Penulisan Karangan


1.  Prakata

Diharapkan bahan ini dapat membantu guru-guru yang masih kabur cara menjawab Bahagian C Kertas 2 Bahasa Melayu. Kertas 2 Bahasa Melayu Penulisan mengandungi tiga bahagian yang perlu dijawab. Bahagian A pelajar dikehendaki membina lima ayat berdasarkan bahan grafik yang diberi. Bahagian B pula pelajar perlu membuat sebuah karangan lengkap manakala bahagian C pula pelajar perlu memberi nilai murni dan membuat ulasan berdasarkan petikan diberi. Justeru itu diharapkan buku ini dapat membantu guru-guru bahasa Melayu melengkapkan diri dalam proses mengajar Bahagian C  Bahasa Melayu Penulisan dengan lebih berkesan.

2.  Pendahuluan

Bahagian C merupakan bahagian yang wajib dijawab dalam Kertas 2 Bahasa Melayu Penulisan. Bahagian ini mengandungi petikan sama ada bahan prosa
(pantun, puisi dan sajak)  atau bukan prosa (cerita, dialog, ucapan dan sebagainya). Biasanya petikan yang diberi sekitar 150 – 200 patah perkataan. Masa menjawab ialah 20 minit. Pelajar dikehendaki mencari nilai dalam petikan diberi dan mengulas nilai yang diperoleh. Panjang ulasan antara 50 – 60 patah perkataan. Jawapan terbaik ialah jawapan yang dapat memberikan lima nilai atau pengajaran yang betul berserta ulasan atau contoh yang tepat dan bersesuaian dengan petikan diberi.

3.  Bentuk Soalan

     a.  Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan
          di bawah.
     b.  Tulis lima amalan baik yang dapat kamu peroleh daripada petikan
          di bawah.
     c.  Tulis lima nilai positif yang dapat kamu peroleh daripada petikan
          di bawah.

·        Nota Penting

Walau pun bentuk soalan berbeza namun kesemuanya menjurus kepada satu matlamat iaitu nilai murni


4.  Kaedah Pengajaran

           Kaedah pengajaran merujuk kepada apakah teknik yang akan digunakan bagi mengembangkan pelajarannya. Teknik pengajaran yang digunakan dalam proses pengajaran yang jelas dan menarik dapat memudahkan pelajar memahami pelajaran yang diajar. Oleh itu pengajaran perlulah diajar secara berperingkat-peringkat daripada senang kepada yang susah. Untuk mengajar Bahagian C agar pelajar lebih mantap menjawab Bahagian C  maka beberapa kaedah boleh digunakan.

 4.1      Memperkenalkan  Nilai-Nilai Murni
           
             Di peringkat awal pengajaran guru perlu memperkenalkan dan menerapkan
nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran. Terdapat 16 nilai murni utama yang diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran yang perlu diketahui oleh pelajar. Bagi memantapkan pelajar, guru perlu menerangkan nilai dan pecahannya dan memberikan contoh dalam bentuk peristiwa bagi memudahkan murid memahami. Murid juga digalakkan memberikan contoh sesuai dengan nilai diberi. Lihat contoh di bawah:










Baik Hati
Pecahan Nilai
Contoh
belas kasihan
Ali mengambil anak kucing yang kotor itu dari dalam longkang.
bertimbang rasa

murah hati

saling memahami

saling memaafkan






Berdikari
Pecahan Nilai
Contoh
berupaya bertindak sendiri
Membasuh kasut dan pakaian sendiri.
Mengemas bilik tidur.
yakin pada diri sendiri


Hemah tinggi
Pecahan Nilai
Contoh
kesopanan / berbudi bahasa
Bertutur dengan cara berbudi  perkerti.
mengaku kesalahan sendiri

ramah mesra


Hormat menghormati
Pecahan Nilai
Contoh
hormat ibu bapa
Bersalam dengan ibu bapa sebelum ke sekolah.
hormat kerajaan dan negara

patuh kepada undang-undang

hormat ahli keluarga, guru,rakan, guru dan jiran

hormat kepercayaan dan adat resam pelbagai bangsa

patuh kepada ketetapan masa


Kasih sayang
Pecahan Nilai
Contoh
menghargai nilai nyawa
Menyayangi diri dan keluarga
menyayangi alam sekitar

cinta akan negara


Keadilan dan kebebasan
Pecahan Nilai
Contoh
Adil

Saksama

kebebasan di sisi undang-undang


Keberanian
Pecahan Nilai
Contoh
berani mencuba
Aminah sering menjawab soalan yang diberi oleh gurunya.
berani kerana benar


Kebersihan akal dan fizikal
Pecahan Nilai
Contoh
kebersihan diri

kebersihan alam sekitar


Kejujuran
Pecahan Nilai
Contoh
amanah

bercakap benar

ikhlas


Kerajinan
Pecahan Nilai
Contoh
daya usaha

dedikasi


Kerjasama
Pecahan Nilai
Contoh
gotong -royong

perpaduan

toleransi


Keserderhanan
Pecahan Nilai
Contoh
perlakuan

pertuturan

tidak melampau


Kesyukuran
Pecahan Nilai
Contoh
berterima kasih

menghargai

mengenang budi


Rasional
Pecahan Nilai
Contoh
membuat pertimbangan


Semangat bermasyarakat
Pecahan Nilai
Contoh
bermaufakat

semangat kejiranan

peka isu sosial dan masyarakat


Patriotisme
Pecahan Nilai
Contoh
taat setia

menghormati lagu dan bendera

cintakan negara

berbangga jadi warga negara



NILAI-NILAI MURNI
1 BAIK HATI
1.1. Belas kasihan - bersimpati terhadap kesusahan
orang lain
1.2. Bertimbang rasa – mengambil kira keperluan
dan perasaan orang lain.
1.3. Murah hati – memberi bantuan secara ikhlas
kepada yang memerlukan.
1.4. Saling memahami – sanggup memberi dan
menerima pandangan serta memahami perasaan
dan keperluan orang lain.
1.5. Saling bermaafan – sanggup meminta maaf dan
memaafkan.

2. BERDIKARI
2.1. Berupaya bertindak sendiri – sanggup dan
boleh melakukan sesuatu tanpa bantuan orang
lain.
2.2. Yakin kepada diri sendiri – percaya kepada
kebolehan diri dan sanggup mencuba.
4. BERHEMAH TINGGI
3.1. Kesopanan – berbudi bahasa dan beradab dalam
pergaulan.
3.2. Mengakui kesilapan sendiri – sedia mengaku
kesilapan diri sendiri serta sanggup menerima
nasihat.
3.3. Ramah mesra – sedia bergaul mesra dengan
semua orang

4. HORMAT
4.1. Hormat dan taat kepada ibu bapa dan penjaga
memulia dan patuh kepada mereka.
4.2. Hormat kepada ahli keluarga, orang yang lebih
tua, guru, rakan jiran dan pemimpin
menunjukkan rasa hormat serta memberi layanan
yang baik kepada mereka.
4.3. Hormat kepada kerajaan dan negara – menerima
dan hormat kepada kerajaan serta lambang
kebesaran negeri dan negara.
4.4. Hormat kepada kepercayaan dan adat resam
pelbagai kaum – menghormati kepercayaan dan
adat resam semua kaum.
4.5. Patuh kepada undang-undang – mematuhi
undang-undang setiap masa.

5. KASIH SAYANG
5.1. Sayang diri sendiri dan orang lain–
menyayangi diri sendiri dan orang lain.
5.2. Sayangkan alam sekitar – Memelihara dan
memulihara kehidupan flora dan fauna
untuk kesejahteraan hidup.
6. KEADILAN
6.1. Adil – Membuat pertimbangan dan
keputusan secara positif, menyeluruh dan
bersesuaian.
6.2. Saksama – tidak menyebelahi sesuatu
pihak dalam membuat keputusan

7. KEBEBASAN DI SISI UNDANG-UNDANG

•Boleh melakukan sesuatu asalkan tidak melanggar
batasan peraturan dan undang-undang yang tersurat
dalam keluarga, sekolah, komuniti, masyuarakat negara
dan agama.

8. KEBERANIAN

•8.1. Berani mencuba – Berani melakukan
sesuatu perkara yang baru dan mencuba
untuk kebaikan diri sendiri dan orang lain
dengan mengambil kira risiko yang akan
dihadapi.

•8.2. Berani kerana benar – Berani
mempertahankan sesuatu yang diakui
kebenarannya dengan menunjukkan bukti
yang nyata.

9. KEBERSIHAN FIZIKAL DAN MENTAL

•9.1. Kebersihan diri – Merupakan kebersihan anggota
yang perlu dijaga oleh setiap individu untuk
kehidupan yang sihat.

•9.2. Kebersihan persekitaran – Pemeliharaan alam
sekeliling supaya rapi dan bebas daripada
kekotoran dan pencemaran.

•9.3. Kebersihan mental – Pertuturan dan perlakuan yang terpuji dan perlu diamalkan oleh seseorang dalam hubungannya dengan orang lain

10. KEJUJURAN
           0.1. Amanah – Bertanggungjawab dalam melakukan
sesuatu tugas yang diberikan dan dapat
menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang
lain.
10.2. Bercakap benar – Menyatakan perkara yang
benar tanpa menokok tambah atau berselindung.
10.3. Ikhlas – Melakukan sesuatu suci hati tanpa
mengharapkan balasan.

11. KERAJINAN

•11.1. Daya usaha – Berusaha bersungguh-sungguh
dengan inisiatif, kreatif dan enovatif untuk
menghasilkan sesuatu yang berkualiti.
•11.2. Dedikasi – Berminat dan rela mengorbankan
masa dan tenaga untuk perkara yang berfaedah

12. KERJASAMA
•12.1. Gotong-royong – Melakukan sesuatu tugas
secara beramai-ramai dan sukarela.
•12.2. Toleransi – Bertolak ansur serta dapat mengawal
mengelakkan berlakunya perselisihan.

•12.3. Perpaduan – Bersefahaman dan bekerjasama di
peringkat keluarga, masyarakat, negara dan
antarabangsa

13. KESEDERHANAAN
13.1. Pertuturan dan pelakuan yang sederhana
Bertutur dan berkelakuan yang tidak melampaui
batas serta menyinggung perasaan atau
menimbulkan kemarahan orang lain.
13.2. Kesederhanaan dalam menimbangkan
kepentingan diri dan orang lain – Membuat
pertimbangan yang sewajarnya supaya
memuaskan diri sendiri dan orang lain.

14. KESYUKURAN
14.1. Berterima kasih Melahirkan perasaan untuk
menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan
terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau
pemberian.
15. RASIONAL
15.1. Membuat pertimbangan – Berupaya mengambil
kira baik buruknya sesuatu perkara sebelum
membuat keputusan.

16. SEMANGAT BERMASYARAKAT
16.1. Bermaufakat – Mengutamakan persetujuan dan
kerjasama dalam sesuatu pekerjaan bagi
kepentingan bersama.
16.2. Kerajinan – Berbaik-baik, bertolak ansur, tolong-
menolong dan bekerjasama dengan jiran tetangga
dan masyarakat.
16.3. Peka terhadap isu-isu sosial dalam masyarakat
Memahami masalah masyarakat dan sedia
berusaha menyelesaikannya.

17. PATRIOTIK
•17.1. Cintakan negara – Berbangga dan taat setia serta
berusaha untuk memajukan negara.

•17.2. Berkorban untuk negara – Sanggup melakukan
apa sahaja demi mempertahankan negara daripada
diceroboh.


 NILAI-NILAI MURNI
Berdasarkan nilai-nilai murni berikut, sila pilih nilai yang sesuai untuk diserapkan dalam huraian dapatan kajian anda.
NILAI BERKAITAN DENGAN PERKEMBANGAN DIRI
1.1 Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan-Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara.
1.2 Amanah
Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain.
1.3 Harga Diri
Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan.
1.4 Bertanggungjawab
Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna.
1.5 Hemah Tinggi
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian.
1.6 Toleransi
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup.
1.7 Berdikari
Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain.
1.8 Kerajinan
Usaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara.
1.9 Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas.
1.10 Keadilan
Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah.
1.11 Rasional
Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar.
1.12 Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain.
NILAI BERKAITAN DENGAN KEKELUARGAAN
2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga
Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga.
2.2 Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga
Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni.
2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan
Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun-temurun dalam keluarga.
2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga
Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga.
NILAI BERKAITAN DENGAN ALAM SEKITAR
3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem.
3.2 Keharmonian antara Manusia dengan Alam Sekitar
Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara.
3.3 Kemapanan Alam Sekitar
Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup.
3.4 Peka terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya.
NILAI BERKAITAN DENGAN PATRIOTISME
4.1 Cinta Akan Negara
Perasaan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri.
4.2 Taat Setia kepada Raja dan Negara
Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara.
4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara
Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara.
NILAI BERKAITAN DENGAN HAK ASASI MANUSIA
5.1 Melindungi Hak Kanak-kanak
Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna.
5.2 Menghormati Hak Wanita
Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
5.3 Melindungi Hak Pekerja
Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara.
5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya
Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan.
5.5 Melindungi Hak Pengguna
Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi.
NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI
6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang
Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada.
6.2 Kebebasan Bersuara
Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman.
6.3 Kebebasan Beragama
Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.
6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara
Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan Perlembagaan Malaysia.
6.5 Sikap Keterbukaan
Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia.
NILAI BERKAITAN DENGAN KEAMANAN DAN KEHARMONIAN
7.1 Hidup Bersama Secara Aman
Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya.
7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama
Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat.
7.3 Saling Menghormati antara Negara
Menghargai dan memuliakan hubungan
4.2       Kaedah Simulasi


              Simulasi merupakan satu situasi pembelajaran yang terkawal dan sengaja diwujudkan sama seperti situasi yang sebenar. Simulasi boleh dijalankan sama ada secara sosiodrama atau main peranan. Dalam sosiodrama biasanya skrip telah disediakan manakala main peranan lebih kepada lakonan. Beberapa pelajar melakonkan (main peranan) satu situasi dan minta murid menyatakan nilai murni yang terdapat dalam lakonan tersebut. Contohnya pelajar melakonkan situasi bersalam dengan ibu bapa. Kemudian minta pelajar menyatakan nilai murni daripada perbuatan tersebut. Kaedah ini amat menarik pelajar kerana di samping dapat menonjolkan bakat, pelajar juga dapat menjelmakan nilai murni yang terdapat daripada lakonan tersebut. Di bawah diberikan antara contoh simulasi yang boleh dilakukan.

-         situasi di jalan raya
-         situasi membantu orang buta melintas
-         situasi  menyelamatkan orang kemalangan
-         situasi membuang sampah ke dalam tong sampah
-         situasi semasa menyanyikan lagu ’Negaraku’


4.3     Kaedah Bercerita

        Kaedah bercerita juga boleh digunakan semasa mengajar Bahagian C ini. Cerita yang disampaikan boleh dilakukan dalam berbagai cara. Antaranya;
         
            i.          Guru bercerita sebuah cerita pendek (10 minit). Selepas itu, minta pelajar berikan nilai murni atau pengajaran yang terdapat dalam petikan. Kemudian minta pelajar mengulas nilai murni atau pengajaran berdasarkan cerita tersebut.
            ii.         Guru atau murid membaca petikan yang disediakan manakala murid mencatat nilai murni dan pengajaran yang diperoleh.
            iii.       Guru mendengarkan rakaman cerita, drama, deklamasi puisi dan sebagainya. Murid diminta mencatat nilai murni atau pengajaran yang diperoleh.
 

4.4     Menukar Nilai Negatif Kepada Positif

            Dalam petikan diberi bagi Bahagian C ini tidak semuanya menjurus kepada nilai murni. Terdapat bahan diberi mengandungi nilai negatif. Guru perlu menerangkan kepada murid tentang arahan soalan yang mahukan nilai positif atau pengajaran yang diperoleh daripada petikan. Justeru itu, pelajar perlu dilatih menukar nilai negatif dalam petikan kepada nilai positif dan membuat ulasan berdasarkan petikan. Contoh;


Nilai negatif


Nilai positif dan ulasan
Ah Meng suka bercakap bohong dengan ibunya.
Kita mestilah bercakap benar dengan ibu kita.
Muttu sangat malas menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya.
Kita hendaklah rajin menyiapkan kerja sekolah yang diberikan.
Ali suka berlagak dan sombong  kerana dia anak orang berada.
Kita sepatutnya berhemah tinggi walaupun kita orang berada.





4.5     Pengunaan Alat Bantuan Mengajar

     Penggunaan alat bantuan mengajar seperti gambar boleh digunakan bagi
mengajar Bahagian C ini. Gambar yang ditunjukkan juga dapat memberikan mesej kepada pelajar. Sehubungan dengan itu, dalam proses pengajaran untuk memudahkan pelajar mencari nilai murni maka gambar boleh digunakan. Gambar yang dtunjukkan atau diberikan boleh merupakan gambar tunggal atau gambar bersiri. Selain itu, gambar melalui surat akhbar, majalah, kartun atau dengan melayari internet juga boleh digunakan. Di peringkat tahap 1, proses pengajaran begini akan menarik minat pelajar.

           
4.6  Menjelmakan nilai

              Satu lagi teknik yang perlu diajar kepada pelajar untuk menjawab Bahagian C ini ialah menjelmakan nilai baik yang sedia ada dalam petikan. Pelajar tidak boleh mengambil nilai baik yang dinyatakan dalam petikan kerana jika pelajar berbuat demikian maka pelajar tersebut dianggap menyalin semula petikan. Contohnya jika dalam petikan ada nilai diberi ‘terima kasih’ maka ‘terima kasih’ tidak boleh dinyatakan dalam ulasan diberi. Nilai ‘terima kasih’ perlu dijelmakan dengan perkataan baru yang mempunyai nilai yang sama iaitu ‘bersyukur’ atau ‘menghargai’. Di bawah diberikan beberapa contoh nilai yang sinonim dengan nilai diberi.

            terima kasih = menghargai = bersyukur 
            berhati-hati = berhemah = cermat
            belas kasihan = simpati
            berbudi bahasa = hemah tinggi
            adil = saksama = hemah tinggi














5.  Langkah Penting Menjawab bahagian C

 5.1  Baca petikan sekurang-kurangnya dua kali. Gariskan isi penting
        penting dan kenal pasti nilai baik berdasarkan kehendak soalan
       
            Pelajar mempunyai masa yang mencukupi. Bacaan pertama adalah 
        untuk memahami petikan. Bacaan kali kedua untuk mengenal pasti nilai
        dan garisi ayat  yang ada nilai murni dan tuliskan nilai di tepi petikan
             Contoh:


Rounded Rectangle:  Aku anak petani.Namaku Firdaus. Walau pun hidupku “ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’.Hubungan kekeluargaan kami masih erat. Ayah sentiasa memberikan sepenuh perhatian kepada kami. Walaupun kami hidup susah, ibu tidak pernah mengeluh.
 Harapan ayah dan ibu ingin melihat aku berjaya. Aku membuat persediaan awal untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah. Di sekolah aku sentiasa menumpukan perhatian semasa guru mengajar. Di rumah pula, aku menyediakan jadual waktu untuk belajar.
 Kegiatan sukan di sekolah tidak aku tinggalkan. Dengan bersukan, badanku menjadi cergas. Justeru, aku akan dapat belajar dengan selesa.
 Aku bertekad mengubah nasib keluarga aku. Untuk itu aku berjanji akan belajar dengan gigih dan menjadi model terbaik kepada adik-adikku. Aku akan membuktikan bahawa kemiskinan bukan penghalang mencapai kejayaan. 

 Buku Teks tahun 4 (m.s 42)




                                                                                                             kemesraa                     

kasih sayang










                                                                                                               
berusaha

keyakinan





5.2   Gunakan kata ganti nama ‘kita’.

            Petikan dibaca oleh pelajar dan pelajar yang dapat pengajaran
         daripada petikan. Justeru itu gunakan kata ganti nama ’Kita’ semasa
         membuat ulasan.
              
5.3  Gunakan frasa ‘kita hendaklah’, ‘kita haruslah’,

             Pelajar boleh menggunakan rangkai kata tersebut bagi memberi
         penekanan nilai atau pengajaran yang diulas. Antara rangkai kata yang  
         sesuai digunakan seperti berikut:

                          kita haruslah ...
                          kita hendaklah ...
                          kita sepatutnya ...
                          kita sewajarnya ...
                          kita mestilah ...
                          kita perlulah ...

         Contoh ulasan :  Kita sepatutnya rajin menyiapkan kerja sekolah yang 
                                       diberi oleh guru.

5.4   Berikan lima idea penting dalam satu perenggan

                  Pelajar hanya perlu mengambil lima nilai daripada petikan. Jika ada
         lebih daripada lima nilai dalam petikan maka pelajar harus memilih lima
         sahaja  nilai dan ulas setiap nilai dalam satu perenggan sahaja. Jika pelajar
         menulis lebih dari lima nilai maka hanya lima nilai awal sahaja yang
              diambil kira. Pelajar yang membina ulasan dalam bentuk berpoin, frasa
              atau lebih satu perenggan tidak akan cemerlang.
5.5   Mesti mengambil nilai atau pengajaran dan contoh daripada
        petikan sahaja.

            Pelajar perlu mengambil nilai, membuat ulasan (huraian) atau contoh
         berdasarkan petikan diberi. Maksudnya ulasan tidak boleh di luar petikan.
               Ulasan di luar petikan menyebabkan pelajar tidak akan mendapat markah
               yang baik.

                Contoh :
                   

Rupa-rupanya budak itu telah kehilangan duit. Rosman telah memberikan sebahagian wangnya kepada budak itu.


           Ulasan salah        : Kita mestilah memberi bantuan kerana itu adalah
                                                    amalan  yang mulia.

                    * salah kerana ulasan di luar petikan walaupun nilainya tepat.

                Ulasan sepatutnya :  Kita mestilah memberi bantuan kewangan
                                                   kepada orang yang memerlukan pertolongan.

            * Betul kerana ulasan berdasarkan  petikan .

            Ulasan sepatutnya  :  Kita mestilah membantu orang lain seperti Rosli
                                                    yang memberikan sebahagian wang kepada
                                                    budak itu.
               
                 * Betul kerana ulasan mengambil contoh dalam petikan.


   5.6     Jelmakan nilai yang terdapat dalam petikan

              Petikan diberi biasanya mengandungi nilai yang tersirat (nilai tidak
              dinyatakan secara terus) dan nilai tersurat (nilai yang dinyatakan terus
              dalam petikan). Nilai yang tersirat ini memerlukan pelajar menjelmakan
              nilai yang sesuai berdasarkan ayat diberi. Bagi nilai yang tersurat pelajar
              perlu menjelmakan nilai baru yang sinonim dengan nilai yang tersurat itu.
             
               5.6.1  Contoh petikan yang mengandungi nilai yang tersirat:

Sang Semut sering keluar mencari makanan untuk
kumpulannya.
         
              * Nilai yang tersirat ialah rajin.

              5.6.2  Contoh petikan yang mengandungi nilai yang tersurat:

Sang Merbuk segera terbang untuk menyelamatkan diri. Sang Merbuk mengucapkan terima kasih kepada Sang Semut.

           *  Dalam petikan telah terdapat nilai tersurat (sedia ada) iaitu terima kasih.




          5.6.3  Menjelmakan nilai yang tersurat

                               Kita perlu menjelmakan nilai yang tersurat dengan nilai baru yang
                        sinonim dengan nilai tersebut. Jika tidak kita seolah-olah menyalin
                        semula nilai dalam petikan dan kemungkinan besar nilai yang disalin
                        semula itu tidak memberikan markah.

                        Contoh:

Sang Merbuk segera terbang untuk menyelamatkan diri. Sang Merbuk mengucapkan terima kasih kepada Sang Semut

                 Nilai tersurat terima kasih gantikan dengan menghargai atau
                 bersyukur.

   5.7   Gunakan penanda wacana bagi menghubungkan ayat

                Penanda Wacana digunakan bagi menghubungkan ayat dengan ayat
             yang lain agar lebih menarik. Untuk itu pelajar boleh menggunakan penanda
             wacana dalam Fomula ASSDA bagi menjawab soalan bahagian C. Antara
             penanda wacana yang sesuai digunakan ialah di samping itu, seterusnya,
             selain itu dan akhirnya.

    5.8   Garisi nilai yang ditulis dalam jawapan
              
                Garisi nilai yang ditulis bagi memberi penekanan tentang nilai yang
              dinyatakan. Selain itu ia memudahkan pemeriksa mengenal pasti nilai yang
              disampaikan.


6.   Fomula mudah menjawab

      Bagi memudahkan pelajar menjawab bahagian C ini , satu fomula direka yang dikenali ASSDA seperti dinyatakan:

 
   i. 
                                         A
  

      Fomula ini memudahkan pelajar mengingat dengan menyediakan penanda wacana yang sesuai. Pelajar cuma memasukkan nilai dan membuat ulasan dalam lima ayat sahaja. Ini dapat membantu pelajar daripada membuat ulasan yang panjang. Untuk memudahkan lagi, terutama pelajar-pelajar lemah dan sederhana, masukkan frasa ‘kita mestilah’, kita sepatutnya’, ‘kita perlulah’ selepas penanda wacana seperti contoh disediakan:

Antara nilai murni / pengajaran yang saya peroleh daripada petikan ialah …………………….........................................
………………… . Seterusnya, kita perlulah………............................
................................................................................Selain itu, kita mestilah……………………………….........................................................
Di samping  itu, kita sewajarnya .............................................
….....................................Akhirnya,kita ……….............................

7.  Kesilapan Semasa Menjawab

     7.1  Menyalin petikan

              Jangan menyalin petikan. Anda dianggap tidak  menjawab tugasan dan
              markah akan berada pada tahap Pencapaian Tahap Maksima (PTM).

    7.2   Meringkaskan petikan

              Ada pelajar yang mengambil sebahagian ayat atau mengambil beberapa
               ayat dalam petikan dan menyambungnya seolah-olah tidak menyalin  
               petikan. Ini juga tidak menepati tugasan dan berada pada pemarkahan
               Pencapaian Tahap Maksima (PTM).

    7.3   Menyenarai nilai dalam bentuk poin atau frasa

                Pelajar cuba ambil cara mudah dengan hanya menyenarai nilai dalam
              bentuk poin atau frasa seperti contoh di bawah:

                       1.  baik hati
                         2.  berkerjasama
                          -   mesti bertanggungjawab
                         *  Perlu berhati-hati

             Pelajar yang berbuat sedemikian dianggap juga tidak menepati tugasan dan
             berada pada pemarkahan Pencapaian Tahap Maksima (PTM).

    7.4  Ada nilai diberi tanpa huraian

                Pelajar yang  memberi nilai sahaja tanpa huraian pemarkahannya
             berada pada aras memuaskan.
             Contoh:
                 Selain itu kita mestilah rajin. Kita juga perlu
                 bertanggungjawab.

   7.5  Ambil nilai dalam petikan tetapi huraian luar petikan

                Ada pelajar yang dapat memberi nilai dengan tepat berdasarkan
            petikan tetapi ulasan nilai di luar petikan. Pelajar yang berbuat sedemikian
            tidak  boleh  cemerlang  dan  hanya  berada  pada  pemarkahan  Aras
            Memuaskan. Cuba lihat contoh di bawah yang mana ulasan di luar petikan.

Ali membuat latihan bahasa Melayu yang diberikan oleh gurunya.

         Ulasan  salah :  Kita perlulah rajin kerana itu sikap yang
                                  baik. (Ulasan di luar petikan)
         Ulasan tepat  :   Kita perlulah rajin membuat kerja   sekolah
                                   yang diberikan oleh guru.



         7.6   Tidak menjelmakan nilai.

                    Pelajar tidak dapat menjelmakan nilai. Pelajar biasanya mengambil
                    semula nilai yang telah ada dalam petikan. Sepatutnya pelajar perlu
                    menjelmakan nilai dengan memberi sinonim nilai yang terdapat dalam
                    petikan. Perhatikan contoh di bawah :


Ali mengucapkan terima kasih kepada Abu yang membantunya mengangkat mejanya.


             
                Salah             :  Kita perlulah mengucapkan terima kasih kepada
                                           rakan yang membantu kita.

                  Betul              :  Kita perlulah menghargai bantuan yang diberikan
                                            oleh orang lain kepada kita.

          7.7   Mengulang nilai atau idea

                       Pelajar tidak perlu mengulang idea yang sama walau pun dalam
                    petikan mengandungi nilai yang sama bagi aktiviti berbeza.
                    Pengulangan nilai atau idea yang sama tidak memberi apa-apa markah.
                    Oleh itu, pastikan hanya lima idea yang berlainan sahaja diulas.


8.  Bentuk Ulasan Bahagian C

     8.1  Bentuk Ulasan

        Terdapat dua cara yang tepat untuk menjawab soalan Bahagian C ini
   menggunakan fomula ASSDA seperti yang telah dijelaskan pada para 5 .
   Dua cara tersebut ialah:

              i.    Memberi nilai dan membuat ulasan berdasarkan petikan.
                    Contoh:

Farid baru pulang dari sekolah. Selepas mandi, dia ke dapur menolong ibunya menghidang makanan tengah hari.

               Nilai     :  membantu

                Ulasan    :  Kita mestilah membantu ibu menghidangkan makanan
                                  di dapur bagi meringankan kerja ibu.

            ii.  Memberi nilai dan mengambil contoh yang terdapat dalam  petikan.
                   Contoh:

Farid baru pulang dari sekolah. Selepas mandi, dia ke dapur menolong ibunya menghidang makanan tengah hari.

                 Nilai     :   membantu

                Ulasan   :  Kita mestilah membantu ibu seperti Farid yang menolong              
                                 ibunya menghidang makanan tengah  hari.

                 * Pelajar boleh memilih salah satu cara menjawab mengikut kesesuaian.  
                  Di bawah ini diberikan sepenuhnya contoh menjawab bahagian C
                  menggunakan kedua-dua cara yang telah diberikan.

9.   Contoh Membuat Ulasan Bahagian C   

Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
  

    Nilai yang diperoleh dalam petikan
 
-         rajin                                                   -  bertindak pantas / bijak      
-         bersungguh-sungguh                         -  membalas / mengenang budi
-         tekun / berusaha / berdisiplin            -  berhemah / menghargai
-         berhati-hati                                       -  setiakawan / hubungan baik
-         membantu / menolong / baik hati      -  berani / rasional
-        prihatin / belas kasihan


 Contoh Ulasan Bentuk 1 (Ulasan Berkaitan Petikan)

        Antara nilai yang diperoleh ialah kita mestilah rajin mencari rezeki untuk keluarga kita.
Seterusnya kita perlulah tekun berusaha apabila menjalankan tugas yang diberikan.
Selain itu, kita sepatutnya menolong orang lain yang memerlukan pertolongan.
Di samping itu, kita perlulah bertindak pantas untuk menyelamatkan diri daripada bahaya.
Akhirnya, kita haruslah menghargai pertolongan orang lain dengan mengucapkan terima kasih.


Contoh Ulasan Bentuk 2 (Ulasan Mengambil Contoh Dalam Petikan)

        Antara nilai yang diperoleh ialah kita mestilah rajin membuat kerja seperti Sang Semut menjalankan tugas yang diberikan. Seterusnya kita perlu berhati-hati agar tidak jatuh ke dalam sungai seperti Sang Semut.
Selain itu, kita perlu tolong menolong seperti Sang Merbuk yang menjatuhkan daun untuk Sang Semut berpaut.
Di samping itu, haruslah membalas budi seperti Sang Semut membantu Sang Merbuk daripada ditembak pemburu.
Akhirnya, kita menghargai pertolongan orang lain seperti Sang Merbuk yang mengucapkan terima kasih kepada Sang Semut.










           
10.    Latihan       

   Contoh  Latihan
     Padankan nilai yang diberi dengan nilai yang sepadan.






rajin
 


bijak
 



membantu
 


menghargai
 



rasional
 


baik hati
 



murah hati
 


menolong
 











Latihan
Baca ayat yang diberi dengan teliti dan tentukan nilai murni yang diperoleh. Kemudian buat ulasan.

1.   Ahmad bersalam dengan ibu bapanya sebelum pergi ke sekolah.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ________________________________________________________

2.   Amin mengambil seekor anak kucing yang kesejukkan dari dalam
      longkang di tepi jalan itu.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : _______________________________________________________

3.   Ah Meng membantu ibunya menanam sayur di belakang rumah.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________
                                
4.   Krisnan membawa basikalnya dengan laju ke sekolah.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________
                                  
5.   Ah Chai sering tidak menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh gurunya.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________

6.   Sobri memulangkan wang yang dijumpainya kepada tuannya.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________


Latihan               
Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Semasa kakak pergi bekerja, adik telah masuk ke bilik kakak dan bermain-main di situ. Sedang asyik bermain, tiba-tiba adik ternampak sebuah cenderamata kepunyaan kakak yang diperbuat daripada kaca. Cenderamata itu ialah pemberian kawan kakak yang baru pulang dari luar negeri.
 Saya telah melarang adik supaya tidak bermain-main dengan cenderamata itu tetapi adik tidak mengendahkannya. Tiba-tiba, cenderamata itu terlepas dari tangan adik dan terhempas di lantai lalu pecah berderai. Emak memarahi adik.
 Sebelah petang, kakak pulang dari tempat kerja. Kakak sungguh sedih apabila mengetahui cenderamata kesayangannya telah pecah. Adik meminta maaf dan berjanji tidak akan mengusik barang-barang kepunyaan kakak lagi.

                                    UPSR 2005






_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Latihan              
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Nani murid yang sentiasa mengambil berat tentang pelajarannya. Pada masa yang sama dia mempunyai pelbagai hobi. Mengumpul setem adalah antara hobi yang paling digemarinya. Dia memiliki lima buah album setem yang disimpan dalam almari yang berkunci. Setem-setem yang dikumpulkannya diperoleh daripada beberapa buah negara.Nani bertukar-tukar setem dengan kawan-kawannya sekolahnya dan sahabat pena dari negeri-negeri di Malaysia dan luar negara. Kini, dia memiliki pelbagai setem dan mempunyai ramai kawan. Melalui hobinya, Nani dapat mengetahui berbagai-bagai maklumat tentanh negara luar seperti mata wang, kebudayaan, makanan dan pemimpin negara. Dia amat gembira kerana hobinya mendatangkan banyak faedah. Di samping itu, dia dapat mengelakkan dirinya daripada terlibat dengan perkara-perkara yang tidak bermanfaat dan membuang masa.

                                        UPSR 2006







_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Ketika berjalan ke sekolah untuk menghadiri latihan sukan, aku terjumpa sebuah dompet. Aku membuka dompet itu untuk mengetahui siapa pemiliknya. Di dalam dompet itu terdapat wang yang banyak dan dokumen penting. Aku berfikir sejenak sambil melihat sekeliling sekiranya ada orang yang sedang mencari-cari dompetnya.
 Tiba-tiba rakanku datang dan aku memberitahunya tentang dompet itu. Dia menyuruh akau mengambil sahaja dompet itu. Aku tidak berani untuk berbuat demikian. Aku teringat akan pesanan ibu bapaku agar tidak mengambil barang kepunyaan orang lain.
 Aku membuat keputusan untuk menyerahkan dompet tersebut kepada guru bertugas, iaitu Cik Rani. Beliau telah membawa aku berjumpa dengan guru besar. Guru besar memuji tindakan yang telah aku lakukan itu.

                                    UPSR 2007






_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Latihan               
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle: Ana : Apa kahabar, Halim?
Halim :  Beransur baik sekarang. Cuma badan saya masih lemah dan tidak  
              berselera untuk makan.
Ana : Awak mesti makan, jangan turutkan hati. Makanan di sini
              berkhasiat. Kalau tak makan, bagaimana nak sihat?
Halim : Terima kasih atas ingatan awak.
Ana :  Eh, tentulah! Kita berkawan mestilah saling mengingati.
Halim :  Apa khabar kawan-kawan kita?
Ana :  Oh,semuanya baik belaka! Mereka mendoakan supaya awak 
              segera sembuh. Apa kata doktor tentang penyakit awak?
Halim :  Doktor mengatakan  saya disyaki menghidap demam denggi.
Ana :  Oh,begitu! Penyakit demam denggi ini berpunca daripada nyamuk
              aedes. Kita mesti pastikan air tidak bertakung agar nyamuk aedes
              tidak membiak.
Halim :  Betul tu,Ana.Semua pihak perlu menjaga kebersihan persekitaran.
Ana :  Baiklah,Halim.Saya minta diri dulu.Saya dah berjanji dengan
              ibu saya untuk pulang awal. Ini ada beberapa buah buku yang
              boleh awak baca untuk menghilangkan rasa bosan awak.
Halim :  Terima kasih, Ana. Sekurang-kurangnya buku ini boleh mengisi
              masa lapang saya di sini. Berhati-hati semasa pulang. Sampaikan
              salam saya kepada kawan-kawan dan keluarga awak.
                                         UPSR 2008 








_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:   Kamal anak yatim piatu. Sejak ibu bapanya meninggal dunia  dalam satu kemalangan, Kamal tinggal bersama-sama bapa saudaranya. Bapa saudaranya bukanlah orang berada. Bapa saudaranya hanyalah seorang pekebun sayur. Kamal seorang murid yang rajin dan pintar. Kamal menumpukan sepenuh perhatian terhadap pengajaran gurunya di dalam kelas. Dia sering dijadikan contoh oleh guru-gurunya kerana sikapnya yang ringan tulang dan bersopan santun. Pada sebelah petang, Kamal akan membantu bapa saudaranya di kebun. Dia tidak pernah merungut walaupun keletihan kerana dia sedar dia hanya menumpang kasih daripada keluarga bapa saudaranya itu. Kamal juga sering membantu ibu saudaranya di dapur. Apabila ada masa terluang, Kamal akan memberikan tunjuk ajar kepada adik-adik saudaranya tentang isi pelajaran yang tidak difahami oleh mereka. Kamal sangat sayang akan keluarga bapa saudaranya.

           Buku Teks tahun 5 (m.s 209) 



_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:  Arif menyertai lawatan sambil belajar ke Putrajaya. Arif dan rakan-rakannya asyik melihat keindahan pemandangan di sekitar Masjid Putra. Tiba-tiba, Arif ternampak sebuah telefon bimbit terjatuh berhampiran dengan pemuda yang hendak menunggang motosikalnya. Pemuda tersebut tidak menyedari hal itu. Arif dengan segera mengambil telefon bimbit itu lalu mendapatkan pemuda tersebut. Arif pun menyerahkan telefon bimbit kepada tuannya. Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih kepada Alif dan memberikan sedikit sagu hati. Walau bagaimanapun, Arif menolak pemberian tersebut dengan baik. Arif memberikan pertolongan secara ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa balasan.
             Buku Teks tahun 5 (m.s 209) 







Latihan               


_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:  Jehan sahabat baik saya. Kami akan menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun depan. Dia rajin dan gigih dalam pelajaran. Dia menjadi harapan guru-guru di sekolahnya. Namun, Jehan bukanlah seperti kawan-kawannya yang lain. Dia dilahirkan cacat Kecacatan tidak pernah mematahkan semangatnya untuk berjaya seperti orang lain. Rasa rendah diri tidak pernah wujud dalam kamus hidupnya. Jehan tidak pernah rasa terpinggir dan disisihkan. Malah, keluarga, guru-guru dan kawan-kawan menjadi pendorong untuk Jehan mengekalkan kecemerlangan dalam pelajaran.
 Jehan seorang pemidato terbaik di sekolahnya. Keberanian dan kelantangan suaranya sering kali membawa kejayaan sehingga dia berjaya mewakili sekolahnya hingga ke peringkat negeri. Jehan juga tidak lokek dengan ilmu yang dimilikinya. Dia menjadi sumber rujukan kawan-kawannya. Kegigihan Jehan menjalani hidupnya dalam serba kekurangan serta sikapnya yang suka membantu dan gigih mengejar ilmu menjadi ikutan semua. Tekad Jehan hanya satu, iaitu mendapat 5A dalam UPSR.

           Buku Teks tahun 5 (m.s 172) 




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:  Ketika pertama kali menjejakkan kakinya ke ibu kota, Nazuan ”seperti rusa masuk kampung”. Bukan hajatnya untuk meninggalkan kampung. Nazuan hidup sebatang kara. Dia yatim piatu dan tiada sesiapa untuk menjadi tempat mengadu. Dia sudah malu untuk mengharapkan ihsan orang lain. Untuk mencari sesuap nasi, Nazuan bekerja di sebuah restoran. Berkat kerajinannya, dia berjaya mengumpulkan sejumlah wang. Dengan wang itu, dia mengusahakan sebuah gerai burger.
 Berbekalkan sikap peramah dan usahanya yang berterusan, perniagaan burgernya semakin maju. Nazuan tidak suka membazir. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang pengedar daging burger.
 Impiannya telah menjadi kenyataan. Daripada menjadi pengedar kecil-kecilan, dia berjaya mengusahakan sebuah kilang kecil memperoses daging burger. Dia menyimpan cita-cita untuk membuka kilang burger yang lebih besar pula.
           Buku Teks tahun 5 (m.s 77) 


_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:   Berhati-hati di lebuh raya,
  Itulah amalan orang yang mulia,
  Tua dan muda semua gembira,
  Lambang kemakmuran dik oi maju negara.

  Terbentang indah luas dan megah,
  Laluan utama negara kita,
  Perjalanan cepat hati tak gundah,
  Kemudahan dik oi semuanya ada.

  Kepada pemandu nasihat diberi,
  Bertimbang rasa sayang pegangan diri,
Amalkan sikap nilai murni,
Kejadian buruk dik oi kita hindari.

Kalaulah penat kita memandu, 
Berehatlah dulu di mana perlu,
Jangan memaksa jika tak mampu,
Bimbang bahana nanti dik oi datang bertamu

Selamat jalan kami ucapkan,
Pemandu berhemah diberi pujian,
Doa dan restu kami iringkan,
Orang tersayang dik oi jangan lupakan.
 Buku Teks tahun 5 (m.s 183)










_________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle: Cikgu Hisyam  :  Ahmad, saya kagum akan kebolehan Aizat. Dengan  
                             rekod yang didiciptanya, saya yakin dia dapat mewakili  
                             Malaysia dalam Kejohanan Majlis Sukan Sekolah 
                             ASEAN hujung bulan ini. Saya mahu dia berlatih secara 
                             intensif untuk memastikan dia meraih kejayaan.
Ahmad      :   Saya juga berasa yakin dengan kebolehannya, cikgu.
Cikgu Hisyam  :   Tapi, yang merungsingkan saya, sejak kebelakangan ini 
                              Aizat tidak hadir untuk sesi latihan.
Ahmad              :   Saya akan cuba bertanya tentang hal itu kepada Aizat, 
                              cikgu. Saya rasa tentu dia ada sebab tertentu.
Keesokannya...
Ahmad      :  Aizat, semalam saya berbual-bual dengan Cikgu Hisyam. 
                             Dia menaruh harapan tinggi kepada awak untuk  
                             mewakili  Malaysia dalam Kejohanan Majlis Sukan 
                             Sekolah ASEAN. Katanya awak selalu tidak menghadiri 
                             sesi latihan yang diadakan. Mengapa?
Aizat     : Sebenarnya saya tidak dapat berlatih kerana terlalu 
                             banyak kerja sekolah yang perlu saya siapkan. 
                             Tambahan lagi, saya akana menduduki peperiksaan 
                             hujung tahun ini. Saya perlu bersiap sedia untuk 
                             menghadapinya. Saya rasa hendak mengundurkan diri 
                             daripada menyertai pasukan olahraga sekolah.

     Buku Teks tahun 5 (m.s 177) 










_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

Rounded Rectangle:  Selamat sejahtera guru-guru dan murid-murid yang dikasihi. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada ketua kelas yang telah dilantik.
 Ketua kelas yang terpilih merupakan murid yang mempunyai kriteria kepimpinan dan berwibawa . saya pasti mereka akan berjaya melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dengan cekap,amanah dan tegas.
 Sekiranya terdapat sebarang masalah di dalam kelas, ketua kelas haruslah mengadukan hal tersebut kepada guru kelas atau kepada guru disiplin.
 Saya berharap agar ketua kelas memastikan setiap peraturan dipatuhi murid-murid. Peraturan di sekolah tidak dapat dilaksanakan sekiranya tidak mendapat kejasama semua murid. Oleh itu, semua murid mesti menanamkan semangat untuk berkerjasama dengan ketua kelas.
 Akhir kata, saya amat berharap agar semua murid menghormati ketua kelas seperti mana kamu menghormati pengawas sekolah ini.
 Sekian, terima kasih.       
 Buku Teks tahun 4 (m.s 34) 






_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:  Aku anak petani.Namaku Firdaus. Walau pun hidupku “ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’hubungan kekeluargaan kami masih erat. Ayah sentiasa memberikan sepenuh perhatian kepada kami. Walaupun kami hidup susah, ibu tidak pernah mengeluh.
 Harapan ayah dan ibu ingin melihat aku berjaya. Aku membuat persediaan awal untuk menghadap Ujian Pencapaian Sekolah Rendah. Di sekolah aku sentiasa menumpukan perhatian semasa guru mengajar. Di rumah pula, aku menyediakan jadual waktu untuk belajar.
 Kegiatan sukan di skolah tidak aku tinggalkan. Dengan bersukan, badanku menjadi cergas. Justeru, aku akan dapat belajar dengan selesa.
 Aku bertekad mengubah nasib keluarga aku. Untuk itu aku berjanji akan belajar dengan gigih dan menjadi model terbaik kepada adik-adikku. Aku akan membuktikan bahawa kemiskinan bukan penghalang mencapai kejayaan. 
 Buku Teks tahun 4 (m.s 42) 




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:  Jambatan kayu di Kampung Binjai runtuh akibat bah besar yang melanda kampung tersebut. Sehubungan dengan itu, Ketua Kampung telah memanggil anak buah beliau bermesyuarat di balai raya.
 Dalam mesyuarat, mereka bersetuju untuk membaiki jambatan yang runtuh itu secara gotong-royong. Pada hari gotong-royong penduduk berkumpul lebih awal di tepi sungai. Masing-masing membawa alat yang diperlukan.
 Mereka mandi peluh melakukan kerja-kerja membaiki jambatan. Masing-masimg berkerja dengan tekun. Tidak seorang pun yang curi tulang.
 Beberapa orang wanita pula membantu menyediakan makanan dan minuman. Pada waktu tengah hari, mereka berehat sambil makan-makanan yang disediakan bersama-sama.
 Aktiviti gotong-royong selesai pada pukul 5.30 petang. Penduduk Kampung Binjai besar hati kerana jambatan di kampung mereka telah dapat digunakan semula, berkat kerjasama penduduk. 
       Buku Teks tahun 4 (m.s 65) 




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Latihan               
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:  Nordin berbakat besar dalam permainan bola sepak. Sejak di bangku sekolah, Nordin menjadi ayam tambatan pasukannya. Cikgu Jalil yang menjadi jurulatih pasukan sekolahnya berasa yakin bahawa Nordin akan menjadi bintang bola sepak negara pada masa depan. Walaupun aktif dalam permainan ini, Nordin tidak lupa akan pentingnya pelajaran. Dia pandai membahagikan masa antara sukan dengan pelajaran. Sementara itu, Nina dipilih sebagai Olahragawati Sekolah Kebangsaan Taman Impian Emas. Dia aktif dalam sukan permainan dan olahraga. Nina selalu berkerja keras untuk berjaya. Guru besar selalu memberikan galakan kepada Nina. Beliau mengambil berat tentang kebajikan Nina. Di sekolah, pelbagai kelengkapan sukan disediakan.
 Nina pernah mengharumkan nama negara. Dia mewakili negara dalam acara boling. Walaupun mendapat tempat kedua dalam kejohanan itu, Nina menganggapnya sebagai satu kejayaan besar baginya.

       Buku Teks tahun 4 (m.s 111) 




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Latihan               
Tulis beberapa nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Penduduk Kampung Muhibah hidup bagai aur dengan tebing. Jika ada majlis kenduri-kendara, mereka bermaufakat dan membantu tuan rumah yang mengadakan majlis tersebut.
 Ketika jambatan di kampung mereka runtuh, mereka membaiki jambatan tersebut. Mereka tidak mengharapkan bantuan daripada kerajaan semata-mata. Mereka juga sentiasa mengadakan gotong-royong bagi membersihkan kawasan kampung. Mereka sedar bahawa rakyat yang sihat lahir daripada negara yang bersih.
 Selain itu, penduduk Kampung Muhibah juga menggunakan masa yang terluang untuk membuat kerja-kerja yang berfaedah. Ada yang bercucuk tanam di belakang rumah. Jadi, mereka tidak perlu membeli sayur-sayuran di pasar. Selain itu, ada juga penduduk yang menjalankan perusahaan kecil seperti memproses ubi kayu dan menghasilkan kraf tangan daripada bahan terbuang. Kita patut mencontohi sikap penduduk Kampung Muhibah.

                  Buku Teks Tahun 6 (m.s 13)








_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis beberapa nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle: Pada hari Sabtu yang lalu, warga Sekolah kebangsaan Seri Kasih telah menjayakan aktiviti Gotong-royong Perdana. Ibu bapa turut serta dalam gotong-royong itu.
 Sebelum bergotong-royong, guru besar menyampaikan ucapannya. Menurut beliau, gotong-royong itu diadakan untuk menyahut seruan Perdana Menteri supaya rakyat Malaysia mengutamakan kebersihan alam sekitar. Katanya lagi, sekolah yang bersih dan selesa akan mencerminkan perwatakan warga sekolah. Tujuan aktiviti gotong-royong itu diadakan untuk membersihkan persekitaran sekolah, termasuk bilik-bilik darjah, taman, padang, longkang dan tandas. Setiap kelas telah diagihkan kawasan tertentu untuk dibersihkan. Contohnya, murid-murid tahun Enam Bestari diminta mencuci tandas di Blok Amanah.
 Sesungguhnya, maufakat membawa berkat. Menerusi gotong-royong, warga sekolah dapat berkerjasama untuk mewujudkan persekitaran sekolah yang bersih, ceria dan indah.                 
Buku Teks Tahun 6 (m.s 30)









_____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis beberapa nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Rounded Rectangle:  Ibu meminta Fauzan pergi ke kedai runcit untuk membeli barang. Dia berjalan kaki walaupun dia mempunyai basikal. Fauzan seorang atlet olahraga. Dia berjalan kaki untuk mengekalkan kecergasannya. Dia berjalan di bahu jalan dan menentang arus lalu lintas. Semasa hendak melintas Fauzan ternampak seorang buta ingin melintas jalan. Fauzan kasihan melihat orang buta itu. Dia pun memimpin lelaki itu menyeberang jalan. Fauzan menggunakan lintasan pejalan kaki semasa melintas. Fauzan memastikan tiada kenderaan yang lalu dengan memandang ke kanan dan ke kiri jalan sebelum melintas jalan. Apabila sampai di kedai runcit, Fauzan pun membeli barang yang telah dipesan oleh ibunya. Fauzan memastikan semua barang yang dipesan oleh ibunya telah dibeli. Dia melihat catatan yang telah dibuatnya. Setelah selesai, Fauzan terus pulang ke rumah. Dia memulangkan baki wang kepada ibunya. Dia berasa gembira kerana dapat menolong ibunya. Ibu fauzan mengucapkan terima kasih kepada Fauzan.

Buku Teks Tahun 6 (m.s 55) 







________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis beberapa nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Negeri Ganga Negara amat kaya dengan hasil buminya. Rajanya memerintah dengan adil dan bijaksana. Baginda dibantu oleh seorang bendahara yang bijak bernama Puwirajaya.
 Pada suatu hari, raja telah memanggil Puwirajaya.
 “Aduhai Bendahara, telah lama bendahara berkhidmat dengan beta. Beta berhajat memberikan ganjaran atas kesetiaan bendahara. Namun, beta tidak mahu menentukan hadiahnya.Katakanlah kepada beta apa permintaan bendahara,” kata Raja Zarul Syah.
 Puwirajaya terdiam sambil memikirkan sesuatu. Kemudian, dia mendapat satu akal.
 “Ampun, tuanku. Seandainya patik diberi pilihan, sudi apatah kiranya tuanku memberi secupak beras pada hari pertama, dua cupak beras pada hari kedua, empat cupak beras pada hari ketiga, dan seterusnya dalam gandaan dua selama sepurnama,” kata Puwirajaya.
 “Oh,Alangkah mudahnya permintaan bendahara itu! Baiklah, akan beta tunaikan,” kata Raja Zarul Syah.                                                  
                                                                        Buku Teks Tahun 6 (m.s 103)









_____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis beberapa nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:         Tanam ciku di tepi jalan,
  Tanam belimbing di luar kota,
 Tekun dan usaha jadikan amalan,
  Barulah maju negara tercinta.

 Buah mangga enaknya rasa,
  Ditanam bersama buah delima.
 Sungguh rajin petani di desa,
  Hasil dituai dinikmati bersama.

 Buah duku berguni-guni,
  Manisnya sungguh tidak terkira,
 Tidak kulupa jasamu petani,
  Berkorban tenaga untuk negara.

 Pohon seruntun, pohon markisa,
  Segar sentiasa sirih junjungan,
 Mengerah tenaga, tak kira masa,
       Pengorbananmu tuan jadi sanjungan.
       
Buku Teks Tahun 6 (m.s 166)









_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan               
Tulis beberapa nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Si Camba suka bercakap benar dan tidak pernah berbohong. Oleh itu Si Camba disayangi oleh penduduk kampung. Jirannya yang bernama Kamit sakit hati terhadap Si Camba. Pada suatu hari, Kamit membawa sebuah karung yang diisikan kala jengking. Kamit ingin memberikan karung itu kepada Si Camba.
 “Camba,ibuku menyuruh aku memberikan emas ini kepada ibu kamu,” ujar Kamit.
           “Terima kasih kerana memberikan emas ini” kata Si Camba. Dia membawa pulang karung itu.
           “Karung apakah ini? Berat sangat isinya,” kata ibu Si Camba.
           “Setahu Camba di dalamnya ada emas. Kamit yang berikan.Ibu Kamit kirimkan kepada ibu,” kata Si Camba.
           Ibu Si Camba membukanya.Alangkah terkejutnya dia apabila mendapati banyak emas di dalam karung itu. Ibu Si Camba pun pergilah menemui Kamit dan mengucapkan terima kasih kerana memberikan kepadanya. Kamit amat terkejut lalu menceritakan niat buruknya.
     “Saya minta maaf,mak cik. Saya sedar sekarang. Tuhan sentiasa menolong orang yang jujur.” Sejak itu Kamit insaf atas perbuatannya.
                                                  
                                                                        Buku Teks Tahun 6 (m.s 110)









_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan

Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.




Rounded Rectangle:  Rizal leka memerhatikan seorang lelaki tua duduk di kaki lima menadah tangan. Orang yang lalu-lalang tidak mempedulikan lelaki tua itu langsung. Hanya segelintir sahaja yang sudi memberi sedekah. Dia berasa kasihan akan lelaki itu.
          Berbagai persoalan bermain dalam fikiran Rizal. Ke manakah anak lelaki tua itu? Jika ada, mengapakah ada anak yang sanggup membiarkan ibu bapanya hidup merempat? Tiba-tiba, bahu Rizal dipegang oleh seseorang. Rizal berasa sungguh terkejut.
          Melihat Rizal terkejut, Siew Lin rakan sekelas Rizal pantas meminta maaf. Rizal tersenyum dan menjelaskan apa yang sedang dilakukannya. Siew Lin berasa terharu mendengar cerita Rizal. Selepas ini, dia tidak akan memandang jijik terhadap pengemis lagi.





_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan

Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.



Rounded Rectangle:  Azlan merupakan seorang murid Tahun 6. Dia merupakan seorang murid yang sentiasa mengambil berat tentang pelajarannya. Setiap malam Azlan akan menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya. Selain itu, dia juga akan mengulang kaji pelajarannya sebelum tidur. Setiap hari Azlan akan tidur pada pukul 10.00 malam. Sebelum tidur dia akan menggosok gigi dan minum susu. Amalan ini telah dilakukan sejak dia kecil lagi.
 Azlan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Seri Mulia. Setiap hari dia ke sekolah dengan menaiki bas. Sebelum menaiki bas Azlan akan beratur mengikut barisan tanpa berebut-rebut. Sebelum bas tiba, dia membaca nota-nota ringkas yang dibuatnya semalam.Semasa di dalam kelas Azlan mendengar dengan teliti setiap pengajaran daripada guru-gurunya. Dia bercita-cita untuk memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR yang bakal tiba nanti.





_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Latihan

Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Rusli sering datang lewat ke sekolah. Dia juga selalu ponteng sekolah. Dalam kelas dia suka menganggu rakan-rakannya yang sedang belajar. Rusli juga sering mengingkari arahan yang diberikan oleh ketua darjah atau pengawas. Semasa ketiadaan guru, dia suka membuat bising dan menconteng papan hitam. Walaupun dilarang oleh ketua darjah, dia tetap melakukan perbuatan itu. Sikapnya menimbulkan perasaan tidak senang dalam kalangan rakan-rakannya.

      Suatu hari, Rusli telah diarahkan berjumpa dengan guru disiplin. Dia dimarahi oleh guru disiplinnya. Setelah diberi nasihat, Rusli mula menunjukkan perubahan. Dia mula berubah sikap. Rusli telah sedar akan kesilapannya selama ini. Semenjak hari itu, Rusli tidak ponteng lagi. Dia sering membantu rakan-rakannya dan mula menumpukan perhatian ketika guru mengajar. Rusli belajar dengan bersungguh-sungguh dan mencapai keputusan yang cemerlang dalam setiap ujiannya.




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Latihan

Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Setiap hujung minggu, Faiz mengikut ibunya menjual pisang goreng di kawasan kilang. Semenjak ayahnya sakit lumpuh, ibunya sahaja yang mencari rezeki untuk mereka sekeluarga. Faiz merupakan anak sulung dalam keluarganya. Dia mempunyai tiga orang adik yang masih kecil. Oleh itu, Faiz yang menjadi sandaran ibunya untuk membantunya berniaga pisang goreng. Gerai pisang goreng ibunya sentiasa dipenuhi pelanggan. Pisang gorengnya sedap dan harganya berpatutan. Sikap ramah dan mesra mereka sewaktu melayan pelanggan menyebabkan gerai mereka sentiasa dikunjungi pelanggan.
 Gerai pisang goreng Faiz dan ibunya sering mendapat pujian daripada para pengunjung. Gerai mereka bersih, kemas dan teratur. Pisang goreng yang dijualnya masih panas. Selain itu, Faiz dan ibunya juga menjual air sirap, air kelapa dan soya. Air yang dijual itu ditutup supaya tidak dihinggapi lalat. Para pelanggan berasa yakin dan selamat apabila membeli makanan dari gerai mereka.



_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________

Latihan

Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle: Imran dan Amin bercadang untuk melakukan perkara yang berfaedah sepanjang cuti penggal pertama nanti. Mereka berpakat untuk membantu ayah mengusahakan sebidang tanah terbiar di tepi rumah mereka. Ayah mereka bercadang untuk menanam pisang di tepi tanah tersebut. Daripada terbiar ditumbuhi semak-samun lebih baik di tanam dengan pokok pisang supaya dapat hasilnya. 
 Ayah mereka merestui niat baik itu. Encik Jaafar membeli peralatan untuk berkebun dan membeli anak pokok pisang. Mereka mula membersih tanah tersebut. Seminggu selepas itu, mereka membuat batas untuk menanam anak pokok pisang,
 Minggu seterusnya, anak-anak pokok pisang mula ditanam di atas batas yang dibina. Imran dan Amin sangat gembira. Mereka melakukan kerja itu dengan tekun. Anak pokok pisang dibubuh baja supaya hidup dengan subur. Apabila pokok pisang berbuah nanti, sudah pasti mereka mendapat hasil yang lumayan.




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________


Latihan

Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle: Pada pagi itu, Hakim tidak sempat untuk bersarapan di rumah kerana dia terlewat bangun. Apabila sampai di sekolah, dia berlari ke kantin. Setibanya di kantin, Hakim tidak beratur seperti murid-murid lain. Dia terus menuju ke barisan hadapan. Seorang pengawas bernama Akmal bertugas di kantin pada masa itu. Akmal menegur perbuatan Hakim itu. Hakim tidak pedulikan teguran Akmal itu malah dia cuba menunjukkan kekuatannya. Akmal melaporkan perbuatan Hakim itu kepada guru disiplin. Guru disiplin memanggil Hakim masuk ke biliknya. Hakim diberi nasihat agar mematuhi disiplin dan tingkah laku. Pada hari itu Hakim dikenakan tindakan tatatertib atas perbuatannya itu. Sejak itu Hakim merasa amat menyesal dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan melanggar disiplin.



_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________


           
Latihan

Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle: Jam menunjukkan tepat pukul 4.00 petang. Ishak menyimpan buku ke dalam beg sekolah. Dia tergesa-gesa masuk ke bilik air untuk mandi. Tidak lama kemudian, dia telah siap memakai pakaian sukan. Ibu menyediakan pisang goreng dengan secawan air milo. Ishak makan dengan tertib. Sebelum bertolak ke sekolah, dia sempat bersalam dengan ibunya. Ishak ingat kata-kata ibunya supaya berhati-hati semasa menunggang basikal di jalan raya. Ishak tiba di sekolah lebih awal daraipada kawan-kawannya. Dia duduk di bangku kantin sambil membaca buku yang dibeli ibunya di kedai buku semalam. Setengah jam kemudian, dia terdengar suara kawan-kawannya yang baru saja tiba. Mereka menghampirinya dan duduk di bangku kantin sambil menunggu Cikgu Salim untuk berlatih bola sepak



_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________



Latihan

Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Pada suatu hari, Hamid menonton televisyen. Rancangan pada hari itu mengenai permainan gasing di Kelantan. Semasa menonton rancangan tersebut, Hamid mencatat maklumat tentang permainan gasing. Maklumat itu dapat menambahkan pengetahuannya mengenai permainan gasing. Hamid bercadang untuk mencari maklumat tambahan di perpustakaan sekolah. Dia juga bercadang mendapatkan maklumat permainan gasing di internet.
 Maklumat yang diperoleh dapat digunakan sebagai bahan pembelajaran. Sikap rajin Hamid itu telah menyebabkan dia sentiasa mendapat markah yang tinggi dalam semua mata pelajaran. Hamid telah berjumpa dengan guru kelasnya bagi memberitahu hasratnya untuk memasuki pertandingan menulis esei yang dianjurkan Jabatan Pelajaran Negeri.



_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________


           
Latihan

Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Hafiz seorang budak yang rajin. Selepas menyiapkan kerja-kerja sekolah, dia membantu ibunya menyapu sampah di halaman rumah. Kemudian dia membantu ayahnya mencuci kereta. Selesai semua kerja itu, Hafiz pergi ke taman permainan untuk berjogging. Hafiz masih ingat kata-kata gurunya ”Bersenam baik untuk kesihatan badan. Badan sihat otak cerdas”. Pulang ke rumah, Hafiz terus ke bilik air untuk membersihkan badan. Kemudian ia pergi ke surau untuk menunaikan solat Maghrib. Sebelum tidur dia pasti membaca buku. Tabiat itu sudah menjadi amalannya.




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________



           



Latihan

Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  . Azmir dan ayahnya menonton televisyen di ruang tamu.”Kenapa ikan-ikan itu mati, ayah?” tanya Azmir untuk mendapatkan kepastian daripada ayahnya.
 ”Ikan-ikan itu mati kerana air sungai itu tercemar. Bahan-bahan dari kilang dibuang ke dalam sungai itu. Tengok itu sampah-sampah yang memenuhi sungai itu! Sebab itulah sungai itu kotor,” kata Encik Hashim kepada Azmir.
 ”Apakah tindakan kita ayah?” tanya Azmir lagi.
 ”Kita mesti menjaga kebersihan sungai. Sungai merupakan sumber air kepada kita. Selain itu, sungai merupakan punca pendapatan kepada nelayan,” jelas Encik Hashim.
 ”Dalam hal ini, kita hendaklah melaporkan kepada pihak berkuasa jika terlihat pihak yang membuang sampah-sarap atau bahan toksik ke dalam sungai,” jelas Encik Hashim lagi.



_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________



Latihan

Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  Naim murid yang pintar. Namun, dia agak malas belajar. Naim lebih suka bermain dan menganggu murid-murid lain. Naim mahu semua murid menghormatinya. Sesiapa yang tidak mahu menghormatinya akan dipukulnya.  Guru selalu memarahi Naim kerana tidak menyiapkan kerja sekolah. Naim selalu memberi alasan tertinggal buku di rumah, sedangkan dia membawanya. Pada suatu hari, guru kelas memeriksa beg Naim. Guru kelas terkejut apabila melihat buku latihan yang dikatakan tidak dibawa sebenarnya ada dalam beg Naim. Guru kelas juga menjumpai sekotak rokok di dalam beg tersebut. 
 Ibu bapa Naim dipanggil ke sekolah. Ibu bapa Naim berasa malu dan marah dengan laporan yang disampaikan oleh guru disiplin tentang sikap Naim di sekolah. Naim berasa menyesal kerana dia memalukan ibu bapanya. Dia berazam akan belajar dengan bersungguh-sungguh. Naim berjanji akan meninggalkan semua tabiat buruknya.




_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________


Latihan

Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Rounded Rectangle:  
Sungai sangat penting kepada manusia. Selain menjadi sumber air kepada manusia, sungai juga merupakan habitat bagi pelbagai hidupan air sungai. Pada masa kini, keadaan sungai sangat menyedihkan. Sungai telah dijadikan tempat pembuangan sampah-sarap. Keadaan ini sudah pasti akan mencemarkan air sungai. Sampah-sarap dan bahan sisa toksik yang dibuang ke dalam sungai boleh menjejaskan kualiti air sungai.
 Air sungai yang tercemar boleh membahayakan kesihatan jika diminum. Orang ramai seharusnya bersama-sama memelihara sungai daripada dicemari. Mereka patut menghalang sebarang kegiatan menjadikan sungai sebagai tempat pembuangan sampah-sarap.


_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________




11.  Pemarkahan


PERINGKAT

MARKAH

KRITERIA




Cemerlang
(Lima nilai)



18 – 20


  i.   Menggunakan ayat yang gramatis berdasarkan
       bahan rangsangan/tugasan.
 ii.   Penggunaan kata dan kosa kata yang luas serta
       sesuai dengan bahan rangsangan / tugasan.
iii.   Ejaan dan tanda baca yang betul. (Beri 20
       markah jika tiada kesalahan langsung)
iv.   Pengolahan idea menepati tugasan.




Baik
(Empat nilai)


(Tiga nila)

12 - 17


(15 – 17)


(12 – 14)


  i.   Menggunakan ayat yang gramatis berdasarkan
       bahan rangsangan/tugasan.
 ii.   Penggunaan kata dan kosa kata yang sederhana
       serta masih sesuai dengan bahan rangsangan /
       tugasan.
iii.  Terdapat beberapa kesalahan ejaan dan tanda
       baca.
iv.   Pengolahan idea masih  menepati tugasan.




Memuaskan
(Dua nilai)

06 - 11

(09 – 11)

(06 – 08)


  i.   Menggunakan ayat mudah serta ringkas
       berdasarkan bahan rangsangan/tugasan.
 ii.   Penggunaan kata dan kosa kata yang terhad dan
       terdapat yang kurang sesuai dengan bahan
       rangsangan / tugasan.
iii.  Terdapat banyak kesalahan ejaan dan tanda
       baca.
iv.   Pengolahan idea kurang  menepati tugasan.




Pencapaian
Tahap
Minimum
(Kosong atau satu nilai)



01 - 05



  i.   Menggunakan ayat yang tidak gramatis
       berdasarkan bahan rangsangan/tugasan.
 ii.   Penggunaan kata dan kosa kata yang terhad /
       tidak sesuai dengan bahan rangsangan / tugasan
iii.  Tidak menguasai ejaan dan tanda baca.
iv.   Pengolahan idea kurang /tidak menepati
       tugasan.

           




12.  Simbol Penandaan


√                  Idea / isi

(  )               Kesalahan isi / tidak berkaitan

˘˘˘˘˘˘˘          Kesalahan Struktur ayat

 —               Kesalahan penggunaan kata

 О                Kesalahan tanda baca

                  Kesalahan tanda baca berulang

  /       Kesalahan ejaan

 //                 Kesalahan ejaan berulang

===             Kesalahan imbuhan

≡≡               Kesalahan imbuhan berulang

-F               Kesalahan format

POL           Pengalaman orang lain

 bp              Bilangan perkataan


Latihan


Baca ayat yang diberi dengan teliti dan tentukan nilai murni yang diperoleh. Kemudian buat ulasan.
Bil
Ayat
Nilai
Ulasan
1
Ahmad bersalam dengan ibu bapanya sebelum pergi ke sekolah.


2
Amin mengambil seekor anak kucing yang kesejukkan dari dalam longkang di tepi jalan itu.


3
Ah Meng membantu ibunya menanam sayur di belakang rumah.


4
Krisnan membawa basikalnya dengan laju ke sekolah.


5
Ah Chai sering tidak menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh gurunya.


6
Sobri memulangkan wang yang dijumpainya kepada tuannya.


7
Adik meminta maaf dan berjanji tidak akan mengusik barang-barang kepunyaan kakak lagi.


8
Nani murid yang sentiasa mengambil berat tentang pelajarannya


9
Mengumpul setem adalah antara hobi yang paling digemarinya


10
Dia dapat mengelakkan dirinya daripada terlibat dengan perkara-perkara yang tidak bermanfaat


11
Ketika berjalan ke sekolah untuk menghadiri latihan sukan,


12
Aku teringat akan pesanan ibu bapaku agar tidak mengambil barang kepunyaan orang lain.



13
Aku membuat keputusan untuk menyerahkan dompet tersebut kepada guru bertugas


14
Mereka mendoakan supaya awak  segera sembuh.


15
Kita berkawan mestilah saling mengingati.



16
Mereka mendoakan supaya awak segera sembuh


17
Kita mesti pastikan air tidak bertakung agar nyamuk aedes tidak membiak


18
Halim.Saya minta diri dulu



19
Saya dah berjanji dengann ibu saya untuk pulang awal.


20
Sekurang-kurangnya buku ini boleh mengisi
 masa lapang saya di sini.


21
Sampaikan salam saya kepada kawan-kawan dan keluarga awak.



22
Kamal seorang murid yang rajin dan pintar



23
Kamal menumpukan sepenuh perhatian terhadap pengajaran gurunya


24
Dia sering dijadikan contoh oleh guru-gurunya kerana sikapnya yang ringan tulang dan bersopan santun


25
Kamal akan membantu bapa saudaranya di kebun


26
tidak pernah merungut walaupun keletihan



27
Kamal akan memberikan tunjuk ajar kepada adik-adik saudaranya tentang isi pelajaran


28
Arif menyertai lawatan sambil belajar



29
Arif dengan segera mengambil telefon bimbit itu lalu mendapatkan pemuda tersebut.


30
. Walau bagaimanapun, Arif menolak pemberian tersebut dengan baik



31
Sungai telah dijadikan tempat pembuangan sampah-sarap


32
Ah Meng suka bercakap bohong dengan ibunya.


33
Muttu sangat malas menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya


34
Ali suka berlagak dan sombong  kerana dia anak orang berada.


35
Aku membuat persediaan awal untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah


36
Di sekolah aku sentiasa menumpukan perhatian semasa guru mengajar


37
Aku akan membuktikan bahawa kemiskinan bukan penghalang mencapai kejayaan.


38
Sang Merbuk mengucapkan terima kasih kepada Sang Semut



Krisnan membawa basikalnya dengan laju ke sekolah




































1.   Ahmad bersalam dengan ibu bapanya sebelum pergi ke sekolah.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ________________________________________________________
2.   Amin mengambil seekor anak kucing yang kesejukkan dari dalam
      longkang di tepi jalan itu.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : _______________________________________________________

3.   Ah Meng membantu ibunya menanam sayur di belakang rumah.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________
                                
4.   Krisnan membawa basikalnya dengan laju ke sekolah.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________
                                 
5.   Ah Chai sering tidak menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh gurunya.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________

6.   Sobri memulangkan wang yang dijumpainya kepada tuannya.
             Nilai    : ____________________
             Ulasan : ______________________________________________________


1 comment:

  1. Menarik.Dapat dijadikan sebagai panduan yang lengkap.Terima kasih cikgu atas perkongsian maklumat

    ReplyDelete