RANCANGAN PELAJARAN (SK)
MATA PELAJARAN : BAHASA MELAYU 2012
TAHUN : ENAM
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
3-7 Jan
|
MENGGAPAI IMPIAN
NENEKKU KREATIF
PKJR
PERJALANAN YANG
SELAMAT
|
1.4 Menyatakan permintaan secara
berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
8.1.
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.4 Menyatakan
permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi
dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
Aras 1
i.
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2
i.
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta
dengan sopan.
ii.
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
1.5 Membaca kuat
perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
Aras 1
i.
Membaca
perkataan, rangkai kata ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
ii.
Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang dibaca.
Aras2
i.
Membaca
pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan
tanda baca.
Aras 3
i.
Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Menghuraikan
maksud ayat yang dibaca.
8.1.
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 1
i.
Menulis
pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.
Membina
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
2
10-14 Jan
|
IMPIAN MENJADI KENYATAAN
BERKUNJUNG KE IBU KOTA
PKJR
PERJALANAN YANG
SELAMAT
|
1.2 Bertanya dan menjawab
tentang sesuatu perkara s
ecara bertatasusila.
4.4 Menyatakan pilihan
untuk
menerima atau menolak
pendapat dalam perundingan
untuk mencapai kata sepakat.
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek
penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
1.2 Bertanya dan menjawab tentang
sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Aras
1
i.
Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.
ii.
Mengajukan soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa
kata tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.
iii.
Memberikan jawapan yang tepat dengan alasan yang
munasabah.
Aras 2
i.
Mengemukakan
soalan yang relevan tentang topik yang dibincangkan.
ii.
Memberikan penjelasan terhadap jawapan yang diberikan.
Aras 3
i.
Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan soalan pelbagai laras.
4.4 Menyatakan pilihan
untuk menerima atau menolak
pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata
sepakat
Aras 1
i.
Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu
pendapat.
Aras 2
i.
Mempengaruhi
pihak lain untuk menerima pandangan dengan menggunakan bahasa memujuk.
Aras 3
i. Menerima atau menolak
pandangan dengan
memberikan alasan yang
rasional dalam sesuatu
perundingan untuk mendapatkan
persetujuan.
5.1
Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
Aras 1
i.
Membaca
perkataan, rangkai kata ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
ii.
Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang dibaca.
Aras2
i.
Membaca
pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan
tanda baca.
Aras 3
i.
Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii. Menghuraikan maksud ayat yang dibaca.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek
penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
i.
Menyenaraikan
perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang
dibaca.
ii. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
i.
Menjelaskan
perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan
perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
|
3
17-21 Jan.
|
HANI BERKARYA
MENONTON KONSERT DI DEWAN MERDEKA
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
1.3 Memberikan
dan memahami
arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
6.3
Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan
daripada teks.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.3 Memberikan
dan memahami arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
Aras
1
i.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan
menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
ii.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut
keutamaan.
Aras 2
i.
Mendengar
arahan serta pesanan.
ii.
Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk
membuat tindakan wajar.
Aras 3
i.
Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan soalan pelbagai aras.
6.3
Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan
daripada teks.
Aras 1
i.
Membaca dan
mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan..
Aras 2
i.
Membaca
dan mengenal pasti idea yang terdapat dalam teks.
Aras 3
i.
Menghuraikan isi utama dan isi sampingan yang terdapat
dalam teks.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 1
i.
Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan
tajuk.
ii.
Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
i.
Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada
pelbagai genre.
ii. Menulis karangan menggunakan bahasa yang
kreatif.
Aras 3
i.
Menghasilkan
prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa
yang tepat, indah dan menarik.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN
|
4
24-28 Jan
|
SEKOLAHKU CERIA
HARI KECEMERLANGAN
SEKOLAH
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
1.3 Memberikan
dan memahami
arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk
mendapatkan maklumat khusus.
9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada
nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
1.1 Jenis-jenis
jalan raya
2.1Jenis dan
cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak
keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.3 Memberikan
dan memahami arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
Aras
1
iii.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan
menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
iv.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut
keutamaan.
Aras 2
iii. Mendengar arahan serta pesanan.
iv.
Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk
membuat tindakan wajar.
Aras 3
ii.
Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan soalan pelbagai aras.
6.5
Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1
i.
Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara
yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.
Membaca
dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan
maklumat.
Aras 3
i.
Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk
membuat kesimpulan.
9.3
Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau
catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.
Menulis
dan menyusun maklumat mengikut kronologi.
Aras 2
i.
Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang
dikemukakan mengikut keutamaan.
Aras 3
i.
Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan
mengemukakan alasan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
5
31 JAN-4 FEB
|
MURID CEMERLANG
PENDIDIKAN LALU LINTAS
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
1.3 Memberikan
dan memahami
arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
6.5 Membaca pantas secara
imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
11.2 Mengulas
karya bukan
sastera dari aspek
penggunaan, idea, ayat,
wacana, nilai dan
pengajaran.
1.1 Jenis-jenis
jalan raya
2.1Jenis dan
cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.3 Memberikan
dan memahami arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
Aras
1
i.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan
menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
ii.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut
keutamaan.
Aras 2
i.
Mendengar
arahan serta pesanan.
ii.
Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk
membuat tindakan wajar.
Aras 3
i.
Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan soalan pelbagai aras.
6.5 Membaca pantas secara imbasan
untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1
i.
Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara
yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.
Membaca
dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan
maklumat.
Aras 3
i.
Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk
membuat kesimpulan.
11.2 Mengulas karya bukan sastera
dari aspek penggunaan,
idea, ayat, wacana, nilai dan
pengajaran.
Aras 1
iii. Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan
penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iv. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
ii. Menjelaskan perkara yang menarik dalam
sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana,
nilai dan pengajaran.
Aras 3
ii.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
6
|
7-11 Februari CUTI TAHUN
BARU CINA
|
|||
7
14-18 Feb
|
CARA SELAMAT MENUNGGANG BASIKAL
PANDU CERMAT JIWA SELAMAT
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
1.6
Menyatakan
permintaan secara berterus-terang dan
meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandungan teks
yang ter surat dan tersirat.
8.3 Menulis perkataan dan ayat
dengan tulisan berangkai
yang kemas.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.6 Menyatakan permintaan secara
berterus-terang dan
meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk
menguatkan permintaan.
Aras 1
i.
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2
i.
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta
dengan sopan.
ii.
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandungan teks yang
tersurat dan tersirat.
Aras 1
i.
Membaca
dan membuat andaian tentang sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan
maklumat yang tersurat.
ii.
Menyatakan andaian yang dibuat secara ringkas.
Aras 2
i.
Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan
bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 3
i.
Membuat kesimpulan tantang maksud tersurat dan tersirat
berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
8.3 Menulis perkataan dan ayat
dengan tulisan berangkai
yang kemas.
Aras 1
i.
Menulis perkataan dengan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
Aras 2
i.
Menulis ayat dengan tulisan berangkai dengan kemas dan
cantik.
Aras 3
i.
Menulis
ayat dalam perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan
cantik.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
8
21-25 Feb
|
MENEROKA RAHSIA ALAM
ALAM PENUH MISTERI
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
1.6 Menyatakan permintaan
secara berterus-terang dan
meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan
unsur paralinguistik yang
sesuai untuk menguatkan
permintaan.
5.2 Membaca kuat teks prosa
dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
10.3 Membuat ringkasan
daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.6 Menyatakan permintaan secara
berterus-terang dan
meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk
menguatkan permintaan.
Aras 1
i.
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2
i.
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta
dengan sopan.
ii.
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
5.2 Membaca kuat teks prosa
dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.
Membaca
bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Aras 2
i.
Membaca bahan
sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca.
Aras 3
i.
Membaca
teks pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii.
Menjelaskan persoalan berdasarkan teks yang dibaca.
10.3 Membuat ringkasan daripada
bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 1
i.
Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk
membuat ringkasan.
Aras 2
i.
Menyatakan
isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.
Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk
perenggan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
9 (28 FEB – 4 MAC UPPM 1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN
|
10
7-11 Mac
|
MENSYUKURI NIKMAT ALAM
FOTO TANDA PERSAHABATAN
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
4,2 Mengemukakan komen yang
sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman
dan
maklumat yang disampaikan
oleh pihak lain.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
9.3
Menyusun
maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
1.1 Jenis-jenis
jalan raya
2.1Jenis dan
cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak
keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
4.2
Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
Aras 1
i.
Mengemukakan
pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan
maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.
Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.
Memberikan komen dan cadangan balas yang membina
tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.
6.4 Membaca pantas
secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
9.3 Menyusun maklumat
secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar
atau dibaca.
Aras 1
i.
Menulis
dan menyusun maklumat mengikut kronologi.
Aras 2
i.
Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang
dikemukakan mengikut keutamaan.
Aras 3
i.
Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan
mengemukakan alasan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
12 – 20 MAC CUTI PERTENGAHAN PERTAMA
|
||||
11
21-25
Mac
|
WARKAH DARI
SABAH
SATU NEGARA PELBAGAI PERAYAAN
PERJALANAN YANG
SELAMAT
|
1.4 Menyatakan permintaan
secara berterus-terang dan
meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan
unsur paralinguistik yang
sesuai untuk menguatkan
permintaan.
3.3 Menyampaikan maklumat
kepada pihak lain dalam
aktiviti terancang.
6.1
Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan
maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
11.4 Memberikan komen dan
pandangan yang
disampaikan oleh pihak lain
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.4
Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan
meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai
untuk menguatkan permintaan.
Aras 1
i.
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2
i.
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta
dengan sopan.
ii.
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada
pihak lain dalam aktiviti
terancang.
Aras 1
i.
Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan
intonasi, sebutan dan gaya bersahaja.
ii.
Membidas hujah dengan alasan yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.
Aras 2
i.
Menyampaikan
pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat,
sebutan, intonasi dan gaya
yang sesuai.
Aras 3
i.
Melahirkan
perasaan dengan menggunakan diksi, ayat dan unsur paralinguistik secara
meyakinkan.
6.1
Membaca
dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang
dikaji termasuk maklumat daripada internet.
Aras 1
i.
Merujuk
kamus untuk mencari makna, sebutan yang betul, ejaan dan penggunaan perkataan
yang tepat.
Aras 2
i.
Merujuk media elektronik untuk mendapatkan maklumat
bagi tajuk yang sedang dikaji.
Aras 3
i.
Merujuk
personalia dan pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat.
ii.
Melayari
internet untuk mendapatkan maklumat berkaitan sesuatu topik.
11.4 Memberikan komen dan pandangan yang
disampaikan oleh pihak lain
Aras 1
i.
Memberikan pandangan terhadap pendapat pihak lain
tentang sesuatu bahan.
Aras 2
i.
Membahaskan pendapat pihak lain tentang sesebuah karya
secara kritis dan kreatif.
Aras 3
i.
Merumus
pandangan pelbagai pihak tentang pendapat yang disampaikan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
12
28 Mac –
01 Apr
|
POTRET KENANGAN
SERONOKNYA MELANCONG
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
1.4
Menyatakan
permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi
dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
6.4
Membaca
pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
10.3 Membuat ringkasan
daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
11.1 Menyatakan pandangan
tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.4 Menyatakan
permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi
dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
Aras 1
i.
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2
i.
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta
dengan sopan.
ii.
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
10.3 Membuat ringkasan daripada
bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 1
i.
Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk
membuat ringkasan.
Aras 2
i.
Menyatakan
isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.
Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk
perenggan.
11.1 Menyatakan pandangan
tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras 1
i.
Memberikan komen tentang perkara yang menarik dalam
sesebuah karya.
Aras 2
i.
Membahaskan
kekuatan yang terkandung dalam sesebuah karya.
Aras 3
i.
Merumuskan maklumat yang menarik dalam sesebuah karya
secara kritis.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
02 Apr
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN
|
13
4-8 Apr
|
MERAKAMKAN KISAH PERJALANAN
CERITA ASAL USUL
PERJALANAN YANG SELAMAT
|
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu
perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat
yang sesuai.
5.2
Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan
lancar, serta memahami
perkara yang dibaca.
7.2
Membaca
dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks
sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda
wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi sesebuah
karangan.
11.3 Mengulas
karya sastera yang
mudah secara umum dari
aspek tema dan persoalan,
watak dan perwatakan,
nilai
dan pengajaran dan gaya
bahasa.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.5 Memberikan
penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat dengan
menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai.
Aras 1
i.
Menyatakan
maksud pernyataan yang tersurat dan tersirat berdasarkan intonasi.
Aras 2
i.
Menjelaskan
maksud diksi, frasa, ungkapan dan ayat dalam sesuatu pengucapan.
Aras 3
i.
menyatakan pengajaran yang terdapat dalam bahan secara analitis.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan
puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan
lancar, serta memahami
perkara yang dibaca.
Aras 1
i.
Membaca
bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Aras 2
i.
Membaca bahan
sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca.
Aras 3
i.
Membaca
teks pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii.
Menjelaskan persoalan berdasarkan teks yang dibaca.
7.2 Membaca dan
mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat
dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
Aras 1
i.
Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa
dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.
menyatakan
jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.
Mengenal
pasti ayat dan gaya
bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.
8.5 Mengenal pasti dan
menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara
perenggan bagi sesebuah karangan.
Aras 1
i.
Mengemukakan isi mengikut urutan dengan menggunakan
penanda wacana yang sesuai.
Aras 2
i.
Menyusun
isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerengganan yang kohesi.
Aras 3
i.
Menghubungkaitkan
isi utama dengan isi sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheran dan kohesi.
11.3 Mengulas
karya sastera yang mudah secara umum dari
aspek tema dan persoalan, watak dan
perwatakan, nilai dan
pengajaran dan gaya bahasa.
Aras 1
i.
Menjelaskan tema dan persoalan sesebuah karya sastera.
Aras 2
i.
Menghuraikan
nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sesebuah karya sastera.
Aras 3
i.
Merumus
perkara yang menarik serta nilai dan pengajaran yang diperoleh daripada
bacaan secara kritis.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
14
11-15 Apr
|
CERITA TELADAN
CERITA LUAR NEGARA
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
3.1 Menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara atau
tajuk dengan menggunakan
kata istilah, frasa yang
tepat
dan laras bahasa yang sesuai.
6.5 Membaca pantas secara
imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
3.1 Menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk
dengan menggunakan kata istilah, frasa
yang tepat dan laras
bahasa yang sesuai.
Aras 1
i.
Mengkategori isi penting berdasarkan topik.
ii. Mengemukakan isi yang diperoleh dengan
jelas.
Aras 2
i.
Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.
ii.
Menyusun dan menyampaikan maklumat dengan menggunakan
laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
i.
Mensistesis data yang diperoleh berdasarkan sesuatu
perkara.
ii.
Membentangkan kesimpulan berdasarkan perkara yang
diteliti dengan menggunakan laras bahasa secara tepat dan padat.
6.5 Membaca pantas secara imbasan
untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1
i.
Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara
yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.
Membaca
dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan
maklumat.
Aras 3
i.
Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk
membuat kesimpulan.
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.
Mengenal pasti
dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.
mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan
kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
|
15
18-22 Apr
|
MAKANAN DIJAGA KESIHATAN
TERPELIHARA
SIHAT TANPA ROKOK
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
4.1
Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang
sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
6.6 Membaca dan membuat
ramalan berdasarkan sesuatu
cerita atau maklumat yang
diberikan.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota
daripada bahan yang didengar atau dibaca.
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
4.1
Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang
sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Aras 1
i.
Mengamiti
inti pati perbincangan untuk menyuarakan pandangan yang meyakinkan.
ii.
Menyuarakan pandangan tentang sesuatu isi.
Aras 2
i.
Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu diskusi
dengan terperinci.
Aras 3
i.
Menganalisis persoalan untuk memberikan maklum
balas.
ii.
Menghuraikan idea yang meyakinkan dengan laras bahasa
yang betul.
6.6 Membaca dan membuat
ramalan berdasarkan sesuatu cerita
atau maklumat yang diberikan.
Aras 1
i.
Menyusun
maklumat daripada pelbagai bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
ii. Membuat andaian berdasarkan fakta atau
maklumat yang diperoleh.
Aras
2
i.
Membuat
ramalan berdasarkan idea yang berkaitan
dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang
dibaca.
Aras
3
i.
Menganalisis
maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapatkan kewajaran ramalan.
9.2
Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada
bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.
Mengenal pasti maklumat yang diperdengarkan dan membuat
catatan.
Aras 2
i.
Menterjemah
maklumat dalam bentuk lakaran kerangka.
Aras 3
i.
Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.
Mengenal pasti
dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.
mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan
kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
|
16
25-29 Apr
|
TANGAN PENENTU KESIHATAN
KEMBARA SEJARAH
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
3.2 Menghuraikan
maklumat dengan
alasan yang meyakinkan.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk
mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
7.2
Membaca
dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks
sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
11.2
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang
meyakinkan
Aras 1
i. Menghubungkaitkan sebab dan
akibat dengan
memberikan alasan yang rasional.
Aras 2
i. Mengembangkan idea berdasarkan dapatan
dengan
mengemukakan bukt yang
sahih.
Aras 3
i. Mengulas fakta tentang
sesuatu topik dengan
mengemukakan bukti yang
wajar
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
ii. Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan
glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.
7.2 Membaca dan
mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat
dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada
pembaca.
Aras 1
i.
Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa
dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.
menyatakan
jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.
Mengenal
pasti ayat dan gaya
bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 1
i.
Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan
tajuk.
ii.
Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
i.
Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada
pelbagai genre.
ii. Menulis karangan menggunakan bahasa yang
kreatif.
Aras 3
i.
Menghasilkan
prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa
yang tepat, indah dan menarik.
11.2
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
i.
Menyenaraikan
perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
ii. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
i.
Menjelaskan
perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan
perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN
|
|
17
2-6 Mei
|
BAHAN SEJARAH
KESAN SEJARAH
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
1.2 Bertanya dan menjawab
tentang sesuatu perkara
secara bertatasusila.
6.6 Membaca dan membuat
ramalan berdasarkan sesuatu
cerita atau maklumat yang
diberikan.
8.6
Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
1.2 Bertanya dan menjawab tentang
sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Aras
1
i.
Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.
ii.
Mengajukan soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa
kata tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.
iii.
Memberikan jawapan yang tepat dengan alasan yang
munasabah.
Aras 2
i.
Mengemukakan
soalan yang relevan tentang topik yang dibincangkan.
ii.
Memberikan penjelasan terhadap jawapan yang diberikan.
Aras 3
i.
Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan soalan pelbagai laras.
6.6 Membaca dan membuat
ramalan berdasarkan sesuatu cerita
atau maklumat yang diberikan.
Aras 1
i.
Menyusun
maklumat daripada pelbagai bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
ii. Membuat andaian berdasarkan fakta atau
maklumat yang diperoleh.
Aras 2
i.
Membuat
ramalan berdasarkan idea yang berkaitan
dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang
dibaca.
Aras
3
i.
Menganalisis
maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapatkan kewajaran ramalan.
8.6
Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan
karangan
Aras 1
i.
Menggunakan
pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai untuk membuat kerangka
penulisan.
ii.
Menulis karangan yang lengkap bersesuaian dengan
format.
Aras 2
i.
Menggunakan
kata, frasa dan ayat yang menarik untuk membina pelbagai jenis perenggan isi.
Aras 3
i.
Menulis
karangan yang lengkap menepati ciri-ciri wacana yang baik.
3.1
11.1
|
||
18 9 – 13 MEI UPPM2
|
|||||
19
16-20 Mei
|
PELIK TETAPI BENAR
SERONOKNYA MEMBACA
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
2.2 Melaporkan sesuatu
perkara dengan
menggunakan bahasa
yang sesuai dan tepat.
6.3
Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan
daripada teks.
9.1 Mengambil imlak teks
yang diperdengarkan
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa
yang sesuai dan tepat
Aras 1
i. Menyampaikan hasil
pemerhatian yang dilakukan
dengan menggunakan laras bahasa
yang sesuai.
Aras 2
i. Mempersembahkan hasil kerja
dengan jelas, isi yang
padat dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
i. Membentangkan tindakan
susulan bagi menyelesaikan
sesuatu tugasan.
6.3
Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan
daripada teks.
Aras 1
i.
Membaca dan
mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan..
Aras 2
i.
Membaca
dan mengenal pasti idea yang terdapat dalam teks.
Aras 3
i.
Menghuraikan isi utama dan isi sampingan yang terdapat
dalam teks.
9.1 Mengambil imlak teks
yang diperdengarkan
Aras 1
i. Mengambil imlak ayat dengan
ejaan dan tanda baca
yang betul.
Aras 2
i. Mengambil imlak teks dengan
ejaan dan tanda baca
yang betul.
Aras 3
i. Mengambil imlak teks pelbagai
laras dengan ejaan dan
tanda baca yang betul.
3.1
11.1
|
||
20
23-27 Mei
|
INDAHNYA
SENI BINA
LEMBAH
BUAH-BUAHAN
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
3.2 Menghuraikan
maklumat
dengan alasan yang
meyakinkan
.
7.3 Membaca dan menghayati
pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang berkualiti
untuk meningkatkan dan
memperkukuh minat
membaca.
10.3 Membuat ringkasan
daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
3.2 Menghuraikan
maklumat dengan alasan yang meyakinkan
Aras 1
i. Menghubungkaitkan sebab dan
akibat dengan
memberikan alasan yang
rasional.
Aras 2
i. Mengembangkan idea
berdasarkan dapatan dengan
mengemukakan bukti yang
sahih.
Aras 3
i. Mengulas fakta tentang
sesuatu topik dengan
mengemukakan bukti yang
wajar.
7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan
sastera dan
bukan sastera yang berkualiti untuk
meningkatkan dan
memperkukuh minat membaca.
Aras 1
i. Menyatakan isi sesuatu teks
untuk meningkatkan minat
membaca.
Aras 2
i. Menyatakan ringkasan atau
sinopsis teks pelbagai
bahan yang dibaca.
Aras 3
i. Mengenal pasti perkara yang
menarik dalam teks yang
dibaca untuk meningkatkan
minat membaca.
ii. Merumuskan isi-isi menarik
dalam teks yang dibaca.
10.3 Membuat ringkasan daripada
bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 1
i.
Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk
membuat ringkasan.
Aras 2
i.
Menyatakan
isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i Membuat ringkasan daripada bahan prosa
dalam
bentuk
perenggan.
3.1
11.1
|
||
28 MEI – 12 JUN CUTI
PERTENGAHAN KEDUA
|
|||||
21
13 – 17 Jun
|
PENTERNAKAN
ENVO DIESEL
Undang-undang
dan peraturan jalan raya
|
1.3 Berbual tentang sesuatu perkara tentang
kehidupan seharian dengan menggunakan kata ungkapan, ayat, sebutan, intonasi
dan nada yang sesuai.
4.2 Mengemukakan komen yang
sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan
maklumat yang disampaikan
oleh pihak lain.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti
pelbagai genre penulisan.
8.2 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan
ayat majmuk.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan tentang
|
1.3
Berbual tentang sesuatu perkara tentang kehidupan
seharian dengan menggunakan kata ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada
yang sesuai.
Aras 1
i.
Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan sesuatu topik.
Aras 2
i.
Menggunakan gelaran dan kata panggilan yang sesuai
dalam perbualan.
Aras 3
i.
Menerima teguran dengan hati yang terbuka dalam
perbualan.
4.2 Mengemukakan komen yang
sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang disampaikan
oleh pihak lain.
Aras 1
i.
Mengemukakan
pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan
maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.
Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.
Memberikan komen dan cadangan balas yang membina tentang
sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 1
i. Mengenal pasti penggunaan
kata, frasa, rangkai kata,
peribahasa dan ayat dalam
sesuatu genre.
Aras 2
i. Menyatakan perbezaan
penggunaan laras bahasa
dalam pelbagai genre.
Aras 3
i. Memberikan pandangan
tentang ciri-ciri penulisan
genre.
8.2 Membina dan menulis perkataan,
ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 1
i.
Menulis
pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.
Membina
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.
3.1
11.1
|
||
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN
(Beri kenyataan sekiranya
lewat)
|
|
22
20 – 24 Jun
|
SAINS DALAM KEHIDUPAN
ROBOT MEMBANTU MANUSIA
Undang-undang
dan peraturan jalan raya
|
2.1 Bercerita dengan
menggunakan kata, frasa, ayat
serta sebutan dan intonasi
yang baik dan jelas.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti
pelbagai genre penulisan.
8.6 Membina wacana yang
sempurna bagi keseluruhan
karangan
11.4
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan
pengajaran.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
2.1 Bercerita dengan
menggunakan kata, frasa, ayat serta
sebutan dan intonasi yang baik dan
jelas
Aras 1
i. Bercerita secara spontan
mengenai sesuatu perkara
dengan nada, intonasi dan gaya
yang sesuai.
ii. Menyatakan pendapat tentang
sesuatu kejadian yang
didengar dengan menggunakan
bahasa yang betul.
Aras 2
i. Menceritakan sesuatu peristiwa
dengan penuh
penghayatan menggunakan
bahasa, gaya dan intonasi
yang baik.
Aras 3
i. Mengulas tentang sesuatu
kejadian yang didengar
dengan menggunakan bahasa yang
betul.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 1
i. Mengenal pasti penggunaan
kata, frasa, rangkai kata,
peribahasa dan ayat dalam
sesuatu genre.
Aras 2
i. Menyatakan perbezaan
penggunaan laras bahasa
dalam pelbagai genre.
Aras 3
i. Memberikan pandangan tentang ciri-ciri penulisan
genre.
8.6 Membina wacana yang sempurna
bagi keseluruhan
karangan
Aras 1
i.
Menggunakan
pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai untuk membuat kerangka
penulisan.
ii.
Menulis karangan yang lengkap bersesuaian dengan
format.
Aras 2
ii. Menggunakan kata, frasa dan ayat yang
menarik untuk membina pelbagai jenis perenggan isi.
Aras 3
Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri
wacana yang baik.
11.4
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan
pengajaran.
Aras 1
i.
Menyenaraikan
perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang
dibaca.
ii. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
i.
Menjelaskan
perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan
perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
||
23
27 Jun – 01 Julai
|
TEKNOLOGI BAHARU MENGUASAI DESA
MISI KEMANUSIAAN
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
4.3 Mengemukakan hujah untuk
menyokong atau menentang
pendirian dengan
memberikan alasan yang
sesuai secara sopan.
7.3 Membaca dan menghayati
pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang berkualiti
untuk meningkatkan dan
memperkukuh minat
membaca.
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang
pendirian dengan memberikan
alasan yang sesuai secara
sopan.
Aras 1
i.
Menyokong
atau membangkang sesuatu tajuk perbahasan dengan mengemukakan hujah yang
rasional.
Aras 2
i.
Menegaskan
hujah untuk menyokong atau menentang sesuatu
tajuk perbahasan dengan memberikan alasan yang konkrit.
Aras 3
i.
Mengemukakan
soalan untuk mematahkan hujah lawan dengan sopan.
7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan
sastera dan
bukan sastera yang berkualiti untuk
meningkatkan dan
memperkukuh minat membaca.
Aras 1
i. Menyatakan isi sesuatu teks
untuk meningkatkan minat
membaca.
Aras 2
i. Menyatakan ringkasan atau
sinopsis teks pelbagai
bahan yang dibaca.
Aras 3
i. Mengenal pasti perkara yang
menarik dalam teks yang
dibaca untuk meningkatkan minat
membaca.
ii. Merumuskan isi-isi menarik
dalam teks yang dibaca.
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.
Mengenal pasti
dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.
mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan
kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
||
24
4 – 8 Julai
|
JIRAN BESTARI
NEGARA SERANTAU
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
2.2 Melaporkan sesuatu
perkara dengan
menggunakan bahasa
yang sesuai dan tepat.
3.3 Menyampaikan maklumat
kepada pihak lain dalam
aktiviti terancang.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk
mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
.
8.4.
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa
yang sesuai dan tepat
Aras 1
i. Menyampaikan hasil
pemerhatian yang dilakukan
dengan menggunakan laras bahasa
yang sesuai.
Aras 2
i. Mempersembahkan hasil kerja
dengan jelas, isi yang
padat dan laras bahasa yang
sesuai.
Aras 3
i. Membentangkan tindakan
susulan bagi menyelesaikan
sesuatu tugasan.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada
pihak lain dalam aktiviti
terancang.
Aras 1
i.
Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan
intonasi, sebutan dan gaya bersahaja.
ii.
Membidas hujah dengan alasan yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.
Aras 2
i.
Menyampaikan
pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat,
sebutan, intonasi dan gaya
yang sesuai.
Aras 3
i.
Melahirkan
perasaan dengan menggunakan diksi, ayat dan unsur paralinguistik secara
meyakinkan.
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
8.4.
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 1
i.
Menulis
pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.
Membina
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.
3.1
11.1
|
||
25
11 -15 Julai
|
BIJAK BERKOMUNIKASI
PENCIPTA ANGKASA
ALAM ANGKASA
Undang-undang dan peraturan jalan raya
|
4.4
Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat
dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
9.1 Mengambil imlak teks
yang diperdengarkan
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan tentang
|
4.4 Menyatakan pilihan
untuk menerima atau menolak pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata
sepakat.
Aras 1
i.
Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu
pendapat.
Aras 2
i.
Mempengaruhi
pihak lain untuk menerima pandangan dengan menggunakan bahasa memujuk.
Aras 3
i. Menerima atau menolak pandangan dengan
memberikan alasan yang
rasional dalam sesuatu
perundingan untuk
mendapatkan persetujuan.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
9.1 Mengambil imlak teks
yang diperdengarkan
Aras 1
i. Mengambil imlak ayat dengan
ejaan dan tanda baca
yang betul.
Aras 2
i. Mengambil imlak teks dengan
ejaan dan tanda baca
yang betul.
Aras 3
i. Mengambil imlak teks pelbagai
laras dengan ejaan dan
tanda baca yang betul.
10.2
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.
Mengenal pasti
dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.
mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan
kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
||
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
26
18 – 22 JULAI
|
SENTIASA BERHEMAT SEMUA SELAMAT
PERJALANAN YANG
SELAMAT
|
1.3 Memberikan
dan memahami
arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
6.6 Membaca pantas secara
imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
11.2 Mengulas
karya bukan
sastera dari aspek
penggunaan, idea, ayat,
wacana, nilai dan
pengajaran.
1.1 Jenis-jenis
jalan raya
2.1Jenis dan cir
i-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.3 Memberikan
dan memahami arahan serta pesanan tentang
sesuatu perkara.
Aras
1
i.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan
menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
ii.
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut
keutamaan.
Aras 2
i.
Mendengar
arahan serta pesanan.
ii.
Melaksanakan arahan serta pesanan dengan teliti untuk
membuat tindakan wajar.
Aras 3
i.
Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan soalan pelbagai aras.
6.5 Membaca pantas secara imbasan
untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1
i.
Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara
yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.
Membaca
dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan
maklumat.
Aras 3
i.
Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk
membuat kesimpulan.
11.2 Mengulas karya bukan sastera
dari aspek penggunaan,
idea, ayat, wacana, nilai dan
pengajaran.
Aras 1
iii. Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan
penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iv. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
ii. Menjelaskan perkara yang menarik dalam
sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana,
nilai dan pengajaran.
Aras 3
ii.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
|
27
|
25
JULAI – 29 JULAI UPP3 – PEPERIKSAAN PERCUBAAN
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
28
1 – 5 OGOS
|
RENCAMNYA BUDAYA KITA
PERJALANAN YANG
SELAMAT
|
4,2 Mengemukakan komen yang
sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman
dan
maklumat yang disampaikan
oleh pihak lain.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
9.4
Menyusun
maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
1.1 Jenis-jenis
jalan raya
2.1Jenis dan
cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak
keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat
yang disampaikan
oleh pihak lain.
Aras 1
i.
Mengemukakan
pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan
maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.
Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.
Memberikan komen dan cadangan balas yang membina
tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
9.3 Menyusun maklumat secara
kohesi daripada nota atau
catatan hasil daripada bahan
yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.
Menulis
dan menyusun maklumat mengikut kronologi.
Aras 2
i.
Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang
dikemukakan mengikut keutamaan.
Aras 3
i.
Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan
mengemukakan alasan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
29
8 –
12 OGOS
|
SEJARAH SUMBER
PENGAJARAN
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
3.2 Menghuraikan
maklumat dengan
alasan yang meyakinkan.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk
mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
7.3
Membaca
dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks
sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
11.3
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang
meyakinkan
Aras 1
i. Menghubungkaitkan sebab dan
akibat dengan
memberikan alasan yang rasional.
Aras 2
i. Mengembangkan idea berdasarkan dapatan
dengan
mengemukakan bukt yang
sahih.
Aras 3
i. Mengulas fakta tentang
sesuatu topik dengan
mengemukakan bukti yang
wajar
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
ii. Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks
untuk mendapatkan gambaran umum.
iii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
ii. Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan
glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.
7.3 Membaca dan
mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat
dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada
pembaca.
Aras 1
i.
Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa
dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.
menyatakan
jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.
Mengenal
pasti ayat dan gaya
bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 1
ii.
Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan
tajuk.
iii.
Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
ii.
Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada
pelbagai genre.
iii. Menulis karangan menggunakan bahasa yang
kreatif.
Aras 3
i.
Menghasilkan
prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa
yang tepat, indah dan menarik.
11.3
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
ii. Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan
penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iii. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
i.
Menjelaskan
perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan
perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
30
15 – 19 OGOS
|
SERBA TAHU
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
3.2 Menghuraikan
maklumat dengan
alasan yang meyakinkan.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk
mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
7.4
Membaca
dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks
sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
11.4
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang
meyakinkan
Aras 1
i. Menghubungkaitkan sebab dan akibat
dengan
memberikan alasan yang rasional.
Aras 2
i. Mengembangkan idea berdasarkan dapatan
dengan
mengemukakan bukt yang
sahih.
Aras 3
i. Mengulas fakta tentang sesuatu topik
dengan
mengemukakan bukti yang
wajar
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
ii. Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks
untuk mendapatkan gambaran umum.
iii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
ii. Membaca sinopsis bibliografi, indeks dan
glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.
7.4 Membaca dan
mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat
dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada
pembaca.
Aras 1
i.
Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa
dan puisi yang dibaca.
Aras 2
i.
menyatakan
jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 3
i.
Mengenal
pasti ayat dan gaya
bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.
10.1 Menghasilkan penulisan
pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 1
ii.
Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan
tajuk.
iii.
Membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2
ii.
Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada
pelbagai genre.
iii. Menulis karangan menggunakan bahasa yang
kreatif.
Aras 3
i.
Menghasilkan
prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa
yang tepat, indah dan menarik.
11.4
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1
ii. Menyenaraikan perkataan, idea, ayat, dan
penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.
iii. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
i.
Menjelaskan
perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan
perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
31
22 –
26 OGOS
|
PERTANIAN
PENJANA KESEJAHTERAAN
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
1.3 Berbual tentang sesuatu
perkara tentang kehidupan
seharian dengan
menggunakan kata
ungkapan, ayat, sebutan,
intonasi dan nada yang
sesuai.
4.2 Mengemukakan komen yang
sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan
maklumat yang disampaikan
oleh pihak lain.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti
pelbagai genre penulisan.
8.2 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan
ayat majmuk.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan tentang
|
1.3 Berbual tentang sesuatu
perkara tentang kehidupan seharian
dengan menggunakan kata
ungkapan, ayat, sebutan, intonasi
dan nada yang sesuai.
Aras 1
i.
Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan sesuatu topik.
Aras 2
i.
Menggunakan gelaran dan kata panggilan yang sesuai
dalam perbualan.
Aras 3
i.
Menerima teguran dengan hati yang terbuka dalam
perbualan.
4.2 Mengemukakan komen yang
sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang
disampaikan
oleh pihak lain.
Aras 1
i.
Mengemukakan
pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan
maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.
Aras 2
i.
Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
i.
Memberikan komen dan cadangan balas yang membina
tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 1
i. Mengenal pasti penggunaan
kata, frasa, rangkai kata,
peribahasa dan ayat dalam
sesuatu genre.
Aras 2
i. Menyatakan perbezaan
penggunaan laras bahasa
dalam pelbagai genre.
Aras 3
i. Memberikan pandangan
tentang ciri-ciri penulisan
genre.
8.2 Membina dan menulis perkataan,
ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 1
i.
Menulis
pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i.
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
i.
Membina
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.
3.1
11
|
|
27 OGOS – 4
SEPTEMBER CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 2
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
32
5 –
9 SEPT
|
CIPTAAN SAINS MEMUDAHKAN MANUSIA
UNDANG-UNDANG
DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
2.1 Bercerita dengan
menggunakan kata, frasa, ayat
serta sebutan dan intonasi
yang baik dan jelas.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti
pelbagai genre penulisan.
8.6 Membina wacana yang
sempurna bagi keseluruhan
karangan
11.1 Mengulas karya bukan
sastera dari aspek
penggunaan, idea, ayat,
wacana, nilai dan
pengajaran.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
2.1 Bercerita dengan
menggunakan kata, frasa, ayat serta
sebutan dan intonasi yang baik dan
jelas
Aras 1
i. Bercerita secara spontan
mengenai sesuatu perkara
dengan nada, intonasi dan gaya
yang sesuai.
ii. Menyatakan pendapat tentang
sesuatu kejadian yang
didengar dengan menggunakan
bahasa yang betul.
Aras 2
i. Menceritakan sesuatu peristiwa
dengan penuh
penghayatan menggunakan bahasa,
gaya dan intonasi
yang baik.
Aras 3
i. Mengulas tentang sesuatu
kejadian yang didengar
dengan menggunakan bahasa yang
betul.
6.2 Membaca dan mengenal
pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 1
i. Mengenal pasti penggunaan
kata, frasa, rangkai kata,
peribahasa dan ayat dalam
sesuatu genre.
Aras 2
i. Menyatakan perbezaan
penggunaan laras bahasa
dalam pelbagai genre.
Aras 3
i. Memberikan pandangan
tentang ciri-ciri penulisan
genre.
8.6 Membina wacana yang sempurna
bagi keseluruhan
karangan
Aras 1
ii. Menggunakan pengurusan grafik bagi
mengenal pasti isi yang sesuai untuk membuat kerangka penulisan.
iii.
Menulis karangan yang lengkap bersesuaian dengan
format.
Aras 2
iii. Menggunakan kata, frasa dan ayat yang
menarik untuk membina pelbagai jenis perenggan isi.
Aras 3
Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri
wacana yang baik.
11.5
Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan, idea, ayat, wacana, nilai dan
pengajaran.
Aras 1
i.
Menyenaraikan
perkataan, idea, ayat, dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang
dibaca.
ii. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan
ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang
dibaca.
Aras 2
i.
Menjelaskan
perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan
perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
33
12 – 16 SEPT
|
JIRAN SERANTAU
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
2.2 Melaporkan sesuatu
perkara dengan
menggunakan bahasa
yang sesuai dan tepat.
3.3 Menyampaikan maklumat
kepada pihak lain dalam
aktiviti
terancang.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk
mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
.
8.5.
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa
yang sesuai dan tepat
Aras 1
i. Menyampaikan hasil
pemerhatian yang dilakukan
dengan menggunakan laras bahasa
yang sesuai.
Aras 2
i. Mempersembahkan hasil kerja
dengan jelas, isi yang
padat dan laras bahasa yang
sesuai.
Aras 3
i. Membentangkan tindakan
susulan bagi menyelesaikan
sesuatu tugasan.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada
pihak lain dalam aktiviti
terancang.
Aras 1
ii.
Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan
intonasi, sebutan dan gaya bersahaja.
iii.
Membidas hujah dengan alasan yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.
Aras 2
i.
Menyampaikan
pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat,
sebutan, intonasi dan gaya
yang sesuai.
Aras 3
i.
Melahirkan
perasaan dengan menggunakan diksi, ayat dan unsur paralinguistik secara meyakinkan.
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
ii. Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks
untuk mendapatkan gambaran umum.
iii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
8.5.
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 1
ii. Menulis pelbagai jenis ayat.
Aras 2
ii.
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Aras 3
ii. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan peluasan subjek dan predikat.
3.1
11.1
|
|
34
|
19
– 23 SEPTEMBER UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
35
26 -
30 SEPT
|
WARISAN ALAM
PERJALANAN YANG
SELAMAT
|
1.6 Menyatakan permintaan
secara berterus-terang dan
meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan
unsur paralinguistik yang
sesuai untuk menguatkan
permintaan.
5.3 Membaca kuat teks prosa
dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
10.3 Membuat ringkasan
daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan ciri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.6 Menyatakan permintaan secara
berterus-terang dan
meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk
menguatkan permintaan.
Aras 1
i.
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2
i.
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta
dengan sopan.
ii.
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
5.3 Membaca kuat teks prosa
dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.
Membaca
bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Aras 2
i.
Membaca bahan
sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca.
Aras 3
i.
Membaca
teks pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii.
Menjelaskan persoalan berdasarkan teks yang dibaca.
10.3 Membuat ringkasan daripada
bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 1
i.
Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk
membuat ringkasan.
Aras 2
i.
Menyatakan
isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.
Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk
perenggan.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
36
3 – 7 OKT
|
JAUH PERJALANAN
LUAS PANDANGAN
PERJALANAN YANG
SELAMAT
|
1.5 Menyatakan permintaan
secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
6.5 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
10.3 Membuat ringkasan
daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
11.5 Menyatakan pandangan
tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1Jenis dan cirri-ciri kenderaan
7.4Lebih banyak keputusan mengenai melintas dengan selamat
10.1Kesan
daripada tingkah laku yang berisiko
|
1.6 Menyatakan
permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi
dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
Aras 1
i.
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii.
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2
i.
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta
dengan sopan.
ii.
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
10.3 Membuat ringkasan daripada
bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 1
i.
Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk
membuat ringkasan.
Aras 2
i.
Menyatakan
isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.
Aras 3
i.
Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk
perenggan.
11.2 Menyatakan pandangan
tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras 1
i.
Memberikan komen tentang perkara yang menarik dalam
sesebuah karya.
Aras 2
i.
Membahaskan
kekuatan yang terkandung dalam sesebuah karya.
Aras 3
i.
Merumuskan maklumat yang menarik dalam sesebuah karya
secara kritis.
1.1
2.1.3
7.4.2
10.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
37
10 –
14
OKT
|
CERITA RAKYAT
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
3.1 Menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara atau
tajuk dengan menggunakan
kata istilah, frasa yang tepat
dan laras bahasa yang sesuai.
6.5 Membaca pantas secara
imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
10.3
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
3.1 Menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk
dengan menggunakan kata istilah, frasa
yang tepat dan laras
bahasa yang sesuai.
Aras 1
i.
Mengkategori isi penting berdasarkan topik.
ii. Mengemukakan isi yang diperoleh dengan
jelas.
Aras 2
i.
Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.
ii.
Menyusun dan menyampaikan maklumat dengan menggunakan
laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
i.
Mensistesis data yang diperoleh berdasarkan sesuatu
perkara.
ii.
Membentangkan kesimpulan berdasarkan perkara yang
diteliti dengan menggunakan laras bahasa secara tepat dan padat.
6.5 Membaca pantas secara imbasan
untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1
i.
Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara
yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2
i.
Membaca
dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan
maklumat.
Aras 3
i.
Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk
membuat kesimpulan.
10.3
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.
Mengenal pasti
dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.
mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan
kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
38
17 – 21 OKT
|
SEJAHTERA
SEPANJANG USIA
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
4.2
Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang
sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
6.6 Membaca dan membuat
ramalan berdasarkan sesuatu
cerita atau maklumat yang
diberikan.
9.3 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota
daripada bahan yang didengar atau dibaca.
10.3
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan
tentang
|
4.2
Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang
sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Aras 1
i.
Mengamiti
inti pati perbincangan untuk menyuarakan pandangan yang meyakinkan.
ii.
Menyuarakan pandangan tentang sesuatu isi.
Aras 2
i.
Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu diskusi
dengan terperinci.
Aras 3
i.
Menganalisis persoalan untuk memberikan maklum
balas.
ii.
Menghuraikan idea yang meyakinkan dengan laras bahasa
yang betul.
6.6 Membaca dan membuat
ramalan berdasarkan sesuatu cerita
atau maklumat yang diberikan.
Aras 1
i.
Menyusun
maklumat daripada pelbagai bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
ii. Membuat andaian berdasarkan fakta atau
maklumat yang diperoleh.
Aras
2
i.
Membuat
ramalan berdasarkan idea yang berkaitan
dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang
dibaca.
Aras
3
i.
Menganalisis
maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapatkan kewajaran ramalan.
9.3
Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada
bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
i.
Mengenal pasti maklumat yang diperdengarkan dan membuat
catatan.
Aras 2
i.
Menterjemah
maklumat dalam bentuk lakaran kerangka.
Aras 3
i.
Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.
10.3
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.
Mengenal pasti
dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.
mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan
kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
39
24 – 28 OKT
|
SATU PENEROKAAN
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN JALAN RAYA
|
4.4 Menyatakan pilihan untuk
menerima atau menolak
pendapat dalam perundingan
untuk mencapai kata sepakat.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
9.1 Mengambil imlak teks
yang diperdengarkan
10.3
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
3.1Mengetahui tentang peraturan dan undang-undang jalan raya serta
menggunakannya
11.1Memikirkan tentang
|
4.4 Menyatakan pilihan untuk
menerima atau menolak pendapat
dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.
Aras 1
i.
Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu
pendapat.
Aras 2
i.
Mempengaruhi
pihak lain untuk menerima pandangan dengan menggunakan bahasa memujuk.
Aras 3
i. Menerima atau menolak pandangan
dengan
memberikan alasan yang
rasional dalam sesuatu
perundingan untuk
mendapatkan persetujuan.
6.4 Membaca pantas secara
luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
Aras 1
i.
Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii.
Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam
sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.
Aras 2
i.
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 3
i.
Membaca
sinopsis bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan
gambaran umum.
9.1 Mengambil imlak teks
yang diperdengarkan
Aras 1
i. Mengambil imlak ayat dengan
ejaan dan tanda baca
yang betul.
Aras 2
i. Mengambil imlak teks dengan
ejaan dan tanda baca
yang betul.
Aras 3
i. Mengambil imlak teks pelbagai
laras dengan ejaan dan
tanda baca yang betul.
10.3
Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1
i.
Mengenal pasti
dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2
i.
mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan
kata dan struktur ayat.
Aras 3
i.
Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.
3.1
11.1
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
40
31 OKT – 4 NOV
|
PEPERIKSAAN AKHIR
TAHUN
|
|||
41
7 NOV – 11 NOV
|
AKTIVITI PERSEDIAAN KE SEKOLAH MENENGAH
|
|||
42
14 – 18 NOV
|
AKTIVITI PERSEDIAAN KE SEKOLAH MENENGAH
|
No comments:
Post a Comment