Sukatan Pelajaran


RANCANGAN PELAJARAN  (SK) 

MATA PELAJARAN      :      BAHASA MELAYU                    2012

TAHUN                                   :      ENAM


MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

1

3-7 Jan


MENGGAPAI IMPIAN

NENEKKU KREATIF




























PKJR
PERJALANAN YANG SELAMAT



1.4     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.


5.1     Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.

8.1.    Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.

























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


1.4     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
       Aras 1
i.        Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.       Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 2
i.        Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.
ii.       Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
       Aras 3
i.        Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

1.5     Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.        Membaca perkataan, rangkai kata ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang dibaca.
Aras2
i.        Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 3
i.        Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menghuraikan maksud ayat yang dibaca.

8.1.    Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1
i.        Menulis pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.        Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.        Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1




2

10-14 Jan


IMPIAN MENJADI KENYATAAN

BERKUNJUNG KE IBU KOTA











































PKJR

PERJALANAN YANG SELAMAT



1.2   Bertanya dan menjawab
        tentang sesuatu perkara s
       ecara bertatasusila.

4.4 Menyatakan pilihan untuk
       menerima atau menolak
       pendapat dalam perundingan
       untuk mencapai kata sepakat.

5.1     Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.

11.2  Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.



































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

1.2   Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
        bertatasusila.
       Aras 1
i.        Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.
ii.       Mengajukan soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.
iii.     Memberikan jawapan yang tepat dengan alasan yang munasabah.
Aras 2
i.        Mengemukakan soalan yang relevan tentang topik yang dibincangkan.
ii.       Memberikan penjelasan terhadap jawapan yang diberikan.
Aras 3
i.        Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai laras.

4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak
       pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat
        Aras 1
i.        Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Aras 2
i.        Mempengaruhi pihak lain untuk menerima pandangan dengan menggunakan bahasa memujuk.
         Aras 3
                i. Menerima atau menolak pandangan dengan
                   memberikan alasan yang rasional dalam sesuatu
                   perundingan untuk mendapatkan persetujuan.

5.1     Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.        Membaca perkataan, rangkai kata ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang dibaca.
Aras2
i.        Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 3
i.        Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menghuraikan maksud ayat yang dibaca.


11.2  Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
i.        Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
ii.       Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
i.        Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1



11.1





3

17-21 Jan.




HANI BERKARYA

MENONTON KONSERT DI DEWAN MERDEKA
































PERJALANAN YANG SELAMAT





1.3  Memberikan dan memahami
       arahan serta pesanan tentang
       sesuatu perkara.

6.3     Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.

10.1  Menghasilkan penulisan
        pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang
       mudah, menarik dan
        bermakna.



























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko



1.3  Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang
        sesuatu perkara.
             Aras 1
i.        Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
ii.       Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut keutamaan.
Aras 2
i.        Mendengar arahan serta pesanan.
ii.       Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk membuat tindakan wajar.

Aras 3
i.        Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.

6.3     Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
Aras 1
i.        Membaca  dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan..
Aras 2
i.        Membaca dan mengenal pasti idea yang terdapat dalam teks.
Aras 3
i.        Menghuraikan isi utama dan isi sampingan yang terdapat dalam teks.

10.1  Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
        bermakna.
Aras 1
i.        Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
ii.       Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
i.        Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.
ii.       Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.
Aras 3
i.        Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1















MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
TARIKH DISEMPURNAKAN

4

24-28 Jan

SEKOLAHKU CERIA

HARI KECEMERLANGAN  SEKOLAH






























PERJALANAN YANG SELAMAT



1.3  Memberikan dan memahami
       arahan serta pesanan tentang
       sesuatu perkara.

6.5     Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.

9.3     Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.


























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


1.3  Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang
       sesuatu perkara.
             Aras 1
iii.     Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
iv.     Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut keutamaan.
Aras 2
iii.     Mendengar arahan serta pesanan.
iv.     Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk membuat tindakan wajar.

Aras 3
ii.       Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.

6.5     Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Aras 1
i.        Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.        Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3
i.        Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat kesimpulan.

9.3     Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.        Menulis dan menyusun maklumat mengikut kronologi.
Aras 2
i.        Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang dikemukakan mengikut keutamaan.
Aras 3
i.        Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan mengemukakan alasan.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1





5

31 JAN-4 FEB



MURID CEMERLANG



PENDIDIKAN LALU LINTAS































PERJALANAN YANG SELAMAT





1.3  Memberikan dan memahami
       arahan serta pesanan tentang
       sesuatu perkara.

6.5     Membaca pantas secara   
        imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.

11.2 Mengulas karya bukan
         sastera dari aspek
         penggunaan, idea, ayat,
         wacana, nilai dan  
         pengajaran.



























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


1.3  Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang
       sesuatu perkara.
             Aras 1
i.        Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
ii.       Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut keutamaan.
Aras 2
i.        Mendengar arahan serta pesanan.
ii.       Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk membuat tindakan wajar.

Aras 3
i.        Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.

6.5  Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1
i.        Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.        Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3
i.        Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat kesimpulan.

11.2   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan,
          idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
iii.     Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iv.     Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
ii.       Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
ii.       Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1





6
7-11 Februari CUTI TAHUN BARU CINA
7

14-18 Feb

CARA SELAMAT MENUNGGANG BASIKAL


PANDU CERMAT JIWA SELAMAT






























PERJALANAN YANG SELAMAT



1.6     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan
meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.

7.1  Membaca dan menerangkan  
        maksud kandungan teks
       yang  ter surat dan tersirat.


8.3  Menulis perkataan dan ayat
       dengan tulisan berangkai
       yang kemas.























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


1.6  Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan
       meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur      
      paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
       Aras 1
i.        Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.       Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 2
i.        Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.
ii.       Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
       Aras 3   
i.        Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

7.1    Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang 
         tersurat dan tersirat.
Aras 1
i.        Membaca dan membuat andaian tentang sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
ii.       Menyatakan andaian yang dibuat secara ringkas.
        Aras 2
i.        Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
        Aras 3
i.        Membuat kesimpulan tantang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.

8.3   Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai
       yang kemas.
Aras 1
i.        Menulis perkataan dengan tulisan berangkai dengan  kemas dan cantik.
Aras 2
i.        Menulis ayat dengan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
Aras 3
i.        Menulis ayat dalam perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1




8

21-25 Feb




MENEROKA RAHSIA ALAM






ALAM PENUH MISTERI



























PERJALANAN YANG SELAMAT




1.6 Menyatakan permintaan 
      secara berterus-terang dan
       meyakinkan dengan    
       menggunakan intonasi dan
       unsur  paralinguistik yang
      sesuai untuk menguatkan
      permintaan.

5.2     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan  
intonasi yang betul dan  lancar, serta memahami perkara yang dibaca.

10.3   Membuat ringkasan 
          daripada bahan yang
          didengar atau  dibaca.

































1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko




1.6  Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan
       meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur     
      paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
       Aras 1
i.        Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.       Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 2
i.        Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.
ii.       Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
       Aras 3
i.        Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

5.2     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan  
intonasi yang betul dan  lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.        Membaca bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Aras 2
i.        Membaca  bahan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca.
Aras 3
i.        Membaca teks pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan dan intonasi  yang betul serta gaya yang sesuai.
ii.       Menjelaskan persoalan berdasarkan teks yang dibaca.

10.3   Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau 
          dibaca.
Aras 1
i.        Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat ringkasan.
Aras 2
i.        Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.        Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk perenggan.


1.1
2.1.3

7.4.2


10.1

           9          (28 FEB – 4 MAC UPPM 1













MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
TARIKH DISEMPURNAKAN

10
7-11  Mac
MENSYUKURI NIKMAT ALAM


FOTO TANDA PERSAHABATAN































PERJALANAN YANG SELAMAT





4,2  Mengemukakan komen yang
       sesuai berdasarkan 
       pemerhatian, pengalaman dan 
       maklumat yang disampaikan
       oleh pihak lain.

6.4 Membaca pantas secara
      luncuran untuk mendapatkan
      maklumat yang menyeluruh.

9.3     Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


4.2     Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
Aras 1
i.        Mengemukakan pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.        Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.        Memberikan komen dan cadangan balas yang membina tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.

6.4     Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

9.3     Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.        Menulis dan menyusun maklumat mengikut kronologi.
Aras 2
i.        Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang dikemukakan mengikut keutamaan.
Aras 3
i.        Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan mengemukakan alasan.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1

12 – 20 MAC  CUTI PERTENGAHAN PERTAMA



11
21-25
Mac





WARKAH DARI
SABAH




SATU NEGARA PELBAGAI PERAYAAN






































PERJALANAN YANG SELAMAT



1.4 Menyatakan permintaan 
      secara berterus-terang dan
      meyakinkan dengan
      menggunakan intonasi dan
      unsur paralinguistik yang
      sesuai untuk menguatkan
      permintaan.

3.3   Menyampaikan maklumat 
        kepada pihak lain dalam
        aktiviti  terancang.

6.1     Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.

11.4 Memberikan komen dan
        pandangan yang
       disampaikan oleh pihak lain































1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko




1.4     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
       Aras 1
i.        Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.       Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 2
i.        Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.
ii.       Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
       Aras 3
i.        Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

3.3   Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti
        terancang.
Aras 1
i.        Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan intonasi, sebutan dan gaya bersahaja.
ii.       Membidas hujah dengan alasan  yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.
Aras 2
i.        Menyampaikan pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat, sebutan, intonasi dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.        Melahirkan perasaan dengan menggunakan diksi, ayat dan unsur paralinguistik secara meyakinkan.

6.1     Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
         Aras 1
i.                     Merujuk kamus untuk mencari makna, sebutan yang betul, ejaan dan penggunaan perkataan yang tepat.
Aras 2
i.                     Merujuk media elektronik untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji.
Aras 3
i.                     Merujuk personalia dan pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat.
ii.                    Melayari internet untuk mendapatkan maklumat berkaitan sesuatu topik.

11.4  Memberikan komen dan pandangan yang disampaikan oleh pihak lain
Aras 1
i.        Memberikan pandangan terhadap pendapat pihak lain tentang sesuatu bahan.
        Aras 2
i.        Membahaskan pendapat pihak lain tentang sesebuah karya secara kritis dan kreatif.
        Aras 3
i.        Merumus pandangan pelbagai pihak tentang pendapat yang disampaikan.
1.1
2.1.3

7.4.2


10.1

12

28 Mac –
01 Apr

POTRET KENANGAN


SERONOKNYA MELANCONG










































PERJALANAN YANG SELAMAT




1.4     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.

6.4     Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.

10.3   Membuat ringkasan
          daripada bahan yang
          didengar atau dibaca.

11.1   Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.






























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko

1.4     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
       Aras 1
i.        Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.       Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 2
i.        Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.
ii.       Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
       Aras 3
i.        Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan
        maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

10.3   Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau
          dibaca.
Aras 1
i.        Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat ringkasan.
Aras 2
i.        Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.        Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk perenggan.

11.1  Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras 1
i.        Memberikan komen tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras
i.        Membahaskan kekuatan yang terkandung dalam sesebuah karya.
Aras 3
i.        Merumuskan maklumat yang menarik dalam sesebuah karya secara kritis.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1



02 Apr



MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
TARIKH DISEMPURNAKAN



13
4-8  Apr




MERAKAMKAN KISAH PERJALANAN





CERITA ASAL USUL

























































PERJALANAN YANG SELAMAT



1.5     Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai.

5.2     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan
        lancar, serta memahami
        perkara yang dibaca.


7.2     Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu  kepada pembaca.

8.5     Mengenal pasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi sesebuah karangan.

11.3 Mengulas karya sastera yang
         mudah secara umum dari  
         aspek tema dan persoalan,
         watak dan perwatakan, nilai 
         dan  pengajaran dan gaya  
         bahasa.









































1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


1.5     Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai.
Aras 1
i.        Menyatakan maksud pernyataan yang tersurat dan tersirat berdasarkan intonasi.
Aras 2
i.        Menjelaskan maksud diksi, frasa, ungkapan dan ayat dalam sesuatu pengucapan.
Aras 3
i.        menyatakan pengajaran yang terdapat dalam bahan secara analitis.


5.2   Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan
        lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.        Membaca bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Aras 2
i.        Membaca  bahan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca.
Aras 3
i.        Membaca teks pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan dan intonasi  yang betul serta gaya yang sesuai.
ii.       Menjelaskan persoalan berdasarkan teks yang dibaca.

7.2     Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu  kepada pembaca.
Aras 1
i.        Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.        menyatakan jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.        Mengenal pasti ayat dan gaya bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.

8.5     Mengenal pasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi sesebuah karangan.
Aras 1
i.        Mengemukakan isi mengikut urutan dengan menggunakan penanda wacana yang sesuai.
Aras 2
i.        Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerengganan yang kohesi.
Aras 3
i.        Menghubungkaitkan isi utama dengan isi sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheran dan kohesi.

11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari  
         aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan  
         pengajaran dan gaya bahasa.
Aras 1
i.        Menjelaskan tema dan persoalan sesebuah karya sastera.
Aras 2
i.        Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sesebuah karya sastera.
Aras 3
i.        Merumus perkara yang menarik serta nilai dan pengajaran yang diperoleh daripada bacaan secara kritis.


1.1
2.1.3

7.4.2


10.1


14
11-15 Apr







CERITA TELADAN

CERITA LUAR NEGARA



























Undang-undang dan peraturan jalan raya


3.1 Menyampaikan maklumat
      tentang sesuatu perkara atau
      tajuk dengan menggunakan
      kata istilah, frasa yang tepat
      dan laras bahasa yang sesuai.

6.5   Membaca pantas secara
        imbasan untuk mendapatkan
         maklumat khusus.

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.





























3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang


3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk
      dengan menggunakan kata istilah, frasa yang tepat dan laras
      bahasa yang sesuai.
Aras 1
i.        Mengkategori isi penting berdasarkan topik.
ii.       Mengemukakan isi yang diperoleh dengan jelas.
Aras 2
i.        Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.
ii.       Menyusun dan menyampaikan maklumat dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
i.        Mensistesis data yang diperoleh berdasarkan sesuatu perkara.
ii.       Membentangkan kesimpulan berdasarkan perkara yang diteliti dengan menggunakan laras bahasa secara tepat dan padat.

6.5   Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
         maklumat khusus.
Aras 1
i.        Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.        Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3
i.        Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat kesimpulan.

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.        Mengenal  pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.        mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

3.1



11.1



15
18-22 Apr




MAKANAN DIJAGA KESIHATAN TERPELIHARA

SIHAT TANPA ROKOK



































Undang-undang dan peraturan jalan raya





4.1     Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.

6.6   Membaca dan membuat
        ramalan berdasarkan sesuatu
        cerita  atau maklumat yang 
        diberikan.

9.2     Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.




























3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang




4.1     Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
        Aras 1  
i.        Mengamiti inti pati perbincangan untuk menyuarakan pandangan yang meyakinkan.
ii.       Menyuarakan pandangan tentang sesuatu isi.
        Aras 2
i.        Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu diskusi dengan terperinci.
        Aras 3
i.        Menganalisis persoalan untuk memberikan maklum balas.   
ii.       Menghuraikan idea yang meyakinkan dengan laras bahasa yang betul.

6.6   Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita
        atau maklumat yang  diberikan.
Aras 1
i.        Menyusun maklumat daripada pelbagai bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
ii.       Membuat andaian berdasarkan fakta atau maklumat yang diperoleh.
        Aras 2
i.        Membuat ramalan berdasarkan idea yang berkaitan  dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang dibaca.
        Aras 3
i.        Menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapatkan kewajaran ramalan.

9.2     Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.        Mengenal pasti maklumat yang diperdengarkan dan membuat catatan.
Aras 2
i.        Menterjemah maklumat dalam bentuk lakaran kerangka.
Aras 3
i.        Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.        Mengenal  pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.        mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

3.1



11.1



16
25-29 Apr



TANGAN PENENTU KESIHATAN

KEMBARA SEJARAH























































Undang-undang dan peraturan jalan raya





3.2    Menghuraikan
         maklumat dengan
         alasan yang meyakinkan.

6.4  Membaca pantas secara
       luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.

7.2      Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.

10.1  Menghasilkan penulisan
         pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang
        mudah, menarik dan
        bermakna.

11.2   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai  dan pengajaran.






































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

3.2    Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan
         Aras 1
              i. Menghubungkaitkan sebab dan akibat dengan
                 memberikan alasan yang  rasional.
         Aras 2
              i.  Mengembangkan idea berdasarkan dapatan dengan
                  mengemukakan bukt yang sahih.
         Aras 3
              i. Mengulas fakta tentang sesuatu topik dengan  
                 mengemukakan bukti yang wajar

6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
ii.       Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

7.2      Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
Aras 1
i.        Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.        menyatakan jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.        Mengenal pasti ayat dan gaya bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.

10.1  Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
        bermakna.
Aras 1
i.        Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
ii.       Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
i.        Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.
ii.       Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.
Aras 3
i.        Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

11.2   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai  dan pengajaran.
Aras 1
i.        Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
ii.       Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
i.        Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.



3.1



11.1

















MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
TARIKH DISEMPURNAKAN



17
2-6  Mei




BAHAN SEJARAH

KESAN SEJARAH

































Undang-undang dan peraturan jalan raya





1.2   Bertanya dan menjawab
        tentang sesuatu perkara
       secara  bertatasusila.

6.6   Membaca dan membuat
        ramalan berdasarkan sesuatu
        cerita  atau maklumat yang 
        diberikan.

8.6     Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan





























3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

1.2   Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
        bertatasusila.
       Aras 1
i.        Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.
ii.       Mengajukan soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.
iii.     Memberikan jawapan yang tepat dengan alasan yang munasabah.
Aras 2
i.        Mengemukakan soalan yang relevan tentang topik yang dibincangkan.
ii.       Memberikan penjelasan terhadap jawapan yang diberikan.
Aras 3
i.        Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai laras.

6.6   Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita
        atau maklumat yang  diberikan.
Aras 1
i.        Menyusun maklumat daripada pelbagai bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
ii.       Membuat andaian berdasarkan fakta atau maklumat yang diperoleh.
        Aras 2
i.        Membuat ramalan berdasarkan idea yang berkaitan  dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang dibaca.
        Aras 3
i.        Menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapatkan kewajaran ramalan.

8.6     Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan
Aras 1
i.        Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai untuk membuat kerangka penulisan.
ii.       Menulis karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.
       Aras 2
i.        Menggunakan kata, frasa dan ayat yang menarik untuk membina pelbagai jenis perenggan isi.
Aras 3
i.        Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri wacana yang baik.


3.1



11.1


    18                        9 – 13  MEI UPPM2
19
16-20 Mei


PELIK TETAPI BENAR

SERONOKNYA MEMBACA

























Undang-undang dan peraturan jalan raya







2.2   Melaporkan sesuatu
        perkara dengan
        menggunakan bahasa
        yang sesuai dan tepat.

6.3     Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.

9.1 Mengambil imlak teks
yang diperdengarkan
























3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang



2.2   Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
        yang sesuai dan tepat
      Aras 1
             i. Menyampaikan hasil pemerhatian yang dilakukan  
                dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
        Aras 2
             i. Mempersembahkan hasil kerja dengan jelas, isi yang 
                padat dan laras bahasa yang sesuai.
        Aras 3
             i. Membentangkan tindakan susulan bagi menyelesaikan  
                sesuatu tugasan.

6.3     Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
Aras 1
i.        Membaca  dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan..
Aras 2
i.        Membaca dan mengenal pasti idea yang terdapat dalam teks.
Aras 3
i.        Menghuraikan isi utama dan isi sampingan yang terdapat dalam teks.

9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan
      Aras 1
            i. Mengambil imlak ayat dengan ejaan dan tanda baca  
               yang betul.
       Aras 2
            i. Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda baca  
               yang betul.
        Aras 3
            i. Mengambil imlak teks pelbagai laras dengan ejaan dan
               tanda baca yang betul.


3.1



11.1


20

23-27 Mei


INDAHNYA SENI BINA

LEMBAH BUAH-BUAHAN



























Undang-undang dan peraturan jalan raya










3.2 Menghuraikan maklumat 
      dengan alasan yang
      meyakinkan
.
7.3   Membaca dan menghayati
        pelbagai bahan sastera dan
        bukan sastera yang berkualiti
        untuk meningkatkan dan
        memperkukuh minat   
         membaca.

10.3   Membuat ringkasan
          daripada bahan yang
          didengar atau  dibaca.




















3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

3.2 Menghuraikan maklumat  dengan alasan yang  meyakinkan
        Aras 1
             i. Menghubungkaitkan sebab dan akibat dengan 
                memberikan alasan yang rasional.
        Aras 2
             i. Mengembangkan idea berdasarkan dapatan dengan  
                mengemukakan bukti yang sahih.
         Aras 3    
              i. Mengulas fakta tentang sesuatu topik dengan
                 mengemukakan bukti yang wajar.

7.3   Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan
         bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan
         memperkukuh minat membaca.
        Aras 1
             i. Menyatakan isi sesuatu teks untuk meningkatkan minat    
               membaca.
        Aras 2
             i. Menyatakan ringkasan atau sinopsis teks pelbagai
                bahan yang dibaca.
        Aras 3
             i. Mengenal pasti perkara yang menarik dalam teks yang
                dibaca untuk meningkatkan minat membaca.
            ii. Merumuskan isi-isi menarik dalam teks yang dibaca.

10.3   Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau
          dibaca.
Aras 1
i.        Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat ringkasan.
Aras 2
i.        Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
            i     Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam
                  bentuk  perenggan.



3.1



11.1

28 MEI – 12 JUN CUTI PERTENGAHAN KEDUA
21

13 – 17 Jun





PENTERNAKAN




ENVO DIESEL


































Undang-undang dan peraturan jalan raya




1.3     Berbual tentang sesuatu perkara tentang kehidupan seharian dengan menggunakan kata ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.

4.2  Mengemukakan komen yang
       sesuai berdasarkan
       pemerhatian, pengalaman dan
       maklumat yang disampaikan
       oleh pihak lain.

6.2 Membaca dan mengenal pasti
      pelbagai genre penulisan.

8.2  Membina dan menulis
       perkataan, ayat tunggal dan
       ayat majmuk.
































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang


1.3     Berbual tentang sesuatu perkara tentang kehidupan seharian dengan menggunakan kata ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
Aras 1
i.        Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan sesuatu topik.
Aras 2
i.        Menggunakan gelaran dan kata panggilan yang sesuai dalam perbualan.
Aras 3
i.        Menerima teguran dengan hati yang terbuka dalam perbualan.

4.2  Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
       pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan
       oleh pihak lain.
Aras 1
i.        Mengemukakan pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.        Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.        Memberikan komen dan cadangan balas yang membina tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.

6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
         Aras 1
              i. Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, rangkai kata,
                 peribahasa dan ayat dalam sesuatu genre.
         Aras 2
              i. Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa
                 dalam pelbagai genre.
         Aras 3
              i. Memberikan pandangan tentang  ciri-ciri penulisan
                 genre.

8.2  Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
       majmuk.
Aras 1
i.        Menulis pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.        Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.       Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.


3.1



11.1



MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
TARIKH DISEMPURNAKAN
(Beri kenyataan sekiranya lewat)


22
20 – 24 Jun



SAINS DALAM KEHIDUPAN

ROBOT MEMBANTU MANUSIA





































Undang-undang dan peraturan jalan raya





2.1 Bercerita dengan
      menggunakan kata, frasa, ayat 
      serta sebutan dan intonasi
      yang baik dan jelas.

6.2 Membaca dan mengenal pasti
      pelbagai genre penulisan.

8.6   Membina wacana yang
        sempurna bagi keseluruhan
        karangan

11.4     Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta
      sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
      Aras 1
            i. Bercerita secara spontan mengenai sesuatu perkara
               dengan nada, intonasi dan gaya yang sesuai.
           ii. Menyatakan pendapat tentang sesuatu kejadian yang
               didengar dengan menggunakan bahasa yang betul.
      Aras 2
            i. Menceritakan sesuatu peristiwa dengan penuh 
               penghayatan menggunakan bahasa, gaya dan intonasi 
                yang baik.
       Aras 3
            i. Mengulas tentang sesuatu kejadian yang didengar
               dengan menggunakan bahasa yang betul.

6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
         Aras 1
              i. Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, rangkai kata,
                 peribahasa dan ayat dalam sesuatu genre.
         Aras 2
              i. Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa
                 dalam pelbagai genre.
         Aras 3
              i. Memberikan pandangan tentang  ciri-ciri penulisan
                 genre.

8.6   Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan
        karangan
Aras 1
i.        Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai untuk membuat kerangka penulisan.
ii.       Menulis karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.
       Aras 2
ii.       Menggunakan kata, frasa dan ayat yang menarik untuk membina pelbagai jenis perenggan isi.
Aras 3
Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri wacana yang baik.
11.4     Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
i.        Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
ii.       Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
i.        Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

3.1



11.1


23
27 Jun – 01 Julai

TEKNOLOGI BAHARU MENGUASAI DESA

MISI KEMANUSIAAN




























Undang-undang dan peraturan jalan raya





4.3   Mengemukakan  hujah untuk
         menyokong atau menentang
         pendirian dengan
      memberikan alasan yang
       sesuai secara  sopan.

7.3   Membaca dan menghayati
        pelbagai bahan sastera dan
        bukan sastera yang berkualiti
        untuk meningkatkan dan
        memperkukuh minat   
         membaca.

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.




















3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang


4.3   Mengemukakan  hujah untuk menyokong atau menentang
         pendirian dengan memberikan alasan yang sesuai secara
        sopan.
Aras 1
i.        Menyokong atau membangkang sesuatu tajuk perbahasan dengan mengemukakan hujah yang rasional.
Aras 2
i.        Menegaskan hujah untuk menyokong atau menentang sesuatu  tajuk perbahasan dengan memberikan alasan yang konkrit.
Aras 3
i.        Mengemukakan soalan untuk mematahkan hujah lawan dengan sopan.

7.3   Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan
         bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan
         memperkukuh minat membaca.
        Aras 1
             i. Menyatakan isi sesuatu teks untuk meningkatkan minat    
               membaca.
        Aras 2
             i. Menyatakan ringkasan atau sinopsis teks pelbagai
                bahan yang dibaca.
        Aras 3
             i. Mengenal pasti perkara yang menarik dalam teks yang
                dibaca untuk meningkatkan minat membaca.
            ii. Merumuskan isi-isi menarik dalam teks yang dibaca.

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.        Mengenal  pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.        mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

3.1



11.1




24
4 – 8 Julai


JIRAN BESTARI

NEGARA SERANTAU







































Undang-undang dan peraturan jalan raya


2.2   Melaporkan sesuatu
        perkara dengan
        menggunakan bahasa
        yang sesuai dan tepat.

3.3   Menyampaikan maklumat
        kepada pihak lain dalam
        aktiviti  terancang.

6.4  Membaca pantas secara
       luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.
.

8.4.    Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.




































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

2.2   Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
        yang sesuai dan tepat
      Aras 1
             i. Menyampaikan hasil pemerhatian yang dilakukan  
                dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
        Aras 2
             i. Mempersembahkan hasil kerja dengan jelas, isi yang 
                padat dan laras bahasa yang sesuai.
        Aras 3
             i. Membentangkan tindakan susulan bagi menyelesaikan 
                sesuatu tugasan.

3.3   Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti
        terancang.
Aras 1
i.        Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan intonasi, sebutan dan gaya bersahaja.
ii.       Membidas hujah dengan alasan  yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.
Aras 2
i.        Menyampaikan pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat, sebutan, intonasi dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.        Melahirkan perasaan dengan menggunakan diksi, ayat dan unsur paralinguistik secara meyakinkan.

6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

8.4.    Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1
i.        Menulis pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.        Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.        Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.

3.1



11.1


25

11 -15 Julai
BIJAK BERKOMUNIKASI

PENCIPTA ANGKASA

ALAM ANGKASA




































Undang-undang dan peraturan jalan raya


4.4      Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.

6.4   Membaca pantas secara
        luncuran untuk mendapatkan
         maklumat yang menyeluruh.

9.1 Mengambil imlak teks
       yang diperdengarkan

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.



































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

4.4      Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.
Aras 1
i.        Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Aras 2
i.        Mempengaruhi pihak lain untuk menerima pandangan dengan menggunakan bahasa memujuk.
         Aras 3
         i.        Menerima atau menolak pandangan dengan
                   memberikan alasan yang rasional dalam sesuatu
                   perundingan untuk mendapatkan persetujuan.

6.4   Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan
         maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan
      Aras 1
            i. Mengambil imlak ayat dengan ejaan dan tanda baca  
               yang betul.
       Aras 2
            i. Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda baca  
               yang betul.
        Aras 3
            i. Mengambil imlak teks pelbagai laras dengan ejaan dan
               tanda baca yang betul.

10.2   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.        Mengenal  pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.        mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.


3.1



11.1









MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

26
18 – 22 JULAI

SENTIASA BERHEMAT SEMUA SELAMAT












































PERJALANAN YANG SELAMAT


1.3  Memberikan dan memahami
       arahan serta pesanan tentang
       sesuatu perkara.

6.6     Membaca pantas secara   
        imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.

11.2 Mengulas karya bukan
         sastera dari aspek
         penggunaan, idea, ayat,
         wacana, nilai dan  
         pengajaran.



























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cir
i-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


1.3  Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang
       sesuatu perkara.
             Aras 1
i.        Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
ii.       Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut keutamaan.
Aras 2
i.        Mendengar arahan serta pesanan.
ii.       Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk membuat tindakan wajar.

Aras 3
i.        Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.

6.5  Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1
i.        Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.        Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3
i.        Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat kesimpulan.

11.2   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan,
          idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
iii.     Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iv.     Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
ii.       Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
ii.       Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1





27
25 JULAI – 29 JULAI UPP3 – PEPERIKSAAN PERCUBAAN



MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN


28
1 – 5 OGOS

RENCAMNYA BUDAYA KITA














































PERJALANAN YANG SELAMAT


4,2  Mengemukakan komen yang
       sesuai berdasarkan 
       pemerhatian, pengalaman dan 
       maklumat yang disampaikan
       oleh pihak lain.

6.4 Membaca pantas secara
      luncuran untuk mendapatkan
      maklumat yang menyeluruh.

9.4     Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko


4.2  Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
       pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan
       oleh pihak lain.
Aras 1
i.        Mengemukakan pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.        Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.        Memberikan komen dan cadangan balas yang membina tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.

6.4   Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan
         maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

9.3  Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau
       catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.        Menulis dan menyusun maklumat mengikut kronologi.
Aras 2
i.        Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang dikemukakan mengikut keutamaan.
Aras 3
i.        Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan mengemukakan alasan.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1









MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

29
8 – 12 OGOS

SEJARAH SUMBER PENGAJARAN





















































UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA

3.2    Menghuraikan
         maklumat dengan
         alasan yang meyakinkan.

6.4  Membaca pantas secara
       luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.

7.3      Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.

10.1  Menghasilkan penulisan
         pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang
        mudah, menarik dan
        bermakna.

11.3   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai  dan pengajaran.






































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

3.2    Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan
         Aras 1
              i. Menghubungkaitkan sebab dan akibat dengan
                 memberikan alasan yang  rasional.
         Aras 2
              i.  Mengembangkan idea berdasarkan dapatan dengan
                  mengemukakan bukt yang sahih.
         Aras 3
              i. Mengulas fakta tentang sesuatu topik dengan  
                 mengemukakan bukti yang wajar

6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
ii.       Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
iii.     Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
ii.       Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

7.3      Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
Aras 1
i.        Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.        menyatakan jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.        Mengenal pasti ayat dan gaya bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.

10.1  Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
        bermakna.
Aras 1
ii.       Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
iii.     Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
ii.       Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.
iii.     Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.
Aras 3
i.        Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

11.3   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai  dan pengajaran.
Aras 1
ii.       Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iii.     Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
i.        Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.



3.1



11.1










MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

30
15 – 19 OGOS


SERBA TAHU






















































UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA


3.2    Menghuraikan
         maklumat dengan
         alasan yang meyakinkan.

6.4  Membaca pantas secara
       luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.

7.4      Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.

10.1  Menghasilkan penulisan
         pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang
        mudah, menarik dan
        bermakna.

11.4   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai  dan pengajaran.






































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

3.2    Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan
         Aras 1
              i. Menghubungkaitkan sebab dan akibat dengan
                 memberikan alasan yang  rasional.
         Aras 2
              i.  Mengembangkan idea berdasarkan dapatan dengan
                  mengemukakan bukt yang sahih.
         Aras 3
              i. Mengulas fakta tentang sesuatu topik dengan  
                 mengemukakan bukti yang wajar

6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
ii.       Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
iii.     Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
ii.       Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

7.4      Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
Aras 1
i.        Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.        menyatakan jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.        Mengenal pasti ayat dan gaya bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.

10.1  Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
        puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
        bermakna.
Aras 1
ii.       Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
iii.     Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
ii.       Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.
iii.     Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.
Aras 3
i.        Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

11.4   Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai  dan pengajaran.
Aras 1
ii.       Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iii.     Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
i.        Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.



3.1


11.1












MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

31
22 – 26 OGOS

PERTANIAN PENJANA KESEJAHTERAAN




































UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA

1.3  Berbual tentang sesuatu
        perkara tentang kehidupan
        seharian dengan
        menggunakan kata
        ungkapan, ayat, sebutan,
        intonasi dan nada yang
      sesuai.

4.2  Mengemukakan komen yang
       sesuai berdasarkan
       pemerhatian, pengalaman dan
       maklumat yang disampaikan
       oleh pihak lain.

6.2 Membaca dan mengenal pasti
      pelbagai genre penulisan.

8.2  Membina dan menulis
       perkataan, ayat tunggal dan
       ayat majmuk.
































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang


1.3  Berbual tentang sesuatu perkara tentang kehidupan seharian 
       dengan menggunakan kata ungkapan, ayat, sebutan, intonasi
       dan nada yang sesuai.
Aras 1
i.        Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan sesuatu topik.
Aras 2
i.        Menggunakan gelaran dan kata panggilan yang sesuai dalam perbualan.
Aras 3
i.        Menerima teguran dengan hati yang terbuka dalam perbualan.

4.2  Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
       pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan
       oleh pihak lain.
Aras 1
i.        Mengemukakan pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.        Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.        Memberikan komen dan cadangan balas yang membina tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.

6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
         Aras 1
              i. Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, rangkai kata,
                 peribahasa dan ayat dalam sesuatu genre.
         Aras 2
              i. Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa
                 dalam pelbagai genre.
         Aras 3
              i. Memberikan pandangan tentang  ciri-ciri penulisan
                 genre.

8.2  Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
       majmuk.
Aras 1
i.        Menulis pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.        Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.       Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.


3.1



11






27 OGOS – 4 SEPTEMBER CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 2


MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

32
5 – 9 SEPT

CIPTAAN SAINS MEMUDAHKAN MANUSIA






































UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA

2.1 Bercerita dengan
      menggunakan kata, frasa, ayat 
      serta sebutan dan intonasi
      yang baik dan jelas.

6.2 Membaca dan mengenal pasti
      pelbagai genre penulisan.

8.6   Membina wacana yang
        sempurna bagi keseluruhan
        karangan

11.1 Mengulas karya bukan
         sastera dari aspek
         penggunaan, idea, ayat,
         wacana, nilai dan
         pengajaran.































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta
      sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
      Aras 1
            i. Bercerita secara spontan mengenai sesuatu perkara
               dengan nada, intonasi dan gaya yang sesuai.
           ii. Menyatakan pendapat tentang sesuatu kejadian yang
               didengar dengan menggunakan bahasa yang betul.
      Aras 2
            i. Menceritakan sesuatu peristiwa dengan penuh 
               penghayatan menggunakan bahasa, gaya dan intonasi 
                yang baik.
       Aras 3
            i. Mengulas tentang sesuatu kejadian yang didengar
               dengan menggunakan bahasa yang betul.

6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
         Aras 1
              i. Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, rangkai kata,
                 peribahasa dan ayat dalam sesuatu genre.
         Aras 2
              i. Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa
                 dalam pelbagai genre.
         Aras 3
              i. Memberikan pandangan tentang  ciri-ciri penulisan
                 genre.

8.6   Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan
        karangan
Aras 1
ii.       Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai untuk membuat kerangka penulisan.
iii.     Menulis karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.
       Aras 2
iii.     Menggunakan kata, frasa dan ayat yang menarik untuk membina pelbagai jenis perenggan isi.
Aras 3
Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri wacana yang baik.
11.5     Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
i.        Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
ii.       Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
Aras 2
i.        Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

3.1



11.1






MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

33
12 – 16 SEPT 

JIRAN SERANTAU







































UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA

2.2   Melaporkan sesuatu
        perkara dengan
        menggunakan bahasa
        yang sesuai dan tepat.

3.3   Menyampaikan maklumat
        kepada pihak lain dalam
        aktiviti  terancang.

6.4  Membaca pantas secara
       luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.
.

8.5.    Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.




































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

2.2   Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
        yang sesuai dan tepat
      Aras 1
             i. Menyampaikan hasil pemerhatian yang dilakukan  
                dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
        Aras 2
             i. Mempersembahkan hasil kerja dengan jelas, isi yang 
                padat dan laras bahasa yang sesuai.
        Aras 3
             i. Membentangkan tindakan susulan bagi menyelesaikan 
                sesuatu tugasan.

3.3   Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti
        terancang.
Aras 1
ii.       Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan intonasi, sebutan dan gaya bersahaja.
iii.     Membidas hujah dengan alasan  yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.
Aras 2
i.        Menyampaikan pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat, sebutan, intonasi dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.        Melahirkan perasaan dengan menggunakan diksi, ayat dan unsur paralinguistik secara meyakinkan.

6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan 
        maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
ii.       Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
iii.     Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

8.5.    Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1
ii.       Menulis pelbagai jenis ayat.
Aras 2
ii.       Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
ii.       Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.

3.1



11.1



34
19 – 23 SEPTEMBER UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH


MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

35
26 - 30 SEPT


WARISAN ALAM





















































PERJALANAN YANG SELAMAT

1.6 Menyatakan permintaan 
      secara berterus-terang dan
       meyakinkan dengan    
       menggunakan intonasi dan
       unsur  paralinguistik yang
      sesuai untuk menguatkan
      permintaan.

5.3     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan  
intonasi yang betul dan  lancar, serta memahami perkara yang dibaca.

10.3   Membuat ringkasan 
          daripada bahan yang
          didengar atau  dibaca.

































1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan ciri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko




1.6  Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan
       meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur     
      paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
       Aras 1
i.        Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.       Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 2
i.        Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.
ii.       Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
       Aras 3
i.        Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

5.3     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan  
intonasi yang betul dan  lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.        Membaca bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Aras 2
i.        Membaca  bahan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.       Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca.
Aras 3
i.        Membaca teks pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan dan intonasi  yang betul serta gaya yang sesuai.
ii.       Menjelaskan persoalan berdasarkan teks yang dibaca.

10.3   Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau 
          dibaca.
Aras 1
i.        Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat ringkasan.
Aras 2
i.        Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.        Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk perenggan.


1.1
2.1.3

7.4.2


10.1






MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

36
3 – 7 OKT

JAUH PERJALANAN LUAS PANDANGAN







































PERJALANAN YANG SELAMAT

1.5     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.

6.5     Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.

10.3   Membuat ringkasan
          daripada bahan yang
          didengar atau dibaca.

11.5   Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.






























1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan daripada tingkah laku yang berisiko

1.6     Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
       Aras 1
i.        Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.       Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 2
i.        Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.
ii.       Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
       Aras 3
i.        Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan
        maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

10.3   Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau
          dibaca.
Aras 1
i.        Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat ringkasan.
Aras 2
i.        Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.        Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk perenggan.

11.2  Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras 1
i.        Memberikan komen tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras
i.        Membahaskan kekuatan yang terkandung dalam sesebuah karya.
Aras 3
i.        Merumuskan maklumat yang menarik dalam sesebuah karya secara kritis.

1.1
2.1.3

7.4.2


10.1








MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

37
10 – 14
OKT

CERITA RAKYAT





























UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA

3.1 Menyampaikan maklumat
      tentang sesuatu perkara atau
      tajuk dengan menggunakan
      kata istilah, frasa yang tepat
      dan laras bahasa yang sesuai.

6.5   Membaca pantas secara
        imbasan untuk mendapatkan
         maklumat khusus.

10.3   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.





























3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang


3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk
      dengan menggunakan kata istilah, frasa yang tepat dan laras
      bahasa yang sesuai.
Aras 1
i.        Mengkategori isi penting berdasarkan topik.
ii.       Mengemukakan isi yang diperoleh dengan jelas.
Aras 2
i.        Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.
ii.       Menyusun dan menyampaikan maklumat dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
i.        Mensistesis data yang diperoleh berdasarkan sesuatu perkara.
ii.       Membentangkan kesimpulan berdasarkan perkara yang diteliti dengan menggunakan laras bahasa secara tepat dan padat.

6.5   Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
         maklumat khusus.
Aras 1
i.        Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.        Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3
i.        Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat kesimpulan.

10.3   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.        Mengenal  pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.        mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

3.1



11.1





MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

38
17 – 21 OKT

SEJAHTERA SEPANJANG USIA





































UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA






4.2     Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.

6.6   Membaca dan membuat
        ramalan berdasarkan sesuatu
        cerita  atau maklumat yang 
        diberikan.

9.3     Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.

10.3   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.




























3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang




4.2     Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
        Aras 1  
i.        Mengamiti inti pati perbincangan untuk menyuarakan pandangan yang meyakinkan.
ii.       Menyuarakan pandangan tentang sesuatu isi.
        Aras 2
i.        Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu diskusi dengan terperinci.
        Aras 3
i.        Menganalisis persoalan untuk memberikan maklum balas.   
ii.       Menghuraikan idea yang meyakinkan dengan laras bahasa yang betul.

6.6   Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita
        atau maklumat yang  diberikan.
Aras 1
i.        Menyusun maklumat daripada pelbagai bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
ii.       Membuat andaian berdasarkan fakta atau maklumat yang diperoleh.
        Aras 2
i.        Membuat ramalan berdasarkan idea yang berkaitan  dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang dibaca.
        Aras 3
i.        Menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapatkan kewajaran ramalan.

9.3     Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.        Mengenal pasti maklumat yang diperdengarkan dan membuat catatan.
Aras 2
i.        Menterjemah maklumat dalam bentuk lakaran kerangka.
Aras 3
i.        Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.

10.3   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.        Mengenal  pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.        mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

3.1



11.1
























MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

39
24 – 28 OKT

SATU PENEROKAAN




































UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA

4.4  Menyatakan pilihan untuk
       menerima atau menolak
       pendapat dalam perundingan
       untuk mencapai kata sepakat.

6.4   Membaca pantas secara
        luncuran untuk mendapatkan
         maklumat yang menyeluruh.

9.1 Mengambil imlak teks
       yang diperdengarkan

10.3   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.



































3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta menggunakannya
11.1Memikirkan tentang

4.4  Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat
        dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.
Aras 1
i.        Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Aras 2
i.        Mempengaruhi pihak lain untuk menerima pandangan dengan menggunakan bahasa memujuk.
         Aras 3
         i.        Menerima atau menolak pandangan dengan
                   memberikan alasan yang rasional dalam sesuatu
                   perundingan untuk mendapatkan persetujuan.

6.4   Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan
         maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.        Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.       Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.        Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.        Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan
      Aras 1
            i. Mengambil imlak ayat dengan ejaan dan tanda baca  
               yang betul.
       Aras 2
            i. Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda baca  
               yang betul.
        Aras 3
            i. Mengambil imlak teks pelbagai laras dengan ejaan dan
               tanda baca yang betul.

10.3   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.        Mengenal  pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.        mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.        Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.


3.1



11.1







MINGGU/
TARIKH

TAJUK

ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN

40
31 OKT – 4 NOV

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

41
7 NOV – 11 NOV
AKTIVITI PERSEDIAAN KE SEKOLAH MENENGAH
42
14 – 18 NOV
AKTIVITI PERSEDIAAN KE SEKOLAH MENENGAH


No comments:

Post a Comment