1. Prakata
Diharapkan bahan ini dapat membantu
guru-guru yang masih kabur cara menjawab Bahagian C Kertas 2 Bahasa Melayu. Kertas
2 Bahasa Melayu Penulisan mengandungi tiga bahagian yang perlu dijawab.
Bahagian A pelajar dikehendaki membina lima
ayat berdasarkan bahan grafik yang diberi. Bahagian B pula pelajar perlu
membuat sebuah karangan lengkap manakala bahagian C pula pelajar perlu memberi
nilai murni dan membuat ulasan berdasarkan petikan diberi. Justeru itu
diharapkan buku ini dapat membantu guru-guru bahasa Melayu melengkapkan diri
dalam proses mengajar Bahagian C Bahasa
Melayu Penulisan dengan lebih berkesan.
2. Pendahuluan
Bahagian C merupakan bahagian yang
wajib dijawab dalam Kertas 2 Bahasa Melayu Penulisan. Bahagian ini
mengandungi petikan sama ada bahan prosa
(pantun, puisi
dan sajak) atau bukan prosa (cerita,
dialog, ucapan dan sebagainya). Biasanya petikan yang diberi sekitar 150 – 200
patah perkataan. Masa menjawab ialah 20 minit. Pelajar dikehendaki mencari
nilai dalam petikan diberi dan mengulas nilai yang diperoleh. Panjang ulasan
antara 50 – 60 patah perkataan. Jawapan terbaik ialah jawapan yang dapat
memberikan lima nilai atau pengajaran yang betul berserta ulasan atau contoh
yang tepat dan bersesuaian dengan petikan diberi.
3.
Bentuk Soalan
a.
Tulis lima pengajaran yang
dapat kamu peroleh daripada petikan
di bawah.
b.
Tulis lima amalan baik yang
dapat kamu peroleh daripada petikan
di bawah.
c. Tulis lima nilai positif yang dapat kamu
peroleh daripada petikan
di bawah.
·
Nota Penting
Walau pun bentuk soalan berbeza
namun kesemuanya menjurus kepada satu matlamat iaitu nilai murni
4. Kaedah Pengajaran
Kaedah pengajaran merujuk kepada
apakah teknik yang akan digunakan bagi mengembangkan pelajarannya. Teknik
pengajaran yang digunakan dalam proses pengajaran yang jelas dan menarik dapat
memudahkan pelajar memahami pelajaran yang diajar. Oleh itu pengajaran perlulah
diajar secara berperingkat-peringkat daripada senang kepada yang susah. Untuk
mengajar Bahagian C agar pelajar lebih mantap menjawab Bahagian C maka beberapa kaedah boleh digunakan.
4.1 Memperkenalkan Nilai-Nilai Murni
Di peringkat awal pengajaran guru
perlu memperkenalkan dan menerapkan
nilai-nilai
murni dalam pengajaran dan pembelajaran. Terdapat 16 nilai murni utama yang
diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran yang perlu diketahui oleh pelajar.
Bagi memantapkan pelajar, guru perlu menerangkan nilai dan pecahannya dan
memberikan contoh dalam bentuk peristiwa bagi memudahkan murid memahami. Murid
juga digalakkan memberikan contoh sesuai dengan nilai diberi. Lihat contoh di
bawah:
Baik Hati
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
belas kasihan
|
Ali mengambil anak kucing yang kotor itu dari dalam longkang.
|
bertimbang rasa
|
|
murah hati
|
|
saling memahami
|
|
saling memaafkan
|
Berdikari
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
berupaya bertindak sendiri
|
Membasuh kasut dan pakaian sendiri.
Mengemas bilik tidur.
|
yakin pada diri sendiri
|
Hemah tinggi
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
kesopanan / berbudi bahasa
|
Bertutur dengan cara berbudi
perkerti.
|
mengaku kesalahan sendiri
|
|
ramah mesra
|
Hormat menghormati
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
hormat ibu bapa
|
Bersalam dengan ibu bapa sebelum ke sekolah.
|
hormat kerajaan dan negara
|
|
patuh kepada undang-undang
|
|
hormat ahli keluarga, guru,rakan, guru dan jiran
|
|
hormat kepercayaan dan adat resam pelbagai bangsa
|
|
patuh kepada ketetapan masa
|
Kasih sayang
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
menghargai nilai nyawa
|
Menyayangi diri dan keluarga
|
menyayangi alam sekitar
|
|
cinta akan negara
|
Keadilan dan kebebasan
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
Adil
|
|
Saksama
|
|
kebebasan di sisi undang-undang
|
Keberanian
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
berani mencuba
|
Aminah sering menjawab soalan yang diberi oleh gurunya.
|
berani kerana benar
|
Kebersihan akal dan fizikal
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
kebersihan diri
|
|
kebersihan alam sekitar
|
Kejujuran
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
amanah
|
|
bercakap benar
|
|
ikhlas
|
Kerajinan
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
daya usaha
|
|
dedikasi
|
Kerjasama
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
gotong -royong
|
|
perpaduan
|
|
toleransi
|
Keserderhanan
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
perlakuan
|
|
pertuturan
|
|
tidak melampau
|
Kesyukuran
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
berterima kasih
|
|
menghargai
|
|
mengenang budi
|
Rasional
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
membuat pertimbangan
|
Semangat bermasyarakat
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
bermaufakat
|
|
semangat kejiranan
|
|
peka isu sosial dan masyarakat
|
Patriotisme
|
|
Pecahan Nilai
|
Contoh
|
taat setia
|
|
menghormati lagu dan bendera
|
|
cintakan negara
|
|
berbangga jadi warga negara
|
NILAI-NILAI MURNI
•1 BAIK HATI
1.1. Belas kasihan - bersimpati terhadap kesusahan
orang lain
1.2. Bertimbang rasa – mengambil kira keperluan
dan perasaan orang lain.
1.3. Murah hati – memberi bantuan secara ikhlas
kepada yang memerlukan.
1.4. Saling memahami – sanggup memberi dan
menerima pandangan serta
memahami perasaan
dan keperluan orang lain.
1.5. Saling bermaafan – sanggup meminta maaf dan
memaafkan.
2. BERDIKARI
2.1. Berupaya
bertindak sendiri – sanggup dan
boleh melakukan
sesuatu tanpa bantuan orang
lain.
2.2. Yakin kepada diri
sendiri – percaya kepada
kebolehan diri dan
sanggup mencuba.
4. BERHEMAH TINGGI
3.1. Kesopanan –
berbudi bahasa dan beradab dalam
pergaulan.
3.2. Mengakui
kesilapan sendiri – sedia mengaku
kesilapan diri sendiri
serta sanggup menerima
nasihat.
3.3. Ramah mesra –
sedia bergaul mesra dengan
semua orang
4. HORMAT
4.1. Hormat dan taat kepada
ibu bapa dan penjaga–
memulia dan patuh kepada
mereka.
4.2. Hormat kepada ahli
keluarga, orang yang lebih
tua, guru, rakan jiran dan
pemimpin–
menunjukkan rasa hormat serta
memberi layanan
yang baik kepada mereka.
4.3. Hormat kepada kerajaan
dan negara – menerima
dan hormat kepada kerajaan
serta lambang
kebesaran negeri dan negara.
4.4. Hormat kepada
kepercayaan dan adat resam
pelbagai kaum
– menghormati kepercayaan dan
adat resam semua kaum.
4.5. Patuh kepada
undang-undang – mematuhi
undang-undang setiap masa.
5. KASIH SAYANG
5.1. Sayang diri
sendiri dan orang lain–
menyayangi diri sendiri
dan orang lain.
5.2. Sayangkan alam
sekitar – Memelihara dan
memulihara kehidupan
flora dan fauna
untuk kesejahteraan
hidup.
6. KEADILAN
6.1. Adil – Membuat
pertimbangan dan
keputusan secara
positif, menyeluruh dan
bersesuaian.
6.2. Saksama – tidak
menyebelahi sesuatu
pihak dalam membuat
keputusan
7. KEBEBASAN DI SISI
UNDANG-UNDANG
•Boleh melakukan
sesuatu asalkan tidak melanggar
batasan peraturan dan
undang-undang yang tersurat
dalam keluarga,
sekolah, komuniti, masyuarakat negara
dan agama.
8. KEBERANIAN
•8.1. Berani mencuba –
Berani melakukan
sesuatu perkara yang
baru dan mencuba
untuk kebaikan diri
sendiri dan orang lain
dengan mengambil kira
risiko yang akan
dihadapi.
•8.2. Berani kerana
benar – Berani
mempertahankan sesuatu
yang diakui
kebenarannya dengan
menunjukkan bukti
yang nyata.
9. KEBERSIHAN FIZIKAL
DAN MENTAL
•9.1. Kebersihan diri
– Merupakan kebersihan anggota
yang perlu dijaga oleh
setiap individu untuk
kehidupan yang sihat.
•9.2. Kebersihan
persekitaran – Pemeliharaan alam
sekeliling supaya rapi
dan bebas daripada
kekotoran dan
pencemaran.
•9.3. Kebersihan
mental – Pertuturan dan perlakuan yang terpuji dan perlu diamalkan oleh
seseorang dalam hubungannya dengan orang lain
10. KEJUJURAN
0.1. Amanah – Bertanggungjawab dalam melakukan
sesuatu tugas yang diberikan dan dapat
menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang
lain.
sesuatu tugas yang diberikan dan dapat
menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang
lain.
•10.2.
Bercakap benar – Menyatakan perkara yang
benar tanpa menokok tambah
atau berselindung.
•10.3. Ikhlas – Melakukan sesuatu suci hati tanpa
mengharapkan balasan.
11. KERAJINAN
•11.1. Daya usaha –
Berusaha bersungguh-sungguh
dengan inisiatif,
kreatif dan enovatif untuk
menghasilkan sesuatu
yang berkualiti.
•11.2. Dedikasi –
Berminat dan rela mengorbankan
masa dan tenaga untuk
perkara yang berfaedah
12. KERJASAMA
•12.1. Gotong-royong –
Melakukan sesuatu tugas
secara beramai-ramai
dan sukarela.
•12.2. Toleransi –
Bertolak ansur serta dapat mengawal
mengelakkan berlakunya
perselisihan.
•12.3. Perpaduan –
Bersefahaman dan bekerjasama di
peringkat keluarga,
masyarakat, negara dan
antarabangsa
13. KESEDERHANAAN
•13.1. Pertuturan dan pelakuan yang
sederhana–
Bertutur dan berkelakuan yang tidak melampaui
batas serta menyinggung perasaan atau
menimbulkan kemarahan orang lain.
Bertutur dan berkelakuan yang tidak melampaui
batas serta menyinggung perasaan atau
menimbulkan kemarahan orang lain.
•13.2.
Kesederhanaan dalam menimbangkan
kepentingan diri dan orang
lain – Membuat
pertimbangan yang sewajarnya
supaya
memuaskan diri sendiri dan
orang lain.
14. KESYUKURAN
•14.1.
Berterima kasih – Melahirkan perasaan untuk
menunjukkan
pengiktirafan dan penghargaan
terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau
pemberian.
terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau
pemberian.
15. RASIONAL
15.1. Membuat pertimbangan – Berupaya mengambil
kira baik buruknya sesuatu
perkara sebelum
membuat keputusan.
16. SEMANGAT BERMASYARAKAT
•16.1. Bermaufakat – Mengutamakan persetujuan dan
kerjasama dalam sesuatu pekerjaan bagi
kepentingan bersama.
kerjasama dalam sesuatu pekerjaan bagi
kepentingan bersama.
•16.2. Kerajinan – Berbaik-baik, bertolak ansur, tolong-
menolong dan bekerjasama dengan jiran tetangga
dan masyarakat.
menolong dan bekerjasama dengan jiran tetangga
dan masyarakat.
•16.3. Peka
terhadap isu-isu sosial dalam masyarakat
–Memahami masalah masyarakat dan sedia
berusaha menyelesaikannya.
17. PATRIOTIK
•17.1. Cintakan negara
– Berbangga dan taat setia serta
berusaha untuk
memajukan negara.
•17.2. Berkorban untuk
negara – Sanggup melakukan
apa sahaja demi
mempertahankan negara daripada
diceroboh.
NILAI-NILAI MURNI
Berdasarkan nilai-nilai
murni berikut, sila pilih nilai yang sesuai untuk diserapkan dalam huraian
dapatan kajian anda.
NILAI BERKAITAN DENGAN
PERKEMBANGAN DIRI
1.1 Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan
sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan-Nya berlandaskan pegangan
agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara.
1.2 Amanah
Sikap bertanggungjawab yang
boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain.
1.3 Harga Diri
Keupayaan dan keyakinan diri agar
mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan.
1.4 Bertanggungjawab
Kesanggupan diri seseorang
untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna.
1.5 Hemah Tinggi
Beradab sopan dan berbudi
pekerti mulia dalam pergaulan seharian.
1.6 Toleransi
Kesanggupan bertolak ansur,
sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan
perselisihan faham demi kesejahteraan hidup.
1.7 Berdikari
Kebolehan dan kesanggupan
melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain.
1.8 Kerajinan
Usaha yang berterusan penuh
dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju
dalam melakukan sesuatu perkara.
1.9 Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan cinta
yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas.
1.10 Keadilan
Tindakan dan keputusan yang
saksama serta tidak berat sebelah.
1.11 Rasional
Boleh berfikir berdasarkan
alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan
pertimbangan yang wajar.
1.12 Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan
dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan
atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain.
NILAI BERKAITAN DENGAN
KEKELUARGAAN
2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga
Perasaan cinta, kasih dan
sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga.
2.2 Hormat dan Taat kepada
Anggota Keluarga
Memuliakan setiap anggota
keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk
mewujudkan keluarga yang harmoni.
2.3 Mengekalkan Tradisi
Kekeluargaan
Menerima, menghormati dan
mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara
turun-temurun dalam keluarga.
2.4 Tanggungjawab terhadap
Keluarga
Kewajipan yang harus
dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga
bahagia, meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga.
NILAI BERKAITAN DENGAN ALAM
SEKITAR
3.1 Menyayangi dan
Menghargai Alam Sekitar
Kesedaran tentang perlunya
memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan
ekosistem.
3.2 Keharmonian antara
Manusia dengan Alam Sekitar
Keadaan saling memerlukan
hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti
kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara.
3.3 Kemapanan Alam Sekitar
Pengekalan keseimbangan alam
sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup.
3.4 Peka terhadap Isu-isu
Alam Sekitar
Prihatin terhadap persoalan
yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya.
NILAI BERKAITAN DENGAN
PATRIOTISME
4.1 Cinta Akan Negara
Perasaan sayang dan bangga
kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri.
4.2 Taat Setia kepada Raja
dan Negara
Kepatuhan dan kesetiaan yang
berkekalan kepada Raja dan Negara.
4.3 Sanggup Berkorban untuk
Negara
Kerelaan melakukan atau
menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara.
NILAI BERKAITAN DENGAN HAK
ASASI MANUSIA
5.1 Melindungi Hak
Kanak-kanak
Membela, memberi naungan dan
memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna.
5.2 Menghormati Hak Wanita
Melindungi dan mengiktiraf
wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan
keluarga, masyarakat dan negara.
5.3 Melindungi Hak Pekerja
Menghormati, menghargai dan
mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan
negara.
5.4 Menghormati Hak Golongan
Kurang Berupaya
Memberi layanan yang bersopan
kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf
mereka sebagai insan ciptaan Tuhan.
5.5 Melindungi Hak Pengguna
Membela dan memelihara hak
individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta
barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi.
NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI
6.1 Mematuhi Peraturan dan
Undang-undang
Menerima dan mematuhi peraturan
dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana
seseorang itu berada.
6.2 Kebebasan Bersuara
Kebebasan berucap dan
mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan
ketenteraman.
6.3 Kebebasan Beragama
Kebebasan setiap individu untuk
menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam
Perlembagaan Malaysia.
6.4 Penglibatan Diri dalam
Pembangunan Negara
Kebebasan untuk melibatkan diri
dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan,
undang-undang dan Perlembagaan Malaysia.
6.5 Sikap Keterbukaan
Bersedia memberi dan menerima
pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma
masyarakat Malaysia.
NILAI BERKAITAN DENGAN
KEAMANAN DAN KEHARMONIAN
7.1 Hidup Bersama Secara
Aman
Hidup berbaik-baik antara satu
sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira
agama, bangsa dan budaya.
7.2 Saling Membantu dan
Bekerjasama
Usaha yang baik dan membina
yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk
mencapai sesuatu matlamat.
7.3 Saling Menghormati
antara Negara
Menghargai
dan memuliakan hubungan
4.2 Kaedah
Simulasi
Simulasi merupakan satu situasi
pembelajaran yang terkawal dan sengaja diwujudkan sama seperti situasi yang
sebenar. Simulasi
boleh dijalankan sama ada secara sosiodrama atau main peranan. Dalam sosiodrama biasanya
skrip telah disediakan manakala
main peranan lebih kepada lakonan. Beberapa
pelajar melakonkan (main peranan) satu situasi dan minta murid menyatakan nilai
murni yang terdapat dalam lakonan tersebut. Contohnya pelajar melakonkan
situasi bersalam dengan ibu bapa. Kemudian minta pelajar menyatakan nilai murni
daripada perbuatan tersebut. Kaedah ini amat menarik pelajar kerana di samping
dapat menonjolkan bakat, pelajar juga dapat menjelmakan nilai murni yang
terdapat daripada lakonan tersebut. Di bawah diberikan antara contoh simulasi
yang boleh dilakukan.
-
situasi di jalan raya
-
situasi membantu orang buta melintas
-
situasi
menyelamatkan orang kemalangan
-
situasi membuang sampah ke dalam tong
sampah
-
situasi semasa menyanyikan lagu
’Negaraku’
4.3 Kaedah
Bercerita
Kaedah
bercerita juga boleh digunakan semasa mengajar Bahagian C ini. Cerita yang
disampaikan boleh dilakukan dalam berbagai cara. Antaranya;
i.
Guru bercerita sebuah cerita
pendek (10 minit). Selepas itu, minta pelajar berikan nilai murni atau pengajaran
yang terdapat dalam petikan. Kemudian minta pelajar mengulas nilai murni atau
pengajaran berdasarkan cerita tersebut.
ii.
Guru atau murid membaca
petikan yang disediakan manakala murid mencatat nilai murni dan pengajaran yang
diperoleh.
iii. Guru
mendengarkan rakaman cerita, drama, deklamasi puisi dan sebagainya. Murid
diminta mencatat nilai murni atau pengajaran yang diperoleh.
4.4
Menukar Nilai Negatif Kepada
Positif
Dalam petikan
diberi bagi Bahagian C ini tidak semuanya menjurus kepada nilai murni. Terdapat
bahan diberi mengandungi nilai negatif. Guru perlu menerangkan kepada murid
tentang arahan soalan yang mahukan nilai positif atau pengajaran yang diperoleh
daripada petikan. Justeru itu, pelajar perlu dilatih menukar nilai negatif dalam
petikan kepada nilai positif dan membuat ulasan berdasarkan petikan. Contoh;
Nilai
negatif
|
Nilai
positif dan ulasan
|
Ah Meng suka bercakap bohong dengan
ibunya.
|
Kita mestilah bercakap benar dengan ibu
kita.
|
Muttu sangat malas menyiapkan kerja sekolah
yang diberikan oleh gurunya.
|
Kita hendaklah rajin menyiapkan kerja
sekolah yang diberikan.
|
Ali suka berlagak dan sombong kerana dia anak orang berada.
|
Kita sepatutnya berhemah tinggi walaupun
kita orang berada.
|
4.5 Pengunaan Alat Bantuan Mengajar
Penggunaan
alat bantuan mengajar seperti gambar boleh digunakan bagi
mengajar
Bahagian C ini. Gambar yang ditunjukkan juga dapat memberikan mesej kepada
pelajar. Sehubungan dengan itu, dalam proses pengajaran untuk memudahkan
pelajar mencari nilai murni maka gambar boleh digunakan. Gambar yang dtunjukkan
atau diberikan boleh merupakan gambar tunggal atau gambar bersiri. Selain itu,
gambar melalui surat akhbar, majalah, kartun atau dengan melayari internet juga
boleh digunakan. Di peringkat tahap 1, proses pengajaran begini akan menarik
minat pelajar.
4.6 Menjelmakan nilai
Satu lagi teknik yang perlu diajar kepada pelajar untuk menjawab
Bahagian C ini ialah menjelmakan nilai baik yang sedia ada dalam petikan. Pelajar tidak boleh
mengambil nilai baik yang dinyatakan dalam petikan kerana jika pelajar berbuat
demikian maka pelajar tersebut dianggap menyalin semula petikan. Contohnya jika
dalam petikan ada nilai diberi ‘terima
kasih’ maka ‘terima kasih’ tidak
boleh dinyatakan dalam ulasan diberi. Nilai ‘terima kasih’ perlu dijelmakan dengan perkataan baru yang
mempunyai nilai yang sama iaitu ‘bersyukur’
atau ‘menghargai’. Di bawah
diberikan beberapa contoh nilai yang sinonim dengan nilai diberi.
terima kasih = menghargai =
bersyukur
berhati-hati = berhemah = cermat
belas kasihan =
simpati
berbudi bahasa = hemah tinggi
adil = saksama = hemah tinggi
5.
Langkah Penting Menjawab bahagian C
5.1 Baca
petikan sekurang-kurangnya dua kali. Gariskan isi penting
penting dan kenal pasti nilai baik berdasarkan
kehendak soalan
Pelajar
mempunyai masa yang mencukupi. Bacaan pertama adalah
untuk memahami petikan.
Bacaan kali kedua untuk mengenal pasti nilai
dan garisi ayat yang ada nilai murni dan tuliskan nilai di tepi
petikan
Contoh:
kemesraa
kasih
sayang
berusaha
keyakinan
5.2 Gunakan
kata ganti nama ‘kita’.
Petikan dibaca oleh pelajar dan pelajar yang dapat pengajaran
daripada petikan. Justeru
itu gunakan kata ganti nama ’Kita’
semasa
membuat ulasan.
5.3
Gunakan frasa ‘kita hendaklah’, ‘kita haruslah’,
Pelajar
boleh menggunakan rangkai kata tersebut bagi memberi
penekanan nilai atau
pengajaran yang diulas. Antara rangkai kata yang
sesuai digunakan seperti
berikut:
kita
haruslah ...
kita
hendaklah ...
kita
sepatutnya ...
kita
sewajarnya ...
kita
mestilah ...
kita
perlulah ...
Contoh ulasan : Kita sepatutnya rajin menyiapkan kerja
sekolah yang
diberi
oleh guru.
5.4 Berikan lima idea penting dalam satu
perenggan
Pelajar hanya perlu mengambil lima nilai daripada petikan.
Jika ada
lebih daripada lima nilai
dalam petikan maka pelajar harus memilih lima
sahaja nilai dan ulas setiap nilai dalam satu
perenggan sahaja. Jika pelajar
menulis lebih dari lima
nilai maka hanya lima nilai awal sahaja yang
diambil kira. Pelajar yang
membina ulasan dalam bentuk berpoin, frasa
atau lebih satu perenggan tidak
akan cemerlang.
5.5 Mesti mengambil nilai atau pengajaran dan contoh
daripada
petikan sahaja.
Pelajar
perlu mengambil nilai, membuat ulasan (huraian) atau contoh
berdasarkan petikan
diberi. Maksudnya ulasan tidak boleh di luar petikan.
Ulasan di luar petikan menyebabkan pelajar
tidak akan mendapat markah
yang baik.
Contoh :
Rupa-rupanya budak
itu telah kehilangan duit. Rosman telah memberikan sebahagian
wangnya kepada budak itu.
|
Ulasan salah : Kita mestilah memberi bantuan
kerana itu adalah
amalan yang mulia.
* salah kerana ulasan di
luar petikan walaupun nilainya tepat.
Ulasan
sepatutnya : Kita mestilah memberi bantuan kewangan
kepada orang yang memerlukan pertolongan.
* Betul
kerana ulasan berdasarkan petikan .
Ulasan sepatutnya : Kita mestilah membantu orang lain seperti Rosli
yang
memberikan sebahagian wang kepada
budak itu.
* Betul kerana
ulasan mengambil contoh dalam petikan.
5.6 Jelmakan nilai yang
terdapat dalam petikan
Petikan diberi
biasanya mengandungi nilai yang tersirat (nilai tidak
dinyatakan secara terus) dan
nilai tersurat (nilai yang dinyatakan terus
dalam petikan). Nilai yang
tersirat ini memerlukan pelajar menjelmakan
nilai yang sesuai berdasarkan ayat
diberi. Bagi nilai yang tersurat pelajar
perlu menjelmakan nilai baru yang
sinonim dengan nilai yang tersurat itu.
5.6.1 Contoh petikan yang
mengandungi nilai yang tersirat:
Sang Semut sering keluar mencari makanan
untuk
kumpulannya.
|
* Nilai yang tersirat ialah rajin.
5.6.2
Contoh petikan yang mengandungi nilai yang tersurat:
Sang Merbuk segera terbang
untuk menyelamatkan diri. Sang Merbuk mengucapkan terima kasih kepada
Sang Semut.
|
*
Dalam petikan telah terdapat nilai tersurat (sedia ada) iaitu terima kasih.
5.6.3 Menjelmakan nilai yang tersurat
Kita
perlu menjelmakan nilai yang tersurat dengan nilai baru yang
sinonim dengan nilai
tersebut. Jika tidak kita seolah-olah menyalin
semula nilai dalam petikan dan kemungkinan
besar nilai yang disalin
semula itu tidak
memberikan markah.
Contoh:
Sang Merbuk segera terbang untuk menyelamatkan diri. Sang Merbuk
mengucapkan terima kasih kepada Sang Semut
|
Nilai tersurat terima kasih gantikan dengan menghargai atau
bersyukur.
5.7 Gunakan penanda wacana bagi menghubungkan ayat
Penanda
Wacana digunakan bagi menghubungkan ayat dengan ayat
yang lain agar lebih menarik.
Untuk itu pelajar boleh menggunakan penanda
wacana dalam Fomula ASSDA bagi menjawab soalan bahagian C. Antara
penanda wacana yang sesuai
digunakan ialah di samping itu, seterusnya,
selain itu dan akhirnya.
5.8 Garisi nilai yang ditulis
dalam jawapan
Garisi nilai
yang ditulis bagi memberi penekanan tentang nilai yang
dinyatakan. Selain itu ia
memudahkan pemeriksa mengenal pasti nilai yang
disampaikan.
6.
Fomula mudah
menjawab
Bagi memudahkan pelajar menjawab
bahagian C ini , satu fomula direka yang dikenali ASSDA seperti dinyatakan:
i.
A
|
Fomula ini memudahkan pelajar
mengingat dengan menyediakan penanda wacana yang sesuai. Pelajar cuma
memasukkan nilai dan membuat ulasan dalam lima ayat sahaja. Ini
dapat membantu pelajar daripada membuat ulasan yang panjang. Untuk memudahkan
lagi, terutama pelajar-pelajar lemah dan sederhana, masukkan frasa ‘kita
mestilah’, kita sepatutnya’, ‘kita perlulah’ selepas penanda wacana seperti
contoh disediakan:
Antara
nilai murni / pengajaran yang saya peroleh daripada petikan ialah
…………………….........................................
…………………
. Seterusnya, kita perlulah………............................
................................................................................Selain
itu, kita mestilah……………………………….........................................................
Di
samping itu, kita sewajarnya
.............................................
….....................................Akhirnya,kita
……….............................
|
7.
Kesilapan Semasa Menjawab
7.1 Menyalin petikan
Jangan menyalin petikan. Anda dianggap
tidak menjawab tugasan dan
markah akan berada pada tahap
Pencapaian Tahap Maksima (PTM).
7.2 Meringkaskan petikan
Ada pelajar yang
mengambil sebahagian ayat atau mengambil beberapa
ayat dalam petikan dan
menyambungnya seolah-olah tidak menyalin
petikan. Ini juga tidak menepati
tugasan dan berada pada pemarkahan
Pencapaian Tahap Maksima (PTM).
7.3 Menyenarai nilai dalam bentuk poin atau
frasa
Pelajar
cuba ambil cara mudah dengan hanya menyenarai nilai dalam
bentuk poin atau frasa seperti
contoh di bawah:
1. baik hati
2.
berkerjasama
- mesti
bertanggungjawab
* Perlu berhati-hati
Pelajar yang berbuat sedemikian
dianggap juga tidak menepati tugasan dan
berada pada pemarkahan Pencapaian
Tahap Maksima (PTM).
7.4 Ada nilai diberi tanpa
huraian
Pelajar
yang memberi nilai sahaja tanpa huraian
pemarkahannya
berada pada aras memuaskan.
Contoh:
Selain itu kita mestilah rajin. Kita juga perlu
bertanggungjawab.
7.5
Ambil nilai dalam petikan tetapi huraian luar petikan
Ada pelajar yang dapat memberi nilai
dengan tepat berdasarkan
petikan tetapi ulasan nilai di luar
petikan. Pelajar yang berbuat sedemikian
tidak boleh cemerlang
dan hanya berada
pada pemarkahan Aras
Memuaskan. Cuba lihat contoh di
bawah yang mana ulasan di luar petikan.
Ali membuat latihan
bahasa Melayu yang diberikan oleh gurunya.
|
Ulasan salah
: Kita
perlulah rajin kerana itu sikap yang
baik. (Ulasan
di luar petikan)
Ulasan tepat
: Kita
perlulah rajin membuat kerja sekolah
yang
diberikan oleh guru.
7.6 Tidak menjelmakan nilai.
Pelajar
tidak dapat menjelmakan nilai. Pelajar biasanya mengambil
semula nilai yang telah ada
dalam petikan. Sepatutnya pelajar perlu
menjelmakan nilai dengan
memberi sinonim nilai yang terdapat dalam
petikan. Perhatikan contoh
di bawah :
Ali mengucapkan
terima kasih kepada Abu yang membantunya mengangkat mejanya.
|
Salah :
Kita perlulah mengucapkan
terima kasih kepada
rakan yang membantu kita.
Betul : Kita
perlulah menghargai bantuan yang diberikan
oleh orang lain kepada kita.
7.7
Mengulang nilai atau idea
Pelajar tidak perlu mengulang idea yang
sama walau pun dalam
petikan mengandungi nilai
yang sama bagi aktiviti berbeza.
Pengulangan nilai atau idea
yang sama tidak memberi apa-apa markah.
Oleh itu, pastikan hanya
lima idea yang berlainan sahaja diulas.
8.
Bentuk Ulasan Bahagian C
8.1 Bentuk Ulasan
Terdapat
dua cara yang tepat untuk menjawab soalan Bahagian C ini
menggunakan fomula ASSDA seperti yang telah
dijelaskan pada para 5 .
Dua cara tersebut ialah:
i. Memberi
nilai dan membuat ulasan berdasarkan petikan.
Contoh:
Farid
baru pulang dari sekolah. Selepas mandi, dia ke dapur menolong ibunya
menghidang makanan tengah hari.
|
Nilai
: membantu
Ulasan : Kita mestilah membantu ibu menghidangkan makanan
di
dapur bagi meringankan kerja ibu.
ii. Memberi
nilai dan mengambil contoh yang terdapat dalam
petikan.
Contoh:
Farid
baru pulang dari sekolah. Selepas mandi, dia ke dapur menolong ibunya
menghidang makanan tengah hari.
|
Nilai
: membantu
Ulasan
: Kita mestilah membantu ibu seperti Farid yang menolong
ibunya menghidang
makanan tengah hari.
* Pelajar boleh memilih salah satu cara menjawab
mengikut kesesuaian.
Di bawah ini diberikan
sepenuhnya contoh menjawab bahagian C
menggunakan kedua-dua cara yang telah
diberikan.
9. Contoh Membuat Ulasan Bahagian
C
Tulis lima
nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjangnya jawapan
kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu
dalam satu perenggan.
Nilai yang diperoleh dalam petikan
-
rajin -
bertindak pantas / bijak
-
bersungguh-sungguh - membalas / mengenang budi
-
tekun / berusaha / berdisiplin - berhemah /
menghargai
-
berhati-hati - setiakawan / hubungan baik
-
membantu / menolong / baik hati - berani / rasional
-
prihatin / belas kasihan
Contoh Ulasan Bentuk 1 (Ulasan Berkaitan Petikan)
Antara nilai yang diperoleh ialah kita mestilah rajin mencari rezeki
untuk keluarga kita.
Seterusnya kita
perlulah tekun berusaha apabila menjalankan tugas yang diberikan.
Selain itu, kita
sepatutnya menolong orang lain yang memerlukan pertolongan.
Di samping itu, kita
perlulah bertindak pantas untuk menyelamatkan diri daripada bahaya.
Akhirnya, kita
haruslah menghargai pertolongan orang lain dengan mengucapkan terima
kasih.
Contoh
Ulasan Bentuk 2 (Ulasan Mengambil Contoh Dalam Petikan)
Antara
nilai yang diperoleh ialah kita mestilah rajin membuat kerja seperti
Sang Semut menjalankan tugas yang diberikan. Seterusnya kita perlu berhati-hati
agar tidak jatuh ke dalam sungai seperti Sang Semut.
Selain itu, kita perlu
tolong menolong seperti Sang Merbuk yang menjatuhkan daun untuk Sang
Semut berpaut.
Di samping itu,
haruslah membalas budi seperti Sang Semut membantu Sang Merbuk daripada
ditembak pemburu.
Akhirnya, kita menghargai
pertolongan orang lain seperti Sang Merbuk yang mengucapkan terima kasih kepada
Sang Semut.
10.
Latihan
Contoh Latihan
Padankan nilai yang diberi dengan nilai
yang sepadan.
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
Latihan
Baca ayat yang diberi dengan
teliti dan tentukan nilai murni yang diperoleh. Kemudian buat ulasan.
1. Ahmad bersalam dengan ibu bapanya sebelum
pergi ke sekolah.
Nilai : ____________________
Ulasan :
________________________________________________________
2. Amin mengambil seekor anak kucing yang
kesejukkan dari dalam
longkang di tepi jalan itu.
Nilai : ____________________
Ulasan :
_______________________________________________________
3. Ah Meng membantu ibunya menanam sayur di
belakang rumah.
Nilai : ____________________
Ulasan
: ______________________________________________________
4. Krisnan membawa basikalnya dengan laju ke
sekolah.
Nilai : ____________________
Ulasan : ______________________________________________________
5. Ah Chai sering tidak menyiapkan kerja
sekolah yang diberi oleh gurunya.
Nilai : ____________________
Ulasan : ______________________________________________________
6. Sobri memulangkan wang yang dijumpainya
kepada tuannya.
Nilai : ____________________
Ulasan : ______________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang
jawapan kamu mestilah tidak kurang
daripada 50 patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima pengajaran
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima
nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan
kamu mestilah tidak kurang daripada 50
patah perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima pengajaran yang dapat
kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Latihan
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima pengajaran
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai yang dapat kamu
peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai yang dapat kamu
peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai yang dapat kamu
peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai
yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang
jawapan kamu mestilah tidak kurang
daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa nilai murni yang
dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa nilai murni yang
dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa nilai murni yang
dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa nilai murni yang
dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa nilai murni yang
dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang
jawapan kamu mestilah tidak kurang
daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima
nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang
jawapan kamu mestilah tidak kurang
daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Panjang jawapan kamu mestilah tidak
kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu
perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima
nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima
nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang
jawapan kamu mestilah tidak kurang
daripada 50 patah perkataan.Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima
nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis beberapa
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Latihan
Tulis lima
pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang jawapan kamu
mestilah tidak kurang daripada 50 patah
perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
11. Pemarkahan
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
Cemerlang
(Lima nilai)
|
18 – 20
|
i. Menggunakan ayat yang gramatis berdasarkan
bahan rangsangan/tugasan.
ii. Penggunaan kata dan kosa kata yang luas
serta
sesuai dengan bahan
rangsangan / tugasan.
iii. Ejaan dan tanda baca yang
betul. (Beri 20
markah jika tiada kesalahan
langsung)
iv. Pengolahan idea menepati
tugasan.
|
Baik
(Empat nilai)
(Tiga nila)
|
12 - 17
(15 – 17)
(12 – 14)
|
i. Menggunakan ayat yang gramatis berdasarkan
bahan rangsangan/tugasan.
ii. Penggunaan kata dan kosa kata yang
sederhana
serta masih sesuai dengan
bahan rangsangan /
tugasan.
iii. Terdapat beberapa kesalahan
ejaan dan tanda
baca.
iv. Pengolahan idea masih menepati tugasan.
|
Memuaskan
(Dua nilai)
|
06 - 11
(09 – 11)
(06 – 08)
|
i. Menggunakan ayat mudah serta ringkas
berdasarkan bahan
rangsangan/tugasan.
ii. Penggunaan kata dan kosa kata yang terhad dan
terdapat yang kurang sesuai
dengan bahan
rangsangan / tugasan.
iii. Terdapat banyak kesalahan
ejaan dan tanda
baca.
iv. Pengolahan idea kurang menepati tugasan.
|
Pencapaian
Tahap
Minimum
(Kosong atau satu nilai)
|
01 - 05
|
i. Menggunakan ayat yang tidak gramatis
berdasarkan bahan
rangsangan/tugasan.
ii. Penggunaan kata dan kosa kata yang terhad
/
tidak sesuai dengan bahan
rangsangan / tugasan
iii. Tidak menguasai ejaan dan
tanda baca.
iv. Pengolahan idea kurang /tidak
menepati
tugasan.
|
12. Simbol Penandaan
√ Idea / isi
( ) Kesalahan isi / tidak berkaitan
˘˘˘˘˘˘˘ Kesalahan Struktur ayat
— Kesalahan penggunaan kata
О Kesalahan tanda baca
⊛ Kesalahan tanda baca berulang
/ Kesalahan ejaan
// Kesalahan ejaan berulang
=== Kesalahan imbuhan
≡≡ Kesalahan
imbuhan berulang
-F Kesalahan format
POL Pengalaman orang lain
bp Bilangan
perkataan
Latihan
Latihan
Baca ayat yang diberi dengan teliti dan tentukan nilai
murni yang diperoleh. Kemudian buat ulasan.
Bil
|
Ayat
|
Nilai
|
Ulasan
|
1
|
Ahmad bersalam dengan ibu bapanya sebelum pergi
ke sekolah.
|
||
2
|
Amin mengambil seekor anak kucing yang kesejukkan dari dalam longkang di
tepi jalan itu.
|
||
3
|
Ah Meng membantu ibunya menanam sayur di belakang rumah.
|
||
4
|
Krisnan membawa basikalnya dengan laju ke sekolah.
|
||
5
|
Ah Chai sering tidak menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh gurunya.
|
||
6
|
Sobri memulangkan wang yang dijumpainya kepada tuannya.
|
||
7
|
Adik meminta maaf dan berjanji tidak akan mengusik barang-barang
kepunyaan kakak lagi.
|
||
8
|
Nani murid yang sentiasa mengambil berat tentang pelajarannya
|
||
9
|
Mengumpul setem adalah antara hobi yang paling digemarinya
|
||
10
|
Dia dapat mengelakkan dirinya daripada terlibat dengan perkara-perkara
yang tidak bermanfaat
|
||
11
|
Ketika berjalan ke sekolah untuk menghadiri latihan sukan,
|
||
12
|
Aku teringat akan pesanan ibu bapaku agar tidak mengambil barang
kepunyaan orang lain.
|
||
13
|
Aku membuat keputusan untuk menyerahkan dompet tersebut kepada guru
bertugas
|
||
14
|
Mereka mendoakan supaya awak
segera sembuh.
|
||
15
|
Kita berkawan mestilah saling mengingati.
|
||
16
|
Mereka mendoakan supaya awak segera sembuh
|
||
17
|
Kita mesti pastikan air tidak bertakung agar nyamuk aedes tidak membiak
|
||
18
|
Halim.Saya minta diri dulu
|
||
19
|
Saya dah berjanji dengann ibu saya untuk pulang awal.
|
||
20
|
Sekurang-kurangnya buku ini boleh mengisi
masa lapang saya di sini.
|
||
21
|
Sampaikan salam saya kepada kawan-kawan dan keluarga awak.
|
||
22
|
Kamal seorang murid yang rajin dan pintar
|
||
23
|
Kamal menumpukan sepenuh perhatian terhadap pengajaran gurunya
|
||
24
|
Dia sering dijadikan contoh oleh guru-gurunya kerana sikapnya yang ringan
tulang dan bersopan santun
|
||
25
|
Kamal akan membantu bapa saudaranya di kebun
|
||
26
|
tidak pernah merungut walaupun keletihan
|
||
27
|
Kamal akan memberikan tunjuk ajar kepada adik-adik saudaranya tentang isi
pelajaran
|
||
28
|
Arif menyertai lawatan sambil belajar
|
||
29
|
Arif dengan segera mengambil telefon bimbit itu lalu mendapatkan pemuda
tersebut.
|
||
30
|
. Walau bagaimanapun, Arif menolak pemberian tersebut dengan baik
|
||
31
|
Sungai telah dijadikan tempat pembuangan sampah-sarap
|
||
32
|
Ah Meng suka bercakap
bohong dengan ibunya.
|
||
33
|
Muttu sangat
malas menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya
|
||
34
|
Ali suka
berlagak dan sombong kerana dia anak
orang berada.
|
||
35
|
Aku membuat
persediaan awal untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah
|
||
36
|
Di sekolah aku
sentiasa menumpukan perhatian semasa guru mengajar
|
||
37
|
Aku akan membuktikan bahawa kemiskinan bukan
penghalang mencapai kejayaan.
|
||
38
|
Sang Merbuk mengucapkan terima kasih kepada Sang
Semut
|
||
Krisnan membawa basikalnya dengan laju ke sekolah
|
|||
1. Ahmad bersalam
dengan ibu bapanya sebelum pergi ke sekolah.
Nilai : ____________________
Ulasan :
________________________________________________________
2. Amin mengambil
seekor anak kucing yang kesejukkan dari dalam
longkang di
tepi jalan itu.
Nilai : ____________________
Ulasan :
_______________________________________________________
3. Ah Meng
membantu ibunya menanam sayur di belakang rumah.
Nilai : ____________________
Ulasan :
______________________________________________________
4. Krisnan
membawa basikalnya dengan laju ke sekolah.
Nilai : ____________________
Ulasan :
______________________________________________________
5. Ah Chai sering
tidak menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh gurunya.
Nilai : ____________________
Ulasan :
______________________________________________________
6. Sobri
memulangkan wang yang dijumpainya kepada tuannya.
Nilai : ____________________
Ulasan :
______________________________________________________
Menarik.Dapat dijadikan sebagai panduan yang lengkap.Terima kasih cikgu atas perkongsian maklumat
ReplyDelete