan cantik.
Kami
bukan membaca buku.
Basikal
ini bukan mahal.
Saya
bukan duduk di situ.
|
Cincin
ini tidak cantik.
Kami
tidak membaca buku.
Basikal
ini tidak mahal.
Saya
tidak duduk di situ.
|
4.
pedalaman dan pendalaman: Kata pedalaman bererti kawasan yang jauh. Kata pendalaman
bererti usaha mendalamkan.
SALAH
|
BETUL
|
Kawasan
pendalaman itu akan dimajukan.
Beberapa
kawasan pendalaman Sarawak sukar dihubungi.
Pedalaman dasar Sungai Air
Hitam akan dijalankan.
|
Kawasan
pedalaman itu akan dimajukan.
Beberapa
kawasan pedalaman Sarawak sukar dihubungi.
Pendalam Sungai Air Hitam
akan dijalankan.
|
Kesalahan
Dari Segi Frasa
Frasa
Nama (Bentuk Jamak dan Hukum DM)
1.
Bentuk jamak dapat dinyatakan melalui:
· pengulanagn kata nama seperti: guru-guru,
murid-murid, dan sebagainya.
· Penggunaan kata
bilangan
seperti dua biji guli, semua murid, dan sebagainya.
· Pengulangan kata
adjektif
seperti baik-baik, rajin-rajin dan sebagainya.
· Penggunaan kata yang mendukung makna
jamak seperti rakyat.
2.
Jika kata bilangan yang membawa makna jamak digunakan, kata nama yang menyertai
kata bilangan itu tidak perlu diulang. Contoh:
· dua biji telur
· semua murid
· para pendidik
· pelbagai acara
· segala haiwan
· sekalian penduduk
· seluruh kawasan
3.
Oleh sebab kata adjektif yang diulang sudah membawa makna jamak, maka kata nama
tidak perlu diulang. Contoh:
· Lukisan itu cantik-cantik
belaka.
· Pakaian di situ mahal-mahal
harganya.
· Ayam di situ gemuk-gemuk.
· Pemuda di sini gagah-gagah
belaka.
· Gadis di sini cantik-cantik.
· Kuih itu sedap-sedap
rasanya.
· Pahlawan Melaka handal-handal
nampaknya.
· Murid sekolah ini rajin-rajin
belaka.
4.
Hukum DM pula ialah hukum tentang menyusun kata-kata untuk
membentuk frasa nama dalam ayat:
· D beerti unsur yang diterangkan
· M beerti unsur yang menerangkan
Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
lain-lain
hal
Nani
Kedai Roti
goreng
cempedak
Maggi
mi
tomato
sos
mini
bas
mini
taman
|
hal-hal
lain
Kedai
Roti Nani
cempedak
goring
mi
Maggi
sos
tomato
bas
mini
taman
mini
|
5.
Frasa Adjektif
· Frasa adjektif ialah
kata adjektif atau sekumpulan kata yang mempunyai kata adjektif sebagai kata
utamanya dan dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
· Frasa adjektif
sebagai predikat ayat boleh disertai kata penguat seperti amat, sangat,
dan paling.
· Kata adjektif yang
berawalan ter- boleh bertugas sebagai penerang tetapi tidak boleh
bertugas sebagai predikat.
Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Bangunan
itu tertinggi.
Nani
terpandai.
Orang
itu terkuat.
|
Bangunan
itu paling tinggi.
Nani
paling pandai.
Orang
itu paling kuat
|
· Apabila kata adjektif
berawalan ter- digunakan sebagai penerang, kata penguat tidak
diperlukan.
Contoh: Nani mendapat
markah yang terbaik sekali di dalam kelas. ( salah )
Nani mendapat markah yang tertinggi di dalam kelas. ( betul )
Nani mendapat markah yang tertinggi di dalam kelas. ( betul )
Noralah pemain yang paling terhandal. ( salah )
Noralah pemain yang terhandal. ( betul )
Noralah pemain yang terhandal. ( betul )
Itulah gunung yang tertinggi
sekali di dunia. ( salah )
Itulah gunung yang tertinggi di dunia. ( betul )
Itulah gunung yang tertinggi di dunia. ( betul )
· Kata penguat
tidak boleh diletakkan di depan atau di belakang kata adjektif sekali gus. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Buah
langsat ini sangat manis sekali.
Budak
itulah yang paling nakal sekali.
Sungguh
indah nian
pemandangan di situ.
|
Buah
langsat ini manis sekali.
Budak
itulah yang paling nakal.
Sungguh
indah
pemandangan di situ.
|
· Frasa adjektif mesti
dikuti oleh farasa sendi apabila frasa adjektif itu diperluas.Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Budak
itu tidak suka durian.
Nora
sangat takut anjing.
Nani
sangat gemar filem Hindustan.
Mereka
tidak perlu pertolongan kami.
Saya
benci sikapnya itu.
|
Budak
itu tidak suka akan durian.
Nora
sangat takut akan anjing.
Nani
sangat gemar akan filem Hindustan.
Mereka
tidak perlu akan pertolongan kami.
Saya
benci akan sikapnya itu.
|
6.
Frasa Kerja Intransitif
· Frasa kerja
intransitif ialah kata kerja yang dapat bertugas sebagai predikat tanpa objek.
· Frasa kerja
intransitif boleh juga terdiri daripada sekumpulan kata yang mempunyai kata
kerja intransitif sebagai kata utamanya.
· Kata kerja
intransitif yang berapitan ber….kan mesti diikuti frasa nama
untuk dapat membentuk frasa kerja yang bertugas sebagai predikat.
SALAH
|
BETUL
|
berlandaskan
pada undang-undang
berbantalkan
dengan lengan
berpandukan
pada kamus
beratapkan
dengan langit
bertilamkan
dengan rumput
|
berlandaskan
undang-undang
berbantalkan
lengan
berpandukan
kamus
beratapkan
langit
bertilamkan
rumput
|
- Frasa kerja intransitif mesti diikuti frasa sendi apabila frasa kerja intransitif itu diperluas. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Kamu
mesti ingat janji-janjimu
Kakak
tidak mahu tidur sini.
Beliau
akan datang kampung ini.
Nani
ingin berjumpa cikgu.
Saya
ingin bertemu gadis itu.
Kami
ternampak Cikgu Nora di perhentian bas Pudu Raya.
|
Kamu
mesti ingat akan janji-janjimu.
Kakak
tidak mahu tidur di sini.
Beliau
akan datang ke kampung ini.
Nani
ingin berjumpa dengan cikgu.
Saya
ingin bertemu dengan gadis itu.
Kami
ternampak akan Cikgu Nora di perhentian bas Pudu Raya.
|
Frasa Kerja Transitif
- Frasa kerja transitif ialah frasa kerja yang terdiri daripada kata kerja transitif serta frasa nama sebagai objek kepada kata kerja transitif itu.
- Di antara kata kerja transitif dengan frasa nama sebagai objek itu, kata-kata lain tidak boleh disisipkan.
SALAH
|
BETUL
|
Beliau
turut menyentuh tentang perkata itu.
Nora
tidak mengetahui akan hal itu.
Kami
membincangkan tentang masalah itu.
Mereka
melebarkan lagi jalan itu.
Nani
menceritakan tentang pengalamannya semasa menuntut di luar negara.
Cerpen
ini mengisahkan tentang perjuangan menentang penjajah.
|
Beliau
turut menyentuh perkara itu.
Nora
tidak mengetahui hal itu.
Kami
membincangkan masalah itu.
Mereka
melebarkan jalan itu lagi.
Nani
menceritakan pengalamannya semasa menuntut di luar negara.
Cerpen
ini mengisahkan perjuangan menentang penjajah.
|
Frasa
Kerja Pasif
1.
Frasa kerja pasif ialah frasa kerja yang bertugas sebagai predikat dalam
ayat pasif.
2.
Frasa kerja pasif terbahagi kepada :
· frasa kerja pasif
diri pertama
· frasa kerja pasif
diri kedua
· frasa kerja pasif
diri ketiga
3.
Frasa kerja pasif diri pertama ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja
yang tidak berawalan men- tetapi didahului oleh kata ganti diri
pertama aku, kami, kita, saya dan sebagainya.
4.
Frasa kerja pasif diri kedua ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja yang
tidak berawalan men- tetapi didahului oleh kata ganti diri kedua anda,
awak, kamu dan sebagainya.
5. Frasa kerja pasif
diri ketiga ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja yang berawalan di-
serta diikuti oleh frasa sendi ( oleh + frasa nama ). Kata oleh
pada frasa sendi itu boleh digugurkan.
6. Bentuk frasa kerja
pasif diri pertama tidak boleh disamakan dengan bentuk frasa kerja pasif diri
ketiga.
SALAH
|
BETUL
|
diambil
olehku
dibuang
oleh kami
disimpan
oleh kita
dihantar
oleh saya
dilaksanakan
oleh patik
diburu
oleh hamba
|
kuambil
kami
buang
kita
simpan
saya
hantar
patik
laksanakan
hamba
buru
|
7.
Bentuk frasa kerja pasif diri kedua pun tidak boleh disamakan dengan
bentuk frasa kerja pasif diri ketiga.
SALAH
|
BETUL
|
ditanya
oleh anda
diberikan
oleh engkau
dibeli
oleh kamu
dikirim
oleh awak
diperintahkan
oleh tuanku
dibersihkan
oleh kalian
|
anda
Tanya
engkau
berikan
kamu
beli
awak
kirim
tuanku
perintahkan
kalian
bersihkan
|
8.
Bentuk frasa kerja pasif diri ketiga pula tidak boleh disamakan dengan bentuk
frasa kerja pasif diri pertama dan farasa kerja pasif diri
kedua.
SALAH
|
BETUL
|
beliau
tulis
dia
kumpulkan
mereka
kutip
baginda
rasmikan
ia
bersihkan
|
ditulis
oleh beliau
dikumpulkan
olehnya
dikutip
oleh mereka
dirasmikan
oleh baginda
dibersihkan
olehnya
|
8.
Kata-kata lain tidak boleh disisipkan di antara kata ganti diri pertama atau
diri kedua dengan kata kerja yang tidak berawalan men- itu.
SALAH
|
BETUL
|
kami
akan atasi
kita
perlu tolong
saya
sudah kirim
hamba
akan khabarkan
patik
belum laksanakan
anda
mesti edarkan
engkau
telah baca
kamu
akan baiki
awak
mesti siapkan
kalian
harus bereskan
|
akan
kami atasi
perlu
kita tolong
sudah
saya kirim
akan
hamba khabarkan
belum
patik laksanakan
mesti
anda edarkan
telah
engkau baca
akan
kamu baiki
mesti
awak siapkan
harus
kalian bereskan
|
KESALAHAN
DARI SEGI STRUKTUR AYAT
1.
Ayat Gabungan
· Ayat gabungan
terbentuk daripada dua atau bebearapa ayat tunggal yang
dihubungkan dengan kata hubung. Contoh:
Nani
dan Nora ke perpustakaan.
Nurul
bukan saja pandai tetapi juga pemurah.
· Kesalahan dalam
pembentukan ayat gabungan berlaku apabila ayat-ayat tunggal yang membentuk ayat
gabungan tidak digabungkan dengan betul. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Mereka
akan melancong ke Pulau Tioman atau Pulau Langkawi?
Saya
tidak pasti sama ada Nani tinggal di Relang atau Jelai.
Baik
yang kaya atau miskin datang ke rumahnya.
Hadiah
ini untuk Izzat bukan Hazwan.
Jangankan
membeli kereta, motosikal pun saya tak mampu.
|
Mereka
akan melancong ke Pulau Tioman atau ke Pulau Langkawi?
Saya
tidak pasti sama ada Nani tinggal di Relang atau di Jelai.
Baik
yang kaya atau yang miskin datang
ke
rumahnya.
Hadiah
ini untuk Izzat bukan untuk Hazwan.
Jangankan
membeli kereta, membeli motosikal pun saya tak mampu.
|
2.
Ayat Pancangan
· Ayat pancangan ialah
ayat yang berasal daripada dua ayat tunggal yang salah satunya dipancangkan
pada ayat yang satu lagi.Contoh:
a.
Kereta Pak Leh itu terbabas.
b.Walaupun
miskin keluarga Mak Piah bahagia.
Ayat
(a) terbit daripada dua ayat, iaitu:
i.
Kereta itu terbabas.
ii. Kereta itu kereta Pak Leh.
ii. Kereta itu kereta Pak Leh.
Ayat
(b) terbit daripada dua ayat yang berikut:
i.
Keluarga Mak Piah miskin
ii. Keluarga Mak Piah bahagia.
ii. Keluarga Mak Piah bahagia.
· Kesalahan dalam
pembentukan ayat pancangan berlaku juga apabila unsur penerang dalam
ayat tersebut salah strukturnya. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Rumah
itu di atas bukit tidak ada penghuninya.
Bangunan
itu yang tinggi Menara Maybank.
|
Rumah
di atas bukit itu tidak ada penghuninya.
Bangunan
yang tinggi itu Menara Maybank.
|
· Kesalahan dalam
pembentukan ayat pancangan berlaku juga kerana tidak ada kata hubung
pancangan yang menghubungkan klausa bawahan dengan klausa utama. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Kami
berdoa kamu berjaya.
Semua
orang tahu dia anak Pak Hamid.
|
Kami
berdoa agar kamu berjaya.
Semua
orang tahu bahawa dia anak Pak Hamid.
|
3.
Ayat tergantung
· Ayat mesti terdiri
daripada subjek dan predikat.
· Dalam susunan ayat
biasa, letak subjek di depan dan letak predikat di belakang.
Contoh:
Contoh:
Budak
itu / menangis.
Farhana / jatuh ke dalam longkang.
Farhana / jatuh ke dalam longkang.
· Dalam susunan ayat
songsang, letak subjek di belakang dan predikat di depan.
Contoh:
Siapakah
/ gadis itu.
Itulah / teman saya.
Itulah / teman saya.
· Bentuk ujaran yang
tidak mempunyai subjek atau predikat disebut sebagai “ ayat tergantung “
· Ayat tergantung
terjadi apabila ujaran itu bermula dengan kata sendi, kata hubung,
kata kerja dan kerana penggunaan kata yang salah, dan sebagainya.
SALAH
|
BETUL
|
Di
seluruh negara mengalami banjir.
Kerana
hal itu akan dibincangkan.
Dengan
kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini.
Banyak
pelajar lulus dengan baik.
Ada
pihak membangkang cadangan itu.
Dia
yang datang kelmarin
Mengetahui
hal itu saya membatalkan rancangan
Kesan
kemelesetan ekonomi, pengangguran meningkat.
Turut
menghadiri majlis itu ialah Menteri Besar.
Apakah
perlu kita lakukan sekarang?
Siapa
kata saya berbohong?
Peserta-peserta
yang lulus saja akan dipilih.
Daripada
bukti-bukti ini jelas menunjukkan bahawa dia bersalah.
Mengikut
beliau menyatakan bahawa perompak senjata api sudah itu tumpas.
Yang
manakah betul?
|
Seluruh
negara mengalami banjir.
Hal
itu akan dibincangkan.
Kehadiran
tuan akan menyerikan majlis ini.
Banyak
pelajar yang lulus dengan baik.
Ada
pihak yang membangkang cadangan itu.
Dia
datang kelmarin.
Setelah
mengetahui hal itu saya membatalkan rancangan.
Sebagai
kesan kemelesetan ekonomi, pengangguran meningkat.
Yang
turut menghadiri majlis itu ialah Menteri Besar.
Apakah
yang perlu kita lakukan sekarang?
Siapakah
yang mengatakan bahawa saya berbohong?
Peserta-pesert
ayng lulus saja yang akan dipilih.
Bukti-bukti
ini jelas menunjukkan bahawa dia bersalah.
Beliau
mengatakan bahawa perompak senjata api itu sudah tumpas.
Yang
manakah yang betul?
|
4. Ayat yang Tidak Betul
Susunannya
· Kata-kata sahaja
belum beerti bahasa jika kata-kata itu tidak tersusun dalam bentuk ayat.
· Apabila kata-kata
tidak betul susunannya, maka bentuk bahasa menjadi salah atau tidak baku.
Contoh:
Contoh:
Ini
hari Azizah tidak datang.
Buku ini saya tidak mahu membaca.
Yang melukis gambar ini Zainallah.
Yang memukul awak siapakah?
Itu pen dakwat sudah habis.
Nora dan Nani baik berkawan.
Majalah itu saya tidak menyimpannya.
Buku ini saya tidak mahu membaca.
Yang melukis gambar ini Zainallah.
Yang memukul awak siapakah?
Itu pen dakwat sudah habis.
Nora dan Nani baik berkawan.
Majalah itu saya tidak menyimpannya.
No comments:
Post a Comment